به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موتورسیکلت دنیای خاص خودش را دارد و برای بسیاری از مردم ایران به یکی از محبوبترین وسایل نقلیه تبدیل شده است. موتوربازهای علاقهمند به این وسیله پرسرعت و پرقدرت، به دلایل مختلفی سراغ شناسایی بهترین موتور سیکلت ایرانی میروند. آزادی در تردد و گیر نکردن در ترافیک، سهولت پیدا کردن جای پارک و البته هیجان رانندگی با این وسیله، تنها بخشی از دلایل محبوبیت آن در میان ایرانیان است.
در شرایطی که قیمتها روزبهروز افزایش پیدا میکند و نوسانات آن غیرقابل پیشبینی است، بسیاری از خریداران ترجیح میدهند به جای انتخاب برندهای وارداتی و خارجی، سراغ موتور سیکلت های ایرانی برتر بروند. این انتخاب نه تنها هزینه کمتری دارد، بلکه دسترسی به خدمات مکانیکی و قطعات یدکی را نیز آسانتر میکند. همین عوامل باعث شده تا بازار موتورهای ایرانی در بخش محصولات نو و آکبند فروش قابل توجهی را تجربه کند.
هرچند آمار دقیقی از محبوب ترین موتورسیکلت بازار ایران در دسترس نیست، اما در این گزارش تلاش کردیم تا بر اساس نظرات عمومی موتورسواران، به بررسی بهترین تولید کننده های موتور سیکلت ایرانی بپردازیم و شما را با برترین گزینههای داخلی آشنا کنیم. این لیست میتواند راهنمای مفیدی برای انتخاب موتورسیکلتی باشد که نیازها و انتظارات شما را به بهترین شکل برآورده کند.
بیشتر بخوانید: ۱۱ تا از بهترین موتورسیکلت های خارجی در ایران
نقطه استارت تولید بهترین موتور سیکلت های ایرانی
صنعت موتور سیکلت در ایران با ورود نخستین موتورسیکلتها در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی آغاز شد. این وسایل نقلیه که ابتدا از کشورهایی مانند هند و روسیه وارد میشدند، به سرعت جایگاه ویژهای در حملونقل شهری و روستایی پیدا کردند و به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای جابهجایی مورد توجه قرار گرفتند.
در دهه ۱۳۴۰ شمسی، با تأسیس صنایع جدید، تولید موتور سیکلت در ایران شکل جدیتری به خود گرفت. یکی از اولین کارخانهها در این حوزه، «ایران دوچرخ» بود که با دریافت نمایندگی از برندهای جهانی، مونتاژ و تولید موتور سیکلتهای تحت لیسانس را آغاز کرد. این شرکت ابتدا مونتاژ موتورسیکلتهای وارداتی را انجام میداد، اما با گذشت زمان، تلاش کرد تا قطعات بیشتری را به صورت داخلی تولید کند. یکی از موفقترین مدلهای تولیدی این کارخانه، CG ۱۲۵ بود که همچنان بهعنوان یکی از محبوب ترین موتورسیکلت های بازار ایران شناخته میشود.
ایران دوچرخ با همکاری برندهای بزرگی همچون هوندا و یاماها، توانست علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، اشتغالزایی قابلتوجهی نیز در صنعت تولید بهترین موتور سیکلت ایرانی ایجاد کند. در کنار آن، پارسخودرو نیز با دریافت نمایندگی از شرکتهایی مانند سوزوکی، به تولید و مونتاژ موتورسیکلتهای سبک و متوسط پرداخت. این همکاریها نقش مهمی در رشد تکنولوژی و بهبود کیفیت ساخت در صنعت موتورسیکلت ایران داشتند.
پس از انقلاب اسلامی و در دورانی که واردات موتورسیکلتهای خارجی با محدودیتهایی روبهرو شد، این کارخانهها توانستند نیاز بازار داخلی را تأمین کنند و سهم بزرگی از مصرف را به خود اختصاص دهند.
بهترین تولیدکننده های موتورسیکلت ایرانی کدامند؟
بهترین تولیدکننده های موتورسیکلت ایرانی شامل برندهایی همچون «کویر موتور»، «پیشرو موتور» و «نیرو موتور» هستند. این شرکتها با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز مصرفکنندگان، توانستهاند مدلهایی تولید کنند که برای مناطق شهری و روستایی ایران مناسب باشند و شهروندان بتوانند روی آنها به عنوان بهترین موتور سیکلت ایرانی حساب کنند. در حال حاضر، این برندها بهعنوان موتور سیکلت های ایرانی برتر شناخته میشوند و سهم قابلتوجهی از بازار را در اختیار دارند.
موتور سیکلت های ایرانی برتر، بهویژه مدلهای شهری و اقتصادی، عمدتاً از انجینهای تک سیلندر با حجم ۱۲۵ تا ۲۰۰ سیسی بهره میبرند. این نوع پیشرانهها به دلیل طراحی ساده، مصرف سوخت پایین و هزینههای نگهداری مقرونبهصرفه، گزینهای ایدهآل برای استفاده روزمره و تردد درونشهری محسوب میشوند. عملکرد محصولات بهترین برند های موتور سیکلت ایرانی بهگونهای است که نیازهای موتورسواران در مسافتهای کوتاه را تا حد رضایتبخشی برآورده میکند.
در سالهای اخیر، تلاشهای چشمگیری از سوی بهترین تولید کننده های موتور سیکلت ایرانی صورت گرفته است تا وابستگی به واردات انجین کاهش یابد و تولید داخلی این بخش تقویت شود. مثلاً گروه صنعتی نیرو موتور بهعنوان یکی از فعالان این حوزه، اعلام کرده است که برای اولین بار در ایران دو خط تولید انجین موتورسیکلت را راهاندازی خواهد کرد. این اقدام، نهتنها کیفیت محصولات را افزایش میدهد، بلکه جایگاه ایران را در تولید موتورسیکلت ارتقا میبخشد.
کویر موتور
کویر موتور که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده است، با بیش از ۶۷ سال سابقه یکی از پیشگامان صنعت موتورسیکلت ایران به شمار میآید. این شرکت با شعار «تمایز در حرکت» و بهرهگیری از نیروی کار ماهر، جایگاهی ویژه در بازار داخلی برای خود ساخته است.
در دهه ۱۳۸۰، کویر موتور همکاری خود را با برندهای مطرح اروپایی نظیر کیتیام اتریش و پیاجیو ایتالیا آغاز کرد. این همکاریها نهتنها باعث تولید مدلهای پیشرفته در ایران شد، بلکه به انتقال فناوریهای نوین به کشور نیز کمک کرد.
محبوبترین مدلها
کویر ۱۲۵ CDI |
۱۲۵ سی سی |
کویر ST۳ ۲۲۰ |
۲۳۰ سی سی |
کویر T۲ ۲۴۸ |
۲۴۸ سی سی |
کویرCDI ۲۰۰ |
۲۰۰ سی سی |
کویر ES۲ ۱۵۰۰ |
۱۵۰۰ وات |
نیرو موتور
نیرو موتور در سال ۱۳۸۱ توسط جلیل مجاهد تأسیس شد و در طی بیش از دو دهه فعالیت، توانسته است به یکی از بهترین تولید کننده های موتور سیکلت ایرانی تبدیل شود. این شرکت با شعار «فروش پایان معامله نیست، آغاز یک تعهد است» همواره کوشیده تا خدمات پس از فروش بهتری ارائه دهد و رضایت مشتریان را جلب کند.
نیرو موتور با تولید مدلهای محبوبی مانند ADV۱۷۵ و Daichi CR ۱۵۰، نیازهای متنوع بازار را پاسخ داده است. این شرکت با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا و همکاری با برندهای مطرح جهانی، به بهبود مداوم کیفیت محصولات خود پرداخته و سهم قابلتوجهی از بازار را به دست آورده است.
