کاشت، برداشت و فرآوری پسته در کالیفرنیا چنان در حال رشد است که ارزش محصول تولیدی این ایالت به ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید. ایالات متحده آمریکا با اتکاء به تولید فزاینده ایالت کالیفرنیا موفق شده تا طی یک دهه گذشته با پیشی گرفتن از ایران به بزرگترین صادرکننده پسته در جهان بدل شود.
این روزها و همزمان با فرارسیدن فصل برداشت پسته، واحدهای بزرگ فرآوری پسته در کالیفرنیا سخت مشغول دستچین، برشته و بستهبندی کردن میلیونها دانه پسته برای ارسال به سراسر جهان هستند.
زاخاری فریزر، رئیس و مدیر اجرایی شرکت American Pistachio Growers که بیش از ۸۰۰ کشاورز پستهکار را در جنوب غربی ایالات متحده تحت پوشش خود دارد، میگوید: «در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته این صنعت رشدی انفجاری داشته که ثمره نگاه به آینده مردم در چهل سال گذشته بوده که با کاشت درختهای پسته توام بوده است.»
بر پایه آمار وزارت کشاورزی آمریکا، ایالت کالیفرنیا بیش از یک سوم سبزیجات و سه چهارم میوه و آجیل این کشور را تولید میکند. این دادهها نشان میدهد که تولید پسته در دهه گذشته افزایش یافته و به ششمین کالای کشاورزی مهم این ایالت از نظر ارزش بدل شده است.
بخش اعظم پسته تولیدی کالیفرنیا به چین صادر میشود، کشوری که در آن پسته به خوراکی محبوب مردم در تعطیلات سال نو تبدیل شده است. همزمان کارشناسان میگویند که پسته در آمریکا نیز محبوب شده و بیشتر به عنوان یک میانوعده مصرف میشود. به همین دلیل، پستههایی که یک نسل پیش به ندرت در سوپرمارکتها وجود داشت، امروزه با پوسته یا بدون پوسته، بدون طعم یا نمکی و فلفلی، خام یا بو داده شده در قفسههای مغازهها وجود دارد.
برداشت پسته در کالیفرنیا
در حال حاضر، The Wonderful Co که یک شرکت کشاورزی ۶ میلیارد دلاری است، بزرگترین نام در صنعت پسته به شمار میرود. راب یراسبورو، رئیس بخش پسته این شرکت میگوید که پرورش پسته را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کردیم ولی جهش اصلی در زمینه تولید از سال ۲۰۱۵ و پس از انجام پیوندهای پایهای رخ داد که موجب رشد ۴۰ درصدی محصول شد. به گفته او، این شرکت در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از سهم پسته تولیدی در ایالات متحده را در اختیار دارد.
راب یراسبورو خاطرنشان میکند که تقاضای جهانی پسته همچنان در حال افزایش است و مردم به دنبال تنوع بیشتر در محصول نهایی هستند.
به گفته کارشناسان کشاورزی، درخت پسته در مقایسه با بادام، که سال گذشته ارزش تولید آن در کالیفرنیا به ۴ میلیارد دلار رسید، در برابر خشکسالیهای موسمی و کمآبیهای مقطعی در کالیفرنیا مقاومتر است. البته بسیاری از کشاورزان کالیفرنیایی که هر دو را پرورش میدهند، چرا که آموختهاند که بادام به عنوان محصول مکمل میتواند فروش پسته را افزایش دهد.
اما دیوید ماگانیا، کارشناس ارشد کشاورزی میگوید که سطح زیر کشت بادام و گردو تثبیت شده یا در حال کاهش است چون که پسته به حدود۳۷۰۰ متر مکعب آب در هر جریب (۰.۴ هکتار) در مقایسه با نزدیک به ۴۹۳۴ متر مکعب برای بادام نیاز دارد، در حالی که تولید آن در هر جریب بیشتر از بادام است و قیمت بالاتری هم دارد.
با وجود این که گروهی از کارشناسان پیشبینی میکنند که برخی از باغهای پسته متکی به آبهای زیرزمینی با توجه به محدودیتهای قانونی وضع شده در کالیفرنیا از مدار تولید خارج شوند ولی برآوردها همچنان از روند صعودی سطح زیر کشت پسته در این ایالت حکایت دارد.
source