به گزارش ایسنا، اختتامیه ۵۴امین جشنواره بینالمللی فیلم رشد با حضور کاظمی وزیر آموزش و پرورش و رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی بعداظهر شنبه(۸ دیماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
داریوش کاردان که اجرای این مراسم را برعهده داشت در ابتدا از جهانشاهی -دبیر ۵۴امین جشنواره فیلم رشد- درخواست کرد تا توضیحاتی در مورد این دوره ارائه کند.
جهانشاهی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات امروز ما در سینما تولید کم فیلم کودک و نوجوان است، وظیفه ما است که دانش آموزان را برای دیدن فیلم خوب سینمایی حمایت کنیم.
وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره آثار داستانی بلند ۷۰درصد رشد داشت و این به خاطر سیاستگذاریهای درست است.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: در رسانهها ببینید چه اتفاقاتی در مورد جشنواره فیلم رشد افتاد و این جشنواره به نظرم بیبدیل بود و این به خاطر حمایت همکاران من بود و امید است این جشنواره در دورههای آینده هم ادامه پیدا کند.
دانشآموزان به سختی به فیلمهای آموزشی دسترسی پیدا میکنند
در ادامه شفیع آقامحمدیان -رییس هیات داوران ۵۴امین جشنواره فیلم رشد- با اشاره به سابقه ۶۱ ساله این جشنواره ( از پیش از انقلاب) گفت: این جشنواره ۵۴دوره است که برگزار میشود اما چندسالی است که به خوبی در حال اجرا نیست، اگر بیرون از این مجموعه نگاه کنیم صحبت از این است که ۶۱ سال این جشنواره برگزار میشود و باید هرساله متفاوتتر باشد.
وی ادامه داد: برخی خبرنگاران معتقدند این جشنواره شبیه یک جسم نحیفی است که باید آن را تدفین کرد، اما یکی از دلایلی کم رمقی آن این است که فیلم آموزشی و علمی خیلی کم است.
آقامحمدیان ابراز کرد: اگر فیلمی با سیاستهای آموزش و پرورش ساخته شود قطعا مخاطبین زیادی خواهد داشت، جشنواره رشد باید خوراک ۱۶ میلیون دانشآموز را تامین کند آن هم در زمانی که فضای مجازی دسترسی به اطلاعات را دوچندان کرده است. اما متاسفانه فیلمی که حتی به اسم کودکان و نوجوان ساخته میشود با ردهبندی سنی آن را محدود میکنند.
رییس هیات داوران ۵۴امین جشنواره فیلم رشد تصریح کرد: آینده کشور ما دست دانشآموزان است، پس آموزش و پرورش به جشنواره رشد و ساخت فیلم آموزشی به عنوان یک ابزار نگاه کند. دانشآموزان به سختی به فیلمهای آموزشی دسترسی پیدا میکنند و این نشان میدهد که وزیر آموزش و پرورش باید یک سیاست جدید اجرایی به این جشنواره اختصاص بدهد و با یک برنامهریزی صحیح اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
وی افزود: سیاست اجرایی جشنواره رشد براساس سیاستهای قدیمی پیش میرود و این جای بازنگری دارد، حتما نمایندهای از آموزش و پرورش باید در شورای فیلمنامه حضور داشته باشد که پیش از انقلاب این موضوع رواج داشته است.
آقامحمدیان بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش حتما باید در بخشهای مختلف سینما صاحب فیلم باشد تا سیاستهای خود را بتواند به راحتی پیش ببرد.
به دنبال تولید فیلمهای آموزشی هستیم
حجتالاسلام لطیفی -رییس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد- نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد محل تلاقی هنر، تربیت و معصومیت دوره کودکی است، اظهار کرد: واقعیت این است که وقتی یک جشنواره بیش از نیم قرن سابقه داشته است حفظ این سهگانه سختتر هم میشود. از دوره ۵۲ اتفاقات خوبی در این جشنواره افتاد و امید است تولید فیلمهای آموزشی توسط وزارت آمورش و پرورش رونق بگیرد.
وی در ادامه از تمام دغدغهمندان حوزه تربیت و هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند تشکر کرد.
در ادامه داریوش کاردان با ذکر خاطرهای از «داستان شب» رادیو با صدای مرحومه ژاله علو حضار را به دیدن کلیپی از آن هنرمند دعوت کرد.
