جوان آنلاین: در روزهایی که معرفی وزرای جدید دولت چهاردهم نزدیک میشویم، گزارشهای متعددی از کارنامه عملکرد دولت سیزدهم در زمینههای مختلف اعلام میشود. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش میگوید که آموزش و پرورش را مانند «دسته گل» به کابینه جدید تحویل میدهیم و سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به عملکرد محیط زیستی دولت سیزدهم نمره خوب میدهد. در عین حال سکانداران اقتصادی دولت سیزدهم نیز از بهبود شاخصهای کلان اقتصادی در سه سال گذشته میگویند. اما این گزارشها به چه میزان از پشتوانه برخوردار است.
واقعیت آن است که وضعیت تورم در کشور به گونهای است که بسیاری از دستاوردهای اقتصادی را تحت شعاع خود قرار داده است با این حال، این برداشت به مفهوم اطلاعات غلط از شاخصهای اقتصادی و عدم بهبود شاخصهای کلان اقتصادی نیست.
یکی از شاخصها رشد اقتصادی است که از وضعیت منفی در سه سال پایانی دولت دوازدهم به مثبت ۵.۵ درصد در سه سال نخست دولت سیزدهم رسیده و اقتصاد ایران ۱۵ فصل پیاپی، رشد مثبت را ثبت کرده و این رشد صرفاً وابسته به صادرات نفت نبوده است.
دولت سیزدهم توانست میانگین رشد تولید ناخالص داخلی را پس از حدود ۱۶ سال به بالای ۴ درصد بازگرداند و رقم ۴.۵ درصد را به ثبت برساند.
در حوزه تجارت خارجی نیز با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت و گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه شاهد تغییرات قابلتوجهی هستیم به طوری که در سه سال نخست دولت سیزدهم ارزش تجارت خارجی کشور به بیش از ۱۵۲ میلیارد دلار بالغ شده است. در بخش شاخص تورم و متغیرهای پولی و اعتباری اثرگذار در آن مانند نرخ رشد نقدینگی و رشد پولی نیز گزارشها از موفقیت سیاست تثبیت بانک مرکزی حکایت میکند. برهمین اساس نرخ تورم نقطه به نقطه مصرفکننده از مردادماه ۱۴۰۰ تا فروردینماه ۱۴۰۳ حدود ۱۲.۸ درصد کاهش داشته و تورم سالانه نیز از ابتدای دولت یعنی مردادماه ۱۴۰۰ از ۴۵.۷ درصد به ۳۸.۸ درصد در فروردینماه ۱۴۰۳ کاهش یافته، همچنین رشد نقدینگی از ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۴.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
همچنین دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و بازار کار یک رکورد تاریخی دیگر به ثبت رسانده است. در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری فصلی به رکورد تاریخی ۷.۶ درصد رسیده است. شاخص دیگری که در سه سال اخیر متحول شده است به انضباط مالی و پایداری بودجه مربوط میشود. در این مدت با افزایش سهم مالیات در بودجه، اتکا به درآمدهای نفتی بشدت کمرنگ شده است. از سوی دیگر در شاخصهای رفاهی و عدالت اجتماعی نیز دولت سیزدهم عملکرد قابل قبولی داشته است. در این بخش تخصیص یارانههای مستقیم و غیرمستقیم به افراد برای حمایت معیشتی رشد بالایی داشته و به طور میانگین ۸۳ درصد افزایش یافته است. در بخش حقوق و دستمزد هم متوسط ۱۶ درصدی رشد حقوق بخش دولتی در دولت دوازدهم به رشد ۳۹ درصدی در دولت سیزدهم رسیده است. دولت سیزدهم در زمینه رونق تولید و احیای طرحهای عمرانی نیمهتمام هم اقدامات موثری داشته است. در این دولت ۸ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی تعطیل فعال شده و هزاران طرح و پروژه عمرانی به اتمام رسیده است.
مجموع این دستاوردها منجر به این شد که برخی عنوان اسب زین شده را به عنوان کلیدواژهای که نشان دهنده عملکرد دولت سیزدهم بوده را برگزینند. برخی کارشناسان معتقدند که اگرچه مقایسه عملکرد دولت سیزدهم با دولت دوازدهم به لحاظ میزان فروش نفت و همچنین وضعیت اقتصاد کشور در شرایط کرونا، مقایسهای صحیح نمیتواند باشد، اما در کل جهت گیری دولت سیزدهم و در نهایت دستاوردهای اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی میکنند. به عنوان مثال محمد خبری زاد، کارشناس بازارهای مالی عملکرد ارزی دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز با وجود تنشهای متعدد سیاسی قابل تحسین میداند و یا فرزین، رییس بانک مرکزی که کاهش ضریب جینی به کمترین میزان یک دهه اخیر را رکوردی قابل توجه در ۱۰ سال گذشته میداند.
source