خودروهای الکتریکی معمولاً وزن بالایی دارند، اما آریل ای-نوماد، خودروی الکتریکی معمولی نیست. به جز حذف بسیاری از اجزای بدنه از جمله درها، این خودروی مفهومی که به همه جا می‌رود، تنها دو صندلی دارد. این مدل بر اساس نسخه جدید نوماد ۲ طراحی شده است، اما بدون پیشرانه Focus ST. به جای موتور بنزینی توربوشارژ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر، از یک موتور الکتریکی واحد استفاده می‌کند.

موتور الکتریکی که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد، ۲۸۱ اسب‌بخار و ۳۶۱ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند در حالی که وزن این خودرو کمتر از ۲,۰۰۰ پوند است. بله، این خودرو تنها ۱,۹۷۵ پوند وزن دارد. با توجه به قدرت کافی برای حرکت دادن چنین خودروی سبکی، جای تعجب نیست که آریل ای-نوماد در ۳.۴ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل در ساعت می‌رسد. تصادفی نیست که شتاب آن با مدل بنزینی هم‌تراز است.

Ariel E-Nomad concept

Ariel E-Nomad concept

برای کنترل وزن، آریل تصمیم به استفاده از باتری نسبتاً کوچک گرفته است. این باتری دارای ظرفیت ۴۱ کیلووات‌ساعت است که برای پیمودن ۱۵۰ مایل بین شارژها کافی است. با این حال، نگرانی از بابت محدوده پیمایش نباید مشکلی ایجاد کند زیرا ای-نوماد برای استفاده روزانه ساخته نشده است. این یک خودرو برای تفریح در آخر هفته و رفتن به مسیرهای صعب‌العبور است. با داشتن گشتاور فوری فراوان، باید تجربه رانندگی لذت‌بخشی در زمین‌های سخت فراهم کند.

ترکیب باتری کمتر از ۶۶۱ پوند وزن دارد، بنابراین تقریباً یک‌سوم از وزن خودرو را شامل می‌شود. برای توزیع بهتر وزن، باتری در پشت دیواره نصب شده است. شارژ باتری از ۲۰% به ۸۰% با استفاده از شارژر سریع در منزل کمتر از ۲۵ دقیقه طول می‌کشد. این باتری انرژی را به واحد محرکه‌ای که تنها ۲۰۳ پوند وزن دارد، تأمین می‌کند. این میزان وزن به طور کلی شامل موتور الکتریکی، جعبه‌دنده تک‌سرعته و اینورتر است. همچنین دیفرانسیل قفل محدود نیز بخشی از سیستم است.

Ariel E-Nomad concept

Ariel E-Nomad concept

برای دستیابی به وزن کم شگفت‌انگیز، این شرکت بریتانیایی تخصصی بدنه‌ای از الیاف طبیعی بیوکامپوزیت طراحی کرده است. این کار به آریل اجازه داده است تا وزن را ۹% نسبت به بدنه فیبر کربنی کاهش دهد و همچنین انتشار CO2 در طول تولید را ۷۳% کاهش دهد.

الیاف کتان استفاده شده، بدنه را در انتهای چرخه عمر خودرو قابل بازیافت می‌کند. این بدنه سبک‌وزن همچنین از نظر آیرودینامیک بهتر از بدنه معمولی نوماد است زیرا نرم‌افزار دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) به مهندسان کمک کرده است تا ضریب درگ را ۳۰% کاهش دهند.

آریل قصد ندارد ای-نوماد را به فروش برساند، اما “واکنش مصرف‌کنندگان را برای اطلاع از برنامه‌های آینده‌اش زیر نظر خواهد داشت.” در این میان، پروتوتایپ‌ها را آزمایش کرده و به بهبود محصول ادامه خواهد داد. امیدواریم هر چه زودتر چراغ سبز را دریافت کند.

ای-نوماد ما را به یاد خودروساز بریتانیایی دیگری می‌اندازد که در دنیای الکتریکی به دنبال فلسفه “سبک درست است” است. نه لوتوس، بلکه کاترهم با پروژه V بسیار امیدوارکننده‌اش. این کوپه اسپرت الکتریکی دارای ۲۶۸ اسب‌بخار و درایو چرخ‌های عقب بود و در نسخه مفهومی تنها ۲,۶۲۳ پوند وزن داشت. برنامه این است که آن را یا اواخر سال آینده یا اوایل ۲۰۲۶ عرضه کنند.

داشتن این دو خودرو در گاراژ به عنوان اسباب‌بازی‌های آخر هفته تقریباً ایده‌آل به نظر می‌رسد.

source

توسط wisna.ir