طبق شایعات اخیر، استودیوی Ouka، توسعه‌دهنده بازی Visions of Mana تنها چند روز پس از عرضه این بازی قرار است تعطیل شود. این اتفاق بخشی از برنامه کاهش سرمایه‌گذاری دو شرکت NetEase و Tencent در استودیوهای ژاپنی است.

هر دو شرکت چینی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در توسعه بازی‌های ژاپنی داشتند و در نتیجه استودیوهای بازی‌سازی بسیاری را خریداری و تاسیس کرده‌اند. اما اکنون، بلومبرگ در گزارش جدید خود ادعا می‌کند که هر دو شرکت مشغول بازنگری در استراتژی خود هستند، زیرا هنوز به نتایج قابل‌توجهی در این زمینه دست نیافته‌اند.

با اعلام بلومبرگ، NetEase قصد دارد تقریباً تمام موقعیت‌های شغلی استودیوی Ouka را تعلیق کند. استودیویی که بازی Visions of Mana را به تازگی عرضه کرده است. گفته می‌شود این شرکت چینی قصد دارد استودیو را تعطیل کند، اما تعدادی از افراد تیم توسعه روی پشتیبانی از Visions of Mana کار خواهند کرد.

با این حال، نه NetEase و نه Tencent قصد خروج کامل از بازار ژاپن ندارند اما این گزارش ادعا می‌کند که هر دو شرکت در حال بازنگری استراتژی‌های خود در این کشور هستند. استراتژی سابق آن‌ها شامل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای ایجاد مجموعه‌ای از بازی‌های AAA با بودجه بالا بود.

استودیوهای باقی‌مانده NetEase در ژاپن شامل Grasshopper Manufacture (به رهبری Suda51)، Nagoshi Studio (به رهبری خالق Yakuza)، Pincool (به رهبری تهیه‌کننده Dragon Quest 8 و ۹)، Studio Flare (به رهبری تهیه‌کننده سری BlazBlue) و GPTRACK50 (به رهبری تهیه‌کننده Resident Evil 4) هستند.

رابین ژو، تحلیل‌گر Bernstein، به بلومبرگ گفت:

ممکن است به مقطعی برسیم که Tencent و NetEase شروع به بررسی دقیق‌تر بازگشت سرمایه خود کنند. صنعت بازی‌های ویدیویی پس از دوران همه‌گیری کرونا در سراسر جهان دچار افت شده و بسیاری از ناشران بزرگ نیروی کار خود را کاهش داده یا سرمایه‌گذاری‌های خود را محدود کرده‌اند. همچنین تجربه نشان داده است که تمایل توسعه‌دهندگان ژاپنی به کنترل دقیق بر چگونگی استفاده از آیپی‌هایشان، گاهی منجر به تنش شده است.

NetEase و Tencent همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در شرکت‌های غیر ژاپنی انجام داده‌اند. برای مثال، NetEase اخیراً استودیوهای جدیدی در ایالات متحده تاسیس کرده است. همچنین در ماه آوریل، Tencent سهام خود را به طور قابل‌توجهی در شرکت Remedy Entertainment افزایش داد و مالکیت خود در تیم سازنده Alan Wake را به حدود ۱۵٪ رساند.

source

توسط wisna.ir