ساعت 24- مدیر کل مدیریت بحران سازمان حمل و نقل جادهای با بیان اینکه عمده دلیل تصادفات اتوبوسی به دلیل خستگی است، گفت: مسافران اجازه رفع خستگی را به رانندگان نمیدهند و اگر توقف طولانی شود به راننده اعتراض میکنند. از مسافران درخواست داریم که در سفر با حمل ونقل عمومی صبر و حوصله داشته باشند.
فرهاد مهریاری درباره تصادفات اخیر اتوبوسی در جادههای کشور اظهار داشت: به دلیل افزایش تقاضای سفرهای اتوبوسی، تردد اتوبوس هم افزایش پیدا میکند و در این شرایط احتمال تصادفات هم بالا میرود. اما نکته مهم این است که در بررسی تصادفات دریافتیم در عمده این تصادفات اتوبوس مقصر نبوده و اشتباه خودروهای دیگر منجر به بروز این تصادفات شدهاست اما وقتی یک پای این تصادفات اتوبوس باشد بازخورد خبری بیشتری دارد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که با افزایش ترددها، خستگی و خوابآلودگی رانندگان هم بیشتر شدهاست. در تصادفات اخیر شاهد آن بودیم که راننده در سه کیلومتر مانده به مقصد دچار تصادف شده و این تصادف پس از بیش از 8 ساعت رانندگی رخ دادهاست.
مدیر کل مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: اگر رانندگی میتوانست خستگی خود را رفع کند و در همان محلی که ساعت زنی را انجام داده، استراحت کوتاهی میکرد شاید این اتفاق رخ نمیداد.
مهریاری با اشاره به عدم همکاری مسافران با رانندگان اتوبوس برای رفع خستگیها گفت: مشکل این است که مسافران هم اجازه رفع خستگی را به رانندگان نمیدهند و اگر توقف طولانی شود به راننده اعتراض میکنند. از مسافران درخواست داریم که در سفر با حمل و نقل عمومی صبر و حوصله داشته باشند. در حالی که ما به رانندگان اتوبوسی فشار میآوریم که با عجله برای رسیدن به مقصد، سرعت حرکت را بالا نبرند، با رفتار مسافرانی مواجه هستیم که در هر توقف یا رانندگی با سرعت مجاز به رانندگان اعتراض میکنند. این در حالی است که اساسا رانندگان موظف به توقف و استراحت هستند.
وی افزود: بروز تصادف در نزدیکی مقصد پس از چندین ساعت رانندگی، نتیجه بیتوجهی به استراحت رانندگان است و از مسافران خواهشمندیم رانندگان را آزرده خاطر نکنند و اجازه استراحت به آنها بدهند.
مدیر کل مدیریت بحران سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای تاکید کرد: موضوع مهم دیگر این است که مسافران با گمان اینکه ایمنی اتوبوس بالاتر از خودروهای سواری است، از کمربند صندلی استفاده نمیکنند. تمام صندلیهای اتوبوس مجهز به کمربند ایمنی هستند و هر تصادفی که گزارش شده میبینیم که سرنشینان به دلیل عدم استفاده از کمربند آسیب دیدهاند و مصدوم شده یا درگذشتند.
مهریاری گفت: تقریبا میزان رعایت استفاده از کمربند ایمنی دراتوبوس بین مسافران صفر است و پلیس راه هم اهرمی برای کنترل این موضوع ندارد و برای رعایت این استاندارد باید فرهنگسازی شود. پیش از این پلیسراه رانندگان اتوبوس را بابت عدم استفاده مسافران از کمربند ایمنی جریمه میکرد اما رانندگان چگونه میتوانند مسافران را متقاعد به بستن کمربند کنند و این نیاز به فرهنگسازی دارد.
وی با اشاره به الزامی بودن استراحت برای رانندگان اتوبوسهای اربعین اظهار داشت: رانندگان اتوبوسهای اربعین باید مدیریت زمان داشته باشند و امکانات استراحت در پایانههای مرزی و در مبدا برای رانندگان تعبیه شده است. اما بعضا شاهد این هستیم که رانندگان زمان مشخص استراحت نمیکنند و به آنها توصیه به استراحت میکنیم چراکه خواب قاتل خاموش است و امکان عکسالعمل به موقع را به راننده نمیدهد.
ایلنا
source