به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قیمت‌های جدید محصولات دو خودروساز بزرگ در حالی اجرایی و اعمال شده است که به گفته وزیر صمت و همچنین نامه آبان ماه دبیر انجمن خودروسازان، این رقم همچنان فاصله معناداری با میزان درخواستی آن‌ها دارد.

با این حال افزایش قیمت کارخانه خودرو، گام مثبتی است که می‌تواند وضعیت صنعت و بازار خودرو را سروسامان ببخشد. البته این افزایش قیمت‌ها در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی و تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بدون شک موضوعی حساس و چالش‌برانگیز است اما واقعیت این است که خودروسازان داخلی سال‌هاست که با زیان‌های مالی و عدم توانایی در تامین هزینه‌های تولید مواجه هستند و اجازه افزایش قیمت ضمن این که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند و به‌تدریج کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. در نهایت این اقدام، می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و سهام داران این شرکت ها باشد.

در واقع به نظر می رسد مهم‌ترین تاثیر اصلاح قیمت و کاهش شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کم شدن جذابیت بازار خودرو برای دلالان باشد. زمانی که قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم باشد، انگیزه برای خرید خودرو از کارخانه با هدف فروش در بازار آزاد و کسب سود کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش حجم تقاضای غیرواقعی شود.

تاکنون وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو به شکلی بوده که دلالان و واسطه‌گران بیشترین نفع را از این بازار می‌برند. در این خصوص روز گذشته رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن کشور اعلام کرده بود که بر اساس آخرین بررسی‌ها، شکاف قیمتی موجود بین بازار خودرو و کارخانه در این سال‌ها حدود۵۰۰ همت بوده که این میزان فقط نصیب دلالان شده است.

با این وجود فعالان بازار خودرو با توجه به درخواست دبیر انجمن خودروسازان معتقدند که بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد به طوری که بخش زیادی از رکود حاکم بر بازار ناشی از گرانی قیمت خودروها و ناتوانی مردم در خرید خودرو است.

در این ارتباط یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: چنان‌چه همزمان با افزایش قیمت خودرو، خودروساز بتواند نیاز بازار را تأمین کند می‌توان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار به تعادل خواهد رسید و هر روز شکاف قیمت کارخانه و بازار کم‌تر خواهد شد اما اگر قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یابد و باز هم خودروساز نتواند نیاز بازار را تأمین کند، افزایش قیمت خودرو فقط منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

کاهش شکاف قیمت با افزایش عرضه خودروسازان

سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: اگر چه افزایش قیمت‌ها تاثیر زیادی بر بازار نداشته است با این حال میزان عرضه فعلی خودرو جواب‌گوی بازار نیست و هر گونه نوسان قیمت‌ها ناشی از کاهش عرضه خودرو است.

وی تصریح کرد: البته قیمت برخی از خودروهای وارداتی در بازار افزایش یافته است که این موضوع ناشی از عدم ترخیص خودرو از گمرکات طی چند هفته اخیر است که به محض تامین ارز، این خودروها از گمرکات ترخیص و وارد بازار می‌شود. بنابراین افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز موقتی است و به زودی با ترخیص خودروهای وارداتی قیمت این خودروها نیز به قبل باز می‌گردد.

رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با بیان این که قیمت در بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: در صورتی که خودرویی که در بازار کم عرضه شود افزایش قیمت بیشتری بین کارخانه و بازار را تجربه خواهد کرد.

موتمنی خاطرنشان کرد: برای رفع نیاز بازار نیازمند عرضه بیشتر خودروهای مورد استقبال مردم به قیمت کارخانه‌ای و توسعه و سرعت بخشی به واردات خودروها هستیم.

حذف دلالان نخستین خروجی واقعی شدن قیمت خودرو

وی ضمن تاکید بر تاثیر عرضه بر کاهش شکاف قیمت خودرو در بازار ادامه داد: االبته به دنبال اعلام قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا این مساله بر قیمت محصولات این دو خودروساز تاثیر منفی گذاشت و قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی افزایش یافته است و میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی و مونتاژی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و در خودروهای وارداتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود اما این جریان تا حدودی موجب کاهش شکاف قیمت کارخانه و بازار شد و می‌تواند در صورت افزایش تولید و عرضه خودروسازان بازار را متعادل کند.

این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: البته پیامد افزایش قیمت‌ها تنها به بازار خودرو محدود نمی‌شود و می‌تواند سایر بازارها از جمله بازار لوازم یدکی را نیز متاثر کند از این رو معتقدم اکنون زمان مناسبی برای معامله و خرید و فروش خودرو نیست باید چند روزی بگذرد تا مشخص شود خودروسازان در پی این افزایش قیمت خودرو چه میزان به بازار عرضه می‌کنند. 

موتمنی در پایان تصریح کرد: نخستین خروجی افزایش قیمت خودرو، حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو با کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری است که می‌تواند شانس خریداران واقعی را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه افزایش دهد ضمن این که با افزایش قیمت خودرو، زیان‌دهی خودروسازان متوقف می‌شود و انتظار می‌رود میلیاردها تومان پولی که نصیب دلالان خودرو می‌شد، وارد چرخه تولید خودرو و به‌تبع آن، افزایش تیراژ تولید شود.

source

توسط wisna.ir