محبوبترین مدلها
Galaxy NA ۱۸۰ |
۱۸۰ سیسی |
Galaxy R ۱۵۵ |
۱۵۵ سیسی |
Galaxy SF۱۸۰ |
۱۸۰ سیسی |
GALAXY JX۲۴۹ |
۲۴۹ سیسی |
Yamaha Aerox ۱۵۵ |
۱۵۵ سی سی |
تکتاز موتور
شرکت تکتاز موتور در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۷۵ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در تهران، خیابان میرداماد قرار دارد. این شرکت با داشتن بیش از ۱۱۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سراسر ایران، به یکی از شرکتهای تأثیرگذار در صنعت موتورسیکلت کشور تبدیل شده است.
تکتاز موتور با همکاری برندهای معتبر بینالمللی مثل سوزوکی ژاپن، موتورسیکلتهای باکیفیتی تولید و مونتاژ میکند و بهعنوان تنها نماینده رسمی موتورسیکلتهای سوزوکی در ایران شناخته میشود. استفاده از فناوریهای پیشرفته و سرمایهگذاری در تجهیزات مدرن، باعث شده محصولات این شرکت تنوع بالایی در طراحی و عملکرد داشته باشند. به همین دلیل، موتورسیکلتهای تکتاز موتور به خاطر کیفیت خوب و قیمت مناسب در میان مشتریان محبوبیت زیادی پیدا کردهاند.
محبوبترین مدلها
TK ۱۲۵ |
۱۲۵ سیسی |
HARTFORD VR ۲۰۰CC EFI |
۲۰۰ سیسی |
HARTFORD ۲۳۰CC EFI EURO۴ |
۲۳۰ سیسی |
E۱ ۳۰۰۰ W |
برقی ۳۰۰۰ وات |
ADV ۱۵۰ |
۱۵۰ سیسی |
کبیر موتور
شرکت کبیر موتور در سال ۱۳۷۸ با هدف تولید انواع موتورسیکلت تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در تهران، خیابان مطهری قرار دارد. این شرکت با بهرهگیری از تجربه و تخصص توانسته در مدت کوتاهی به یکی از نامهای مطرح صنعت موتورسیکلت ایران تبدیل شود. این شرکت سالانه بیش از ۵۰ هزار موتورسیکلت تولید میکند و بخش بزرگی از بازار داخلی را تحت پوشش قرار میدهد.
کبیر موتور با همکاری برندهای شناختهشده جهانی مثل وسپا، آپریلیا، پیاجیو و ماهیندرا، محصولات خود را با کیفیتی در حد استانداردهای بینالمللی تولید و عرضه میکند. این همکاریها به کبیر موتور امکان داده تا در بازار داخلی ایران جایگاه ویژهای پیدا کند و محصولاتش در میان علاقهمندان به موتورسیکلت بسیار مورد استقبال قرار گیرد.
محبوبترین مدلها:
KMA ۱۲۵ |
۱۲۵ سیسی |
کلیک آپ ۱۷۰i |
۱۷۰ سیسی |
وسپا VXL ۱۵۰ |
۱۵۰ سیسی |
آپریلیا SR ۱۶۰ |
۱۶۰ سیسی |
آیروکس NVX |
۱۵۵ سیسی |
پرطرفدارترین مدل های موتور سیکلت ایرانی
از نظر هر موتورسوار، مدل خاصی لیاقت عنوان بهترین موتور سیکلت ایرانی را دارد. در این گزارش به پرفروشترین موتور سیکلتهای ایرانی خواهیم پرداخت که طی سالهای اخیر، کامنتهای مثبت متعددی دریافت کردهاند. توجه داشته باشید که قصد نداریم لیست «بهترین تا بدترین» یا بالعکس بچینیم و هدف ما صرفاً معرفیست.
موتورسیکلت کبیر مدل KM۱۵۰
- حجم انجین: ۱۵۰ سیسی
- حداکثر توان: ۱۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور: ۱۰ نیوتنمتر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: دستی ۵ سرعته
- مصرف سوخت: حدود ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۹۵ کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا صد: ۱۰ ثانیه
موتورسیکلت کبیر مدل KM۱۵۰ با الگوبرداری از طراحیهای کلاسیک هوندا، بهویژه مدلهای معروف سری CG، تولید شده و در بازار عرضه میشود. همانطور که در ادامه لیست معرفی بهترین موتور سیکلت ایرانی مشاهده خواهید کرد، شرکت کبیر ارادت زیادی به این سری از موتورهای هوندا داشته و از پلتفرم این مجموعه به کرات در تولید محصولات خود بهره میبرد. این مدل از موتور سیکلت های ایرانی برتر، با طراحی ارگونومیک و وزن متعادل، تجربه سواری راحتی را در محیطهای شهری ارائه میدهد.
موتورسیکلت KM۱۵۰ مجهز به انجین ۱۵۰ سیسی است که توان کافی برای استفاده روزمره، مانند رفتوآمدهای شهری، را فراهم میکند. البته، در مسیرهای طولانی یا هنگام عبور از شیبهای تند، ممکن است راننده نیاز به تعویض مکرر دندهها پیدا کند. محبوبترین موتورسیکلت بازار ایران، مانند KM۱۵۰، معمولاً برای کاربردهای روزانه طراحی شدهاند و ممکن است برای شرایط خاص نیازمند تنظیمات بیشتری باشند.
سیستم تعلیق این موتورسیکلت شامل تعلیق هیدرولیکی در جلو و کمکفنرهای روغنی در عقب است که به جذب لرزشها و ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده کمک میکند. با این حال، در برخورد با دستاندازهای بزرگتر، ممکن است کمی احساس سفتی در سیستم تعلیق داشته باشید.
یکی از دلایل محبوبیت KM۱۵۰، قیمت مناسب و مصرف سوخت اقتصادی آن است که باعث شده این موتورسیکلت در میان محصولات بهترین تولیدکنندههای موتور سیکلت ایرانی جایگاه ویژهای پیدا کند. بااینحال، رقابت با مدلهای مشابه از برندهای دیگر چالشی جدی برای این محصول به شمار میرود.
موتور سیکلت تکتاز مدل ۱۲۵
- حجم انجین: ۱۲۴ سیسی
- حداکثر توان: ۱۰ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۹.۳ نیوتنمتر
- گیربکس: ۵ دنده دستی
- مصرف سوخت: ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت
موتورسیکلت تکتاز مدل ۱۲۵ یکی دیگر از محصولات شناختهشده و محبوب در بازار ایران است که توسط یکی از بهترین تولید کننده های موتور سیکلت ایرانی یعنی شرکت تکتاز موتور تولید میشود. این موتورسیکلت در دستهبندی موتور سیکلت های ایرانی برتر قرار دارد و بهعنوان گزینهای اقتصادی و مقرونبهصرفه برای ترددهای روزانه در شهر طراحی شده.
مدل تکتاز ۱۲۵ نیز مانند همتایش یعنی کبیر ۱۵۰، بر اساس طراحی کلاسیک هوندا CG ۱۲۵ ساخته شده است. این طراحی که در دهههای گذشته به دلیل سادگی، دوام و کارایی بالا در سطح جهان به محبوبیت دست یافت، همچنان یکی از ویژگیهای متمایز این موتورسیکلت محسوب میشود.
تکتاز ۱۲۵ با وزنی معادل ۹۵.۵ کیلوگرم و بهرهگیری از سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و تعلیق عقب با کمکفنر، سواری نرم و مناسبی را برای استفادههای شهری فراهم میکند. با این حال، ترمزهای کاسهای در جلو و عقب این مدل ممکن است در مقایسه با ترمزهای دیسکی عملکرد کمتری در مواقع ترمزگیری ناگهانی داشته باشند، اما همچنان برای استفاده روزمره و به خصوص پیک موتوری مناسبند.
موتورسیکلت کویر مدل CDI ۲۰۰ اسپرت
- حجم انجین: ۱۹۹ سیسی
- حداکثر توان: ۱۴ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور: ۱۳ نیوتنمتر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: ۵ سرعته دستی
- مصرف سوخت: حدود ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت
موتورسیکلت کویر مدل CDI ۲۰۰ نیز از جمله بهترین موتور سیکلت های ایرانی است که از طراحی سری CG هوندا استفاده میکند. این موتورسیکلت ترکیبی جذاب از ظاهر کلاسیک و امکانات مدرن ارائه میدهد و گزینهای ایدهآل برای علاقهمندان به موتورسیکلتهای شهری به شمار میآید. این مدل در تیپهای اسپرت متعارف و اسپرت باکسدار عرضه میشود و یکی از پرفروش ترین موتورسیکلت های ایرانی است.
سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و تعلیق عقب مجهز به کمکفنرهای دوقلو، تجربهای راحت و روان در مسیرهای مختلف فراهم میکنند. در بخش ایمنی، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای عملکردی مطمئن برای توقفهای سریع و دقیق دارند. علاوه بر این، استفاده از سیستم استارت الکتریکی و استارت هندلی کاربری موتورسیکلت سادهتر کرده است.
موتور ۲۰۰ سیسی این مدل توانایی تولید ۱۴ اسب بخار قدرت دارد که برای ترددهای شهری کاملاً کافی و مناسب است. گیربکس ۵ سرعته دستی امکان تعویض دندههای نرم و دقیق را در اختیار راکب قرار میدهد. از نظر مصرف سوخت، این موتورسیکلت با مصرف حدود ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزینهای اقتصادی برای استفاده روزمره محسوب میشود.
موتور سیکلت جهانرو مدل مینی تریل ۱۱۰
- حجم انجین: ۱۱۰ سیسی
- حداکثر توان: ۹ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۸.۷ نیوتنمتر
- گیربکس: دستی ۴ سرعته
- مصرف سوخت: حدود ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۸۰ کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا صد: حدود ۱۱ ثانیه
اگر به دنبال یک موتور سیکلت ایرانی پرفروش در کلاس کراس و فراجاده ای هستید، موتور سیکلت جهانرو مدل مینی تریل انتخاب مناسبی خواهد بود. شرکت جهانرو پیشتر نماینده اصلی واردکننده موتورهای کاوازاکی بود و به تدریج به مونتاژ و تولید محصولات تحت برند خود رو آورد.
جهانرو مینی تریل با طراحی کوچک و وزن حدود ۸۰ کیلوگرم، برای کاربرانی که موتوری چابک و سبک میخواهند، ایدهآل است. این مدل به سیستم تعلیق جلو از نوع هیدرولیکی و تعلیق عقب تک کمکفنر روغنی مجهز شده است که سواری نسبتا نرمی را حتی در مسیرهای ناهموار فراهم میکند. رینگهای پرهای فولادی این موتورسیکلت در کنار ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ، ایمنی و دوام خوبی ارائه میدهند.
موتور این مدل با حجم ۱۱۰ سیسی و توان ۹ اسب بخار، مناسب استفادههای سبک و شهری طراحی شده است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۱ ثانیه است. مصرف سوخت پایین آن نیز یکی از مزیتهای اقتصادی قابلتوجه به شمار میرود. این ویژگیها باعث شده تا مینی تریل برای مسیرهای کوتاه، گشتوگذارهای روزمره و استفاده در شهر گزینهای مناسب باشد.
اگرچه جهانرو مینی تریل ۱۱۰ یکی از موتورسیکلتهای ایرانی برتر در کلاس خودش است، اما نمیتوان آن را گزینهای قوی برای مسیرهای آفرود یا شرایط سخت دانست. عملکرد این موتورسیکلت در مسیرهای دشوار محدود است و بیشتر برای مصارف سبک و تفریحی طراحی شده. افزون بر این، استفاده از استارت هندلی به جای استارت الکتریکی ممکن است برای برخی کاربران کمی ناخوشایند باشد.
موتورسیکلت پرواز ۲۰۰
- انجین: ۱۹۸ سیسی
- حداکثر توان: ۱۰ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۱۲.۸۹ نیوتنمتر
- گیربکس: دستی ۵ سرعته
- مصرف سوخت: بهینه
- حداکثر سرعت: ۹۴ کیلومتر بر ساعت
در سری پرواز نیروموتور، میتوان شاهد نمونه بهترین موتورهای ایرانی بود. پرواز ۲۰۰ شاید دقیقاً از نظر همگان بهترین موتور ۲۰۰ سی سی ایرانی نباشد اما صددرصد در جمع برترینها جا میگیرد. این مدل یکی از محبوبترین موتورسیکلتهای بازار ایران در دسته موتورسیکلتهای شهری (استریت) محسوب میشود. این مدل با طراحی ساده و عملکرد مطلوب، برای استفاده در ترددهای روزمره شهری به عنوان یک گزینه اقتصادی و کاربردی طرفداران خودش را دارد.