دانشآموزان و معلمان را برای تولید فیلم تربیت کنیم
در ادامه علیرضا کاظمی -وزیر آموزش و پرورش در سخنانی گفت: این جشنواره یک پشتوانه ارزشمندی دارد و آن هم عقبه طولانیمدت آن است، نمونه این جشنواره را در کشور هم از نظر تربیتی، آموزشی و علمی و هم قدمت نداریم. این پشتوانه میتواند در آینده به این جشنواره کمک کند.
وی ادامه داد: باتوجه به ابزارهای دسترسی به اطلاعات، مخاطبین بیشتری میتوانند به این جشنواره دسترسی داشته باشند. دغدغهمندان حوزه تربیت، هنرمندان و کارگردان این حوزه و همچنین بخش بینالملل میتواند آوردههای خوبی را برای جامعه مخاطب داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک حلقه مفقودهای در این جشنواره وجود دارد، ابراز کرد: باتوجه به مخاطبین این جشنواره ما بهره کمی از این جشنواره میبریم و دانشآموز، معلم و مدرسه دسترسی آنچنانی به تولیدات ندارند و برای این باید فکری اندیشیده شود. البته در حال حاضر شبکه شاد در اختیار ما است و میتوانیم از آن استفاده کنیم اما از سایر بخشها مثل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان چرا نباید استفاده کنیم، در حالی که این جشنواره بهترین فرصت برای تربیت است.
کاظمی تاکید کرد: یک معلم تلاش میکند تا موقعیتهای تربیتی متفاوت را در کنار برنامه درسی برای بچهها ایجاد کند اما چه موقعیت تربیتی بهتر از یک فیلم که میتواند کار آموزشی، تربیتی و علمی را در کوتاهترین زمان ارائه کند و این در اختیار مدرسههای ما نیست و این توقع اول ما است که از آقای لطیفی میخواهیم که برای سال بعد این مهم را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: سال آینده باید ادعا کنیم تولیدات ما در تمام مراکز تربیتیمان به نمایش گذاشته شده است. زمانی میتوانیم گفتمان فیلم رشد را به درون جامعه ببریم که تکتک معلمان و دانشآموزان درگیر آن شوند و آنگاه معلمان خودشان دست به تولید اثر خواهند زد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نکته دیگر این است که باید بین تولیدات این جشنواره و نیازهای تعلیم و تربیت جامعه ارتباط وجود داشته باشد، اما آیا تولیدات در حوزههای مختلف مورد نیاز جامعه فرهنگیان بوده است؟، پس یک نیازی بین تولید و اتصال آن با جامعه باید وجود داشته باشد.
کاظمی در ادامه بیان کرد: اجتماع ارزشمند جامعه سینمایی کشور را نمیتوانیم حول محور تربیت جمع کرد، پس آموزش معلمان و دانشآموزان برای تولید آثار هنری باید اتفاق بیافتد. ما میتوانیم تولیدات خوبی داشته باشیم و جامعه مخاطب از آن حمایت خواهند کرد، همانطور که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با تولیدات خود این را نشان داده است.
وی در پایان سخن گفت: ما دارای ظرفیتهای مختلفی در نظام تعلیم و تربیت هستیم و باید یک فرآیندی ایجاد شود که یک هنرمندی یک اثر منطبق با نیاز ما تولید کند، آنگاه ما همه را برای دیدن آن اثر بسیج خواهیم کرد.
در ادامه این مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش از برگزیدگان بخشهای مختلف تقدیر به عمل آمد.
فیلم «در سایه سرو» که جزو برگزیدگان این دوره از جشنواره فیلم رشد بود در شمار کاندید اولیه اسکار قرار گرفته است.
در بخش دیگری از این مراسم گروه سرود کودکان و نوجوانان «نسیم قدر» دو قطعه در مورد «ایران» و «مادر» اجرا کردند.
جایزه ویژه پاسداشت زبان فارسی
در بخش دیگری از این مراسم ناصر فیض -شاعر و طنز پرداز- برای اهدای جایزه ویژه بخش پاسداشت زبان فارسی به روی صحنه آمد و گفت: اینکه چقدر به زبان فارسی در یک فیلم توجه شده مهم است. نسلی از سینماگران ما ادیب بودند همانند علی حاتمی اما هرچقدر جلوتر میرویم توجه به زبان فارسی کمرنگتر شده است.
وی ادامه داد: زیرنویس بسیاری از فیلمها غلط ادبیاتی دارد و حتی بسیاری از گویشها در فیلمها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و ما سعی کردیم در این بخش توجه به زبان فارسی را پر رنگتر کنیم.
