دیزنی و پیکسار مدت‌ها است به خاطر نوآوری‌هایشان در حوزه انیمیشن‌های سینمایی ‏شناخته شده‌اند و موفقیت انیمیشن‌های آن‌ها گویای خود است. در طول سال‌ها، هر کدام از ‏این استودیوها فیلم‌های خارق‌العاده‌ای ساخته‌اند. اگرچه فیلم ‏Snow White and the ‎Seven Dwarfs‏ اولین انیمیشن محسوب نمی‌شود اما ثابت کرد که این فرمت می‌تواند ‏سودآور باشد و باعث شد تا دیزنی برای دهه‌های بعدی بر ژانر انیمیشن مسلط باشد و اغلب ‏از فناوری جدید برای این کار استفاده کرد.‏

این در حالی است که استودیو انیمیشن سازی پیکسار در سال ۱۹۹۵ میلادی با اولین فیلم ‏سینمایی خود یعنی انیمیشن ‏Toy Story‏ پا در این عرصه گذاشت. این اولین انیمیشن ‏کامپیوتری بود و با آن، استودیو پیکