هرمن هالست (Hermen Hulst)، مدیرعامل Sony Interactive Entertainment، در مصاحبهای به تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازیهای ویدئویی پرداخته و آن را پتانسیلی برای انقلاب در این صنعت دانسته است. با این حال، تاکید کرده که نقش نیروی انسانی همچنان در فرآیند توسعه بازی حیاتی باقی خواهد ماند.
این مصاحبه در جریان سیامین سالگرد برند پلی استیشن انجام شده و هالست گفت:
من فکر میکنم در بازیهای ویدئویی شاهد تقاضای دوگانهای خواهیم بود: یکی برای تجربیات نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی و دیگری برای محتوای دستی و با دقت ساخته شده. پیدا کردن تعادل مناسب بین بهرهگیری از هوش مصنوعی و حفظ اثر دست انسان بسیار مهم خواهد بود.
طبق نظرسنجی انجامشده توسط شرکت تحقیقاتی CIST به درخواست یونیتی (Unity)، حدود ۶۲ درصد از استودیوهای بازیسازی در جریان کار خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این فناوری عمدتاً برای طراحی مفهومی، نمونهسازی سریع، ایجاد Asset و ساخت دنیاهای بازی به کار گرفته میشود.
یونیتی اعلام کرد که استفاده از هوش مصنوعی در عین حال که چالشهایی برای یادگیری و تطبیق ایجاد میکند، توانسته عملکرد و تحویل پروژههای استودیوها را بهبود بخشد. ۷۱ درصد از استودیوهایی که از این فناوری استفاده کردهاند، از افزایش بهرهوری خود خبر دادند.
با این حال، ۳۸ درصد از استودیوهای بازیسازی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مقاومت نشان دادهاند. از این تعداد، ۴۳ درصد اظهار داشتند که به استفاده از این فناوری علاقهمند هستند، اما زمان کافی برای یادگیری آن ندارند. همچنین ۲۴ درصد اعلام کردهاند که تصور میکنند مهارتهای فنی لازم برای استفاده از هوش مصنوعی را ندارند.
از این بحث میتوان دریافت که هوش مصنوعی در کنار افزایش پیچیدگی توسعه بازیها، به یکی از اجزای کلیدی فرآیندهای خلاقانه و فنی تبدیل شده است. اما تعادلی که بتواند نوآوری و هویت انسانی را همزمان حفظ کند، چالش اصلی آینده این صنعت خواهد بود.
source