جایزه ویژه بخش پاسداشت زبان فارسی از طرف حوزه هنری به فیلم «آن دو» اهداء شد.چ
برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره فیلم رشد:
۱ – بخش داستانی بلند:
رتبه اول: حسین عامری با اثر «ظاهر»
رتبه دوم: بابک خواجه پاشا با اثر «در آغوش درخت»
رتبه سوم: حسین ریگی با اثر «میرو» (تقدیر از تهیهکننده)
همچنین فیلم نوروز به کارگردانی سهیل موفق، جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد.
فیلم پرویز خان به کارگردانی علی ثقفی نیز موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شد.
۲ – بخش داستانی کوتاه:
رتبه اول: اسماعیل عظیمی با اثر «بچه خوان»
رتبه دوم: علیرضا رضایی با اثر «سر»
رضا مقصودی داغیاری با فیلم «خانه ماه » نیز موفق به دریافت جایزه هیات داوران شد.
بخش داستانی کوتاه – فرهنگیان:
رتبه اول: مصطفی کرملو-علی ترابی با اثر «دقیقه نود»
رتبه دوم: محمدرضا گنج خانلو با اثر «نوجنین»
برندگان این بخش موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس فرهنگیان شدند.
در بخش داستانی کوتاه – دانش آموزی، کوثر عابدی با اثر «زنگ ریاضی» به عنوان رتبه اول موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس فرهنگیان شد.
۳ – بخش فیلم نامه-آزاد:
رتبه اول: بهروز مهری با فیلم کوتاه «کارافرین»
رتبه دوم: آناهیتا نادری با فیلم کوتاه «برنا»
رتبه اول: فرود پاک نیت با فیلم بلند «اسماعیل»
رتبه دوم: زهره صباغیان با فیلم بلند«صف اول»
برندگان فیلم نامه در بخش فرهنگیان:
رتبه اول: راضیه یوسفی با فیلم «اقای کارگردان»
رتبه دوم: میلاد ملحانی با فیلم «نمک»
در بخش فیلم نامه دانش آموزی، شروین ساقری چیان با اثر «خانه» در بخش فیلم نامه دانشآموزی به عنوان رتبه اول، موفق به دریافت لوح تقدیر شد.
۴- بخش مستند بلند:
رتبه اول: رضا اکبریان با اثر «اببندان»
رتبه دوم: محمد حسین عابدی نژاد با اثر «دالان بهشت»
مستند بلند- بخش فرهنگیان:
رتبه اول: محسن شیرزایی با اثر «ناقوس دریا »
۵-بخش مستند کوتاه:
رتبه اول: احسان کمرخانی با اثر «پسر کوهستان»
رتبه دوم : سید رضا بطحائی با اثر «پهلوانان نمیمیرند»
رتبه سوم: هاشم کریمی با اثر «غارون»
بخش فرهنگیان:
محمد مقیمپور بیژنی با اثر «لال شو»
نسیم سهیلی با اثر «میراث باد»
بخش دانشآموزی:
نگین مبشری با اثر «ضرباهنگ مشتها»
سهیل قاسمی استاد با اثر «ندای خانواده»
محمد مهدی رفیعی با اثر «نخلهای ریشه دار»
۶- پویا نمایی:
رتبه اول: حسین ملایمی با اثر «سایه سرو»
رتبه دوم:عباس جلالی با اثر «ابر قهرمانها»
پویا نمایی فرهنگیان:
رتبه اول: فهمیه قبادی با اثر «آی دی»
رتبه دوم: فاطمه درینی با اثر «شکفتن»
پویا نمایی دانش آموزی:
رتبه اول: هدی حسامی با اثر «دوست»
رتبه دوم: الینا الهیاری با اثر «شجاع بانان»
نشان ویژه ایثار و از خودگذشتگی به فیلم «آلبوم خانوادگی من» به کارگردانی محمدرضا نوروز بیگی اهدا شد.
نشان ویژه معلم به فیلم «یاد یار مهربان» به کارگردانی محمدحسین حاجی دهآبادی تعلق گرفت.
جایزه ویژه مدیرعامل شاد به فیلم «دوست» به کارگردانی هدا حسامی و فیلم «اتاق خصوصی» اهدا شد.
جایزه ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر به فیلم «گل یا پوچ» رسید.
انتهای پیام