به گزارش تابناک، علی آبادی سابقه کار در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژههای نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریتعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی را داراست. از جمله برنامههای او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاههای تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاههای نیمه تمام بود.
او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد. در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ اصرار زیادی از سوی دولت وقت به «عباس علی آبادی» شد تا قید مپنا را بزند و بجای «هاشم یکه زارع» بر کرسی مدیرعاملی ایران خودرو بنشیند، اما او از پذیرش این مقام امتناع کرد و به همین دلیل مقیمی معاون پیشین وزیر صمت به مدیر عاملی ایران خودرو منصوب شد.
علیآبادی دانشآموختهٔ کارشناسی و کارشناسیارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بودهاست. از این لحاظ علی آبادی جزو معدود چهره های دولتی است که در بهترین و معتبرترین دانشگاه ایران، دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده است و تحصیلات تکمیلی خود را هم در خارج از کشور گذرانده است.
علی آبادی پیشینهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و از دی ۱۳۸۸ تا تیر ۱۴۰۲ نیز مدیرعامل گروه مپنا بودهاست، دستاوردهای بزرگ و مهمی در حوزه برق، توربین، طراحی مدل اولیه موتور هواپیما، طراحی و تولید خودرو هیبرید و باتری خودروهای برقی در زمان مدیریت علی آبادی در مپنا انجام شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت
علیآبادی، پس از استیضاح فاطمی امین، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ که با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس یازدهم شد. با روی کار آمدن «عباس علی آبادی» برمسند وزارت صمت، برنامهای به ویژه برای تولید خودروهای برقی و رفع ناترازی انرژی علی الخصوص در حوزه سوخت و با هدف سروسامان دادن به بازار خودرو ارائه شد، اما عدم همراهی بانک مرکزی وقت و یکی از مسئولان عالی رتبه دولت که علی آبادی در یکی از کمیسیون های مجلس نام او را مطرح کرد، مانع از رفع مشکلات موجود در بازار خودروی کشور شد.
تلاش برای واردات خودرو تنها وجه مشترک علی آبادی و فاطمی امین به شمار می آید که به دلیل مشکلات پیش گفته هیچکدام نتوانستند آن را اجرایی کنند، هرچند که ساخت خودروهای برقی در دوران علی آبادی جهش جدیدی یافت و به نوعی تبدیل به برند او در دوران وزارت صمت شد. البته سوابق و عملکرد علی آبادی به وزارت نیرو مرتبط تر از وزارت صنعت است .
فشار نمایندگان بر دولت قبل و تغییر در ریل صنعتی کشور بی تاثیر نبوده است، در سالهای اخیر دخالت های بی حد و حصر نمایندگان در امور اجرایی کشور تنها به متضرر شدن کشور و در نهایت از دست رفتن اعتبار و سرمایه اجتماعی مجلس انجامیده است، از این جهت علی آبادی در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس هم ، باید منتظر تداوم این چالش با نمایندگان باشد.
نکته قابل تلمل درباره علی آبادی برای وزارت نیرو این است که وی سابقه کار در این وزارتخانه کلیدی و استراتژیک را دارد و از میان گزینه های مطرح شده و نامزدهای این وزارتخانه،هم از حیث تجربه و تحصیلات و هم از مدیریت از دیگران پررنگ تر است.
مهمترین برگ برنده علی آبادی برای جلب نظر نمایندگان مجلس مدیریت او در مپنا(مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) است، مقایسه این ابرشرکت عظیم دولتی را با شرکت مپسا(مدیریت پروژه های ساختمانی ایران) که همزمان هم تاسیس شده اند، خود گویا است، این قیاس نشان می دهد مپننا در دوره مدیریت علی آبادی با ثبات و نسبتا موفق اداره شده است در حالی که مپسا عملا شرکتی متروک و زیان ده است.
مپنا اکنون عملا 40 درصد تولید برق کشور را بر عهده دارد، هرچند مهمترین چالش علی آبادی در وزارت نیرو، مساله ناترازی در حوزه انرژی به خصوص برق است که تدابیری فوری و قاطع می طلبد.
source