EA دو بازی اخیر استودیوی Hazelight، یعنی It Takes Two و Split Fiction را از طریق EA Originals منتشر کرده است. این دو بازی موفقیتی بزرگ برای شرکت EA بودهاند.
بنیانگذار استودیوی Hazelight، جوزف فارس، با نظرات پرشور خود در زمینه بازیها در صنعت بازی شناخته شده است و توانسته محبوبیت زیادی در میان طرفداران به دست آورد. علیرغم شهرت منفی که EA دارد، فارس همیشه نظر مثبتی نسبت به رابطه بین استودیوی Hazelight و ناشر خود داشته است. در مصاحبه اخیر با مجله Edge، فارس درباره EA اظهار نظر کرد. او در مقایسه با واکنشهای منفی که در آغاز مسیرش با آنها روبهرو بود، گفت:
الکترونیک آرتز هیچگاه در روند توسعه بازیها دخالت نکرده است. منظورم صفر مطلق است.
فارس همیشه مخالف پرداختهای درونبرنامهای بوده است، در حالی که الکترونیک آرتز به طور مداوم از این شیوهها حمایت کرده است. با این حال، فارس میگوید EA هیچگاه استودیوی Hazelight را تحت فشار قرار نداده تا از این روشها استفاده کند.

باید توجه داشت که استودیوی Hazelight تحت مالکیت EA نیست، بنابراین اختیار این شرکت روی استودیوی Hazelight محدود به چیزی است که در قرارداد نشر بین این دو شرکت توافق شده است. استودیوهای اختصاصی مانند BioWare و DICE این مزیت را ندارند، چرا که به طور کامل تحت مالکیت EA هستند. فارس ادامه داد:
من باید از الکترونیک آرتز بابت اینکه به دیدگاه ما ایمان داشتند و از آن پشتیبانی کردند، قدردانی کنم. آنها هیچوقت دخالت نمیکنند. گاهی اوقات احساس میکنم که با آنها خیلی بد رفتار میشود، در حالی که اصلاً لایقش نیستند. من نمیدانم با بقیه چطور کار میکنند، اما با ما همه چیز فوقالعاده است.
او سپس در مورد این توضیح داد که یک توسعهدهنده باید هنگام توافق با یک ناشر دیدگاه روشن و قوی داشته باشد، زیرا عدم تحویل محصولی موفق در زمان مناسب میتواند منجر به دخالت بیشتر ناشر برای محافظت از سرمایهگذاریاش شود.
این که آیا EA شایستهی شهرت منفیاش است یا نه، مسألهای است که بستگی به دیدگاه هر فرد دارد، اما این شرکت در طول سالها نتوانسته است محبتی در جامعهی بازیسازان به دست آورد. فرهنگی که مستندات زیادی از آن در مورد فشارهای بیش از حد برای تمام کردن پروژهها وجود دارد. میزان بالای موانع مالی، خرید و سپس تعطیلی استودیوهای محبوب و گزارشهای پشتپرده از دخالتهای شدید این شرکت در استودیوهایش، همه به تصویر منفی این شرکت دامن زدهاند.
فارس به این نکته اشاره کرد:
ناشرها گاهی اشتباهاتی مرتکب میشوند و تصمیمات احمقانهای میگیرند مثلاً «باید این کار رو برای پول بیشتر انجام بدهیم». به همین خاطر من همیشه روشن میگویم: هیچ پرداخت درونبرنامهای و هیچ لوتباکسی نخواهیم داشت. خیلی مهم است که بفهمیم ما در حال کار روی خلاقیت هستیم. باید این صنعت رو پیش ببریم. نمیتوانیم این مسخرهبازیها رو وارد کنیم و در Hazelight هیچوقت همچین چیزی نخواهیم داشت.
source