به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کاهش قیمت در بازار خودرو در حالی رقم خورد که در روزهای اخیر بازار ارز در واکنش به ترور یکی از سران حماس در تهران، در کنار سایر بازارهای موازی روندی افزایشی دارد در واقع امید بازار خودرو به روی کارآمدن مسعود پزشکیان موجب شد تا شاهد نوسان کاهشی در این بازار باشیم.
کارشناسان و فعالان بازار خودرو انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید و برنامه دولت چهاردهم در صنعت خودرو را یکی از دلایل مهم اثرگذار در این بازار میدانند، عاملی که موجب شده تا قیمت خودرو امروز شکل کاهشی داشته باشد.
البته در این روزها اتفاق مهم دیگری چون ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده از مسائلی است که نمیتوان تاثیر آن بر بازار را انکار کرد؛ اقدامی که دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود عملی کرد و با ابلاغ آییننامه واردات کارکردهها ورود این خودروها برای همه ایرانیان آزاد کرد.
بنابر اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم و تصور عموم مبنی بر اینکه با آمدن خودروهای کارکرده خارجی، قیمت در بازار میشکند، شاهد اثر کاهشی در منحنی قیمت خودرو در بازار هستیم.
اگر چه همچنان تردیدهای زیادی بابت واردات خودروهای کارکرده وجود دارد و بسیاری از فعالان عرصه واردات ابهاماتی را در این زمینه مطرح می کنند با این وجود برخی کارشناسان نیز معتقدند در صورت رفع ابهامات آیین نامه و تخصیص ارز و چاره اندیشی برای چالشهایی مانند خدمات پس از فروش، میتوان خودروهای کارکرده وارد و به تنظیم بازار کمک کرد.
در هر حال باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم واردات خودروهای کارکرده را که مصوبه مجلس است، چگونه اجرایی خواهد کرد، اجرای قانونی که به گفته کارشناسان می تواند کمک بزرگی به افت قیمت در بازار خودرو کند و لغو رسمیاش نیز میتواند زمینه را برای صعود قیمت فراهم بیاورد.
با وجود چنین مسائلی و از سویی احتمال تنش بین ایران و اسرائیل، بازار خودرو با وجود آرامش این روزها، هر لحظه آبستن حوادث و التهابات جدید قیمتی است؛ شرایطی که می تواند بازار خودرو را در آینده از ثبات نسبی فعلی دور کرده و حتی در مسیر جهشهای عجیب قیمتی سوق دهد.
البته در کنار چنین گزینههای اثرگذاری در آینده بازار خودرو، افزایش رسمی قیمت کارخانه ای خودروسازان میتواند بر رشد بیشتر قیمتها در بازار خودرو دامن بزند اما در صورتی که همزمان با پذیرش درخواست قیمتی شرکتها، عرضه خودرو به بازار افزایش یابد این مساله نیز در آینده قیمتی بازار خودرو اثرگذار بوده و میتواند از جهشهای قیمتی در بازار جلوگیری کند.
در واقع هرچه تولید بالاتر برود، عرضه بیشتر میشود و این موضوع به تعادل قیمتی در بازار خودرو کمک میکند و از آن سو افت تیراژ سبب کاهش عرضه شده و منحنی قیمت را تحریک خواهد کرد.
با این وجود نباید فراموش کرد که صنعت خودروی کشور سالهاست درگیر چالشهای بسیاری از جمله سیاستهای دستوری در حوزه قیمتی است که باعث زیانهای انباشته بسیار و چالش های بزرگی در حوزه نقدینگی در این صنعت شده است و بالطبع بر روند تولید و کاهش عرضه آن ها اثر گذار بوده است از این رو هر گونه کم توجهی در گره گشایی از چنین چالشهایی از سوی دولت چهاردهم می تواند بازار خودرو و قیمتها را در آینده نه چندان دور به شدت ملتهب کند.
اما نتیجه عوامل ذکر شده در قیمت محصولات خودروسازان در بازار امروز حاکی از آن است که قیمت «دنا پلاس ۶ دنده توربو» در بازار امروز ۹۲۵ میلیون تومان قیمت خورد. البته در مورد سایر محصولات ایران خودرو بررسیها نشان میدهد که «پژو ۲۰۷ اتومات TU۵P » هم ۸۹۰ میلیون تومان است. «هایما S۷پلاس» در چنین بازاری با یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان معامله میشود. همچنین امروز «تارا V۲ اتومات» هم در بازار ۹۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. «رانا پلاس» هم در بازار ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو « پژو پارسLX» مدل ۱۴۰۲ هم امروز ۸۴۵ میلیون تومان قیمت خورد.
در محصولات سایپا نیز امروز قیمت خودروهای «شاهینG» در بازار ۷۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. در میان خانواده کوییک امروز «کوییکR دندهای» در بازار ۴۲۵میلیون تومان و «کوییکR اتومات» در بازار ۵۵۴ میلیون تومان قیمتگذاری شدند، «کوییک دندهای S » هم ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورد همچنین بررسی بازار نشان میدهد «ساینا دندهای S » هم در بازار ۴۲۵ میلیون تومان قیمتگذاری شد و «اطلس» هم در بازار امروز ۵۴۰ میلیون تومان قیمت خورد.