به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمدحسین پروانه، با بیان این مطلب اظهار داشت: ما موافق خصوصیسازی خودروسازان هستیم. همه میدانند که برای ارتقای کیفیت و رضایتمندی مردم از صنعت خودرو و ایجاد رقابت، این امری بدیهی است و چالشی برای آن وجود ندارد؛ اما دولت بهدلیل مدیریت مستقیم بنگاهها، انگیزهای برای ایجاد رقابت ندارد بهعنوان مثال، اکنون مقاومت زیادی در برابر واردات خودرو وجود دارد و تلاشهای زیادی برای رفع این موانع انجام شده، اما این مقاومتها همچنان پابرجاست.
این کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نارضایتیهای گسترده مردم از کیفیت محصولات خودروسازی داخلی، افزود: مدیریت دولتی هیچ پاسخگویی مطلوبی به نارضایتیهای مردم نداشته است. محصولاتی که از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی ندارند، چگونه باید مورد استقبال قرار گیرند؟ چه کسی مسئول رسیدگی به این مشکلات است؟ تحریمها نیز در کنار مدیریت دولتی، صنعت خودرو را به سمت فاجعه سوق داده است. بنگاههای خودروسازی بدهیهای چند صد همتی دارند و کیفیت محصولات به شدت افت کرده است. از طرفی، این صنعت به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: مدیریت ناموفق، رشد ۱۵۰ درصدی زیان بزرگترین خودروسازی ایران را رقم زد
پروانه، خصوصیسازی را راهحلی کلیدی برای حل این مشکلات دانست و گفت: خصوصیسازی در حداقلترین حالت، تکلیف دولت و نهادهای نظارتی را مشخص میکند. وقتی خصوصیسازی اتفاق بیفتد، میدانیم مالک و بنگاه چه کسی است و میتوان مطالبهگری را بهطور مؤثر انجام داد. در این صورت، دولت میتواند به وظیفه اصلی خود، یعنی تنظیمگری، بپردازد. تا زمانی که دولت خود مجری است، انگیزهای برای تغییر تعرفهها یا ایجاد رقابت ندارد.
وی با اشاره به لزوم مدیریت انحصار در صنعت خودرو، افزود: خصوصیسازی تنها ابتدای راه بهبود صنعت خودرو است و بهتنهایی کافی نیست. بازار خودرو با انحصار نسبی مواجه است که باید بهدرستی مدیریت شود.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: در دنیا برای مدیریت انحصار، قوانین مشخصی وجود دارد. بهعنوان مثال، در آمریکا، خودروسازان حق ندارند خودرو را مستقیماً به مصرفکننده نهایی بفروشند تا حقوق مصرفکننده حفظ شود. در اتحادیه اروپا نیز قوانینی وجود دارد که خودروسازان موظفند اطلاعات کافی را در اختیار تعمیرکاران قرار دهند و نباید قطعاتی مانند ایسییو فقط تحت نمایندگی خودروساز باشد.