به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی مطلب زاده، در نشست انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با بیان این مطلب اظهار داشت: گرانی ساخت داخل و دمپینگ چینی ها از مسائلی است که عملا داخلی سازی را با نرخ امروز دلار برای خودروساز و قطعه ساز به صرفه نمی کند.

مهدی مطلب زاده

به گفته وی، کل قوانین موجود علیه ساخت داخل است بنابراین این که در آینده جریان داخلی سازی چه خواهد شد بستگی دارد که پیشنهاداتی که ارایه شده است چگونه محقق شود.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن همگن قطعه سازان در ادامه با انتقاد از نحوه محاسبه تعرفه واردات قطعات خودرو گفت: در حال حاضر، تعرفه واردات قطعات بر اساس ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شده که این نرخ واقعی نیست و موجب ایجاد مشکلاتی در تأمین قطعات شده است. ما پیشنهاد می‌کنیم که تعرفه‌ها بر اساس نرخ ارز واقعی یا مبادله ای تعیین شود تا از بروز مشکلات در زنجیره تأمین جلوگیری شود.

مطلب زاده تاکید کرد: دولت باید در سیاست‌های وارداتی خود تجدیدنظر کند و اجازه دهد که واردات خودرو و قطعات به صورت کنترل‌شده و متناسب با نیاز بازار انجام شود.

به گفته وی، محدودیت‌های ارزی نباید بهانه‌ای برای ممنوعیت کامل واردات باشد، بلکه باید به جای ممنوعیت، سیاست‌های تنظیمی هوشمندانه‌ای اعمال شود.

ابراهیم دوست زاده

در ادامه این نشست ابراهیم دوست زاده رئیس کمیته کیفیت انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: تا مادامی که مشکلات قیمت گذاری دستوری و مشکل نقدینگی قطعه سازان وجود دارد برخی کاستی ها و مسائل در خصوص کیفیت نیز وجود خواهد داشت و امیدواریم با رفع مشکل قیمت گذاری و نقدینگی این مسائل حل شود.

افزایش ۳۷ درصدی قطعه سازان در بازار افترمارکت

وی تاکید کرد: زمانی که صحبت از کیفیت خودرو و قطعات می شود اگر چه در مواردی صحت دارد اما نکته مهم این است که تمامی قطعات تولیدی برای عرضه در خطوط تولید، تمامی استانداردهای مربوطه را پاس می کنند بنابراین گناهی بر دوش قطعه سازان نیست و به نظر می رسد بخشی از این خلا کیفیت بر عهده خودروساز است.

رئیس کمیته کیفیت انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به حضور قطعه سازان در بازار افتر مارکت اشاره و تصریح کرد: ظرف ۳ سال اخیر حدود ۳۷ درصد قطعه سازان وارد بازار موازی و افتر مارکت شدند.

بابک کریمخان

جنگ قطعه سازان برای ادامه حیات

همچنین در این نشست بابک کریمخان رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص قطعات قاچاق گفت: عدم انجام تعهدات و حرکت بر خلاف اصول و قوانین مسلما موجب چنین اتفاقاتی در این زمینه و ورود قطعات قاچاق در بازار می شود.

وی با اشاره به برخی گلایه ها در خصوص قاچاق قطعات توسط برخی سازندگان افزود: در صورتی که چنین اتفاقاتی در جامعه قطعه سازی می افتند امیدواریم با خصوصی سازی این روند تغییر کند.

رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور متذکر شد: امروز قطعه سازان برای تولید یک قطعه و ادامه فعالیت در حال جنگیدن هستند و اگر صنعت قطعه سازی مطالق استعداد و توانش رشد نکرده به دلیل مشکلات وجود چنین موانع و مشکلاتی است.

برای تماشای تصاویر نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اینجا کلیک کنید.

جعفر نصیری

سرنوشت مبهم بازار صادرات قطعات

جعفر نصیری رئیس کمیته صادرات انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نیز در پایان این نشست با بیان اینکه خودروسازان، قطعه سازان را با تیراژ تولید به گروگان گرفته شده است، تصریح کرد: با تیراژی که قطعه سازان برای خودروسازان قطعات را تامین می کنند و روزانه چندین هزار قطعه تامین و تحویل می دهند چنان چه یک روز خود را برای تامین بازار افتر مارکت اختصاص سود بسیار بهتری نصیب قطعه سازان می شود.

وی همچنین به موضوع صادرات قطعات داخلی پرداخت و گفت: تا به امروز بخش مهمی از صادرات قطعات ما به عراق و سوریه بود که با اتفاقات اخیر در منطقه این روند صادرات هم فعلا با چالش همراه شده است.

رئیس کمیته صادرات انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در عین حال به توانمندی قطعه سازان در صادرات قطعه به کشورهای اروپایی در سال های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم ها متاسفانه امروز کشور ما جایگاه چندانی در تجارت جهانی و حوزه های صادراتی ندارد و این وضعیت مشمول قطعه سازان و صادرات در این بخش هم می شود.

source

توسط wisna.ir