پرواز ۲۰۰ از یک انجین تکسیلندر چهارزمانه بهره میبرد که با سیستم سوخترسانی انژکتوری کار میکند. این ترکیب، مصرف سوخت بهینه و عملکردی متناسب با نیازهای شهری را ارائه میدهد. سیستم تعلیق جلو این موتورسیکلت از نوع کمکفنر تلسکوپی معکوس طراحی شده که به نرمی سواری کمک میکند. در قسمت عقب نیز از کمکفنر مونوشاک استفاده شده که به ثبات و تعادل در حرکتهای مختلف کمک میکند.
در بخش ایمنی، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای، کارایی مناسبی در توقفهای شهری ارائه میدهند. البته نبود سیستم ABS در این موتورسیکلت ممکن است در شرایط اضطراری یا ترمزگیری ناگهانی، به چالشهایی منجر شود.
موتورسیکلت سحر مدل RD ۱۳۵
- حجم انجین: ۱۳۵ سیسی
- حداکثر توان: ۷٫۹ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۸٫۲۴ نیوتنمتر
- گیربکس: ۴ دنده دستی
- مصرف سوخت: حدود ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۹۰ کیلومتر بر ساعت
موتورسیکلت سحر مدل RD ۱۳۵ توسط شرکت نیرو موتور عرضه شده و همتایی برای سری پرواز محسوب میشود. این مدل در دسته موتورسیکلتهای کلاس کاب قرار میگیرد و به دلیل طراحی ساده و کاربردی، راکبان آن را یک گزینه عالی برای استفادههای شهری و روزمره میدانند.
ابعاد این موتورسیکلت شامل طول ۱۹۶ سانتیمتر، عرض ۷۱ سانتیمتر و وزن ۱۰۱ کیلوگرم است که برای تردد راحت در معابر شهری کاملاً مناسب به نظر میرسد. حداقل فاصله بدنه از زمین ۱۳ سانتیمتر تعیین شده، که به تعادل و پایداری آن در مسیرهای مختلف کمک زیادی میکند. این مشخصات، آن را به گزینهای ایدهآل در لیست بهترین موتور سیکلت ایرانی تبدیل کرده است.
مخزن سوخت ۵ لیتری این موتورسیکلت با توجه به مصرف پایین، برای استفاده روزانه و مسیرهای شهری کافی به نظر میرسد. انجین ۱۳۵ سیسی چهارزمانه با توان خروجی ۷٫۹ اسب بخار و گشتاور ۸٫۲۴ نیوتنمتر، عملکردی متوسط اما کارآمد ارائه میدهد که نیازهای کاربر در شهر را به خوبی پوشش میدهد. حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت و گیربکس ۴ دنده دستی، امکان کنترل راحت در ترافیک و شلوغی شهر را فراهم میکند.
موتورسیکلت تریل روان QM۲۰۰
- حجم انجین: ۱۹۹ سیسی
- حداکثر توان: ۱۱.۵ کیلووات (۱۵.۴ اسب بخار)
- حداکثر گشتاور: ۱۴.۵ نیوتنمتر
- گیربکس: ۵ سرعته دستی
- مصرف سوخت: حدود ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
تعداد کراسهای مثال زدنی فهرست بهترین موتور سیکلت ایرانی کم نیست. مدل تریل روان QM۲۰۰ محصول شرکت روان قزوین نیز از جمله پرطرفدارترین مدل های موتور سیکلت ایرانی برای سواری آفرود سبک و شهریست. این مدل را میتوان به عنوان بهترین موتور ۲۰۰ سی سی ایرانی برای جوانان دانست.
این مدل به یک انجین تک سیلندر چهارزمانه با حجم ۱۹۹ سیسی مجهز شده که با سیستم خنککننده روغنی عملکرد قابلقبولی ارائه میدهد. تجهیزات دیجیتالی کامل، استایل منحصربهفرد و ساختار فنی بهروز این موتورسیکلت را به گزینهای مناسب برای استفادههای شهری و آفرود سبک تبدیل کرده است.
سیستم تعلیق جلو از نوع تلسکوپی و تعلیق عقب با تک کمکفنر قابل تنظیم طراحی شدهاند تا راحتی و کنترل بهتری در انواع مسیرها فراهم کنند. استفاده از ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ نیز ایمنی مناسبی در توقفها و ترمزگیریهای ناگهانی ایجاد میکند.
با وجود ویژگیهای مثبت، برخی کاربران به مصرف سوخت بیشتر از انتظار، نداشتن ترمز ABS و مشکلاتی در دنده ۳ اشاره کردهاند که ممکن است در طولانیمدت هزینههای نگهداری را افزایش دهد. این مدل برای آفرودهای سنگین مناسب نیست و بیشتر برای مسیرهای شهری و آفرودهای سبک توصیه میشود.
موتورسیکلت نامی TS ۱۵۰
- حجم انجین: ۱۴۹ سیسی
- حداکثر توان: ۸٫۸۵ اسب بخار
- حداکثر گشتاور: ۹ نیوتنمتر
- گیربکس: اتوماتیک CVT
- مصرف سوخت: ۲٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت: ۹۰ کیلومتر در ساعت
موتورسیکلت نامی TS ۱۵۰، یکی از محصولات شرکت نیرو محرکه، بهعنوان یک اسکوتر شهری با طراحی کلاسیک و فناوریهای بهروز شناخته میشود. البته به دلیل سبک بودن، شاید دقیقاً بهترین موتورسیکلت اتوماتیک در ایران نباشد. این مدل، با الهام از طراحیهای محبوب ایتالیایی، بهویژه برند وسپا، میکوشد تا علاقهمندان به بهترین موتورسیکلتهای ایرانی برتر در کلاس اسکوتر را به خود جذب کند.
نامی TS ۱۵۰ مجهز به سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و تعلیق عقب با کمکفنر است که تجربه سواری نرم و راحتی را ارائه میدهند. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای، ایمنی مناسبی در توقفهای ناگهانی ایجاد میکنند. چرخهای ۱۰ اینچی این اسکوتر در کنار فضای بار زیر زین و باکس پشت، آن را به گزینهای کاربردی برای ترددهای روزانه در شهر تبدیل کردهاند.
این مدل به یک انجین تک سیلندر هواخنک و گیربکس اتوماتیک مجهز است که شتابگیری آرام و مصرف سوخت اقتصادی را تضمین میکند. حداکثر سرعت نامی تی اس به ۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد که برای یک موتور سبک شهری محترم، کافی است.
جمع بندی
مدلهای مختلف بهترین موتور سیکلت ایرانی با برخورداری از بازاری پررونق در خرید و فروش (چه در حالت نو و چه کارکرده)، هزینه اولیه پایین، دسترسی آسان به قطعات یدکی و هزینههای نگهداری مقرونبهصرفه، توسط بسیاری از موتورسواران ترجیح داده میشوند. البته در مقایسه با نمونههای خارجی بهعنوان گزینه سرمایهگذاری چندان مطمئن نیستند؛ دلیل این امر عمدتاً استهلاک بالا، سرعت فرسودگی بیشتر، کاهش ارزش سریعتر آنها در مواجهه با مشکلات فنی یا بهروز نبودن طراحی است. با تمام این اوصاف برای کاربرد عادی پاسخگوی نیازهای راکبان خواهند بود.
اگر به دنبال موتور سیکلت ارزان ایرانی هستید که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد، گزینههای متنوعی در بازار موجود هستند. برای نمونه، مدل کویر سی جی ۱۲۵ برگرفته از سری CG هوندا، یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین مدلها در ایران است.
نظر شما درباره موتور سیکلت های ایرانی چیست؟ چه تجربهای از سواری با موتورهای وطنی دارید؟ مشتاقیم تا کامنتهای ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران پرشین خودرو به اشتراک بگذارید./