در نگاهی کلی به نمایشگاه لوازم خانگی امسال باید گفت خبری از تحقق اهداف ازپیش‌تعیین‌شده نبود و به نوعی فضا برای کالا‌های بی‌نام‌ونشان «MEO» و چینی فراهم بود تا از بازار کشور استفاده و نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند. 
به گزارش «جوان» به نقل از تسنیم، امسال نمایشگاه صنعت لوازم خانگی با تدبیر قابل تأمل مسئولان به جای آبان در مردادماه برگزار شد که همین امر نخستین انتقاد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را به همراه داشت، اما در نهایت هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای نسبت به این موضوع مطرح نشد و این تغییر زمان حتی باعث ریزش بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه هم شد. 
شعار این نمایشگاه را «برای مردم و برای ایران» عنوان کردند و قرار شد در این دوره لوازم خانگی کوچک و بزرگ، سرمایشی و گرمایشی، قطعات، تولیدات و تجهیزات با بهره‌مندی از آخرین دستاورد‌های دانش‌بنیان عرضه شوند. هدف از برگزاری این نمایشگاه عرضه توانمند‌های داخلی در تولید لوازم خانگی، تنوع کالاها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالا‌ها و توسعه و تقویت روابط با کشور‌های همسایه برای صادرات و ارزآوری اعلام شد. 
 اما در نگاهی کلی به نمایشگاه باید گفت خبری از این تحقق اهداف نبود و به نوعی فضا برای کالا‌های بی‌نام‌و نشان «MEO» و چینی فراهم بود تا از بازار کشور استفاده و نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند. محصولات «MEO» واحد‌هایی هستند که به عنوان بخش تولید شناخته نمی‌شوند، اما می‌توانند در کنار بخش تولید حضور داشته باشند، با نام و نشان خود نفس بکشند و تأمین بازار را بر عهده بگیرند. این گروه نه به عنوان واسط، بلکه با اسم و برند خود، برای کالای‌شان تبلیغ و مشتری پیدا می‌کنند و بازار را دست می‌گیرند، آن هم بدون آنکه خط تولیدی داشته باشند یا سرمایه‌ای صرف نیروی انسانی کرده باشند، البته تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ قانونی در این زمینه وجود نداشت و از این تاریخ وزارت صمت دستورالعملی صادر و آن را قانونمند کرد. 
 علاوه بر داخل کشور تعدد و تنوع «MEO»‌ها در چین هم فراوان است. کافی است حیطه کارتان را مشخص کنید و درخواست‌تان را به آن‌ها بدهید، از صفر تا صد یک پروژه را می‌توانند انجام دهند. از طراحی تا اجرا و بسته‌بندی را می‌توان روی آن‌ها حساب ویژه باز کرد، البته کیفیت‌های مختلفی هم دارند از پایین‌ترین تا بالاترین که به تناسب قیمت متفاوتی هم دارد. 
با وجود همه محسنات و امتیازاتی که «MEO»‌ها دارند، اما یک جایی از این روند پایش می‌لنگد، آن هم دقیقاً همان پایی است که بیشتر صنایع با آن درگیرند؛ خدمات پس از فروش. به صورت کلی پاشنه آشیل هر صنعتی همین موضوع است. در حوزه لوازم خانگی، اگر برندی بخواهد مانا باشد و در طولانی‌مدت دوام بیاورد، باید روی خدمات پس از فروش تمرکز کند و این بعد از کار را تقویت کند. نکته دیگر آنکه «MEO»‌ها واحد‌هایی هستند که نه تولید دارند و نه توان اشتغال‌زایی، به این جهت ارزش افزوده‌ای را که تولیدکننده برای اقتصاد و صنعت می‌تواند داشته باشد، ندارند. 
علاوه بر فعالیت پررنگ «MEO»‌ها در نمایشگاه امسال نباید از حضور برند‌های بی‌نام چینی که به صورت «DKS» وارد کشور شده‌اند غافل شد، حضور آن‌ها به حدی ملموس بود که برخی از بازدیدکنندگان لب به انتقاد گشوده و می‌گفتند به نمایشگاه چینی خوش آمدید. در بخش تولیدکنندگان داخلی هم خبری از ارائه محصولات جدید نبود و بعضاً حتی تولیدکننده‌ای که در بخش کولر کار می‌کرد به لوازم خانگی بزرگ هم ورود پیدا کرده بود و یخچال و لباسشویی‌هایی را به نمایشگاه صنعت لوازم خانگی آورده بود که از لحاظ کیفیت در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. 
برخی دیگر هم بی‌توجه به رکن اصلی نمایشگاه که ارائه محصولات جدید و با کیفیت هست، به پر کردن غرفه آن هم با محصولاتی که سراسر ایراد ظاهری دارند، بسنده کرده بودند، البته نباید زحمات برخی از تولیدکنندگان در ارائه محصولات با کیفیت در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی را نادیده گرفت.

source

توسط wisna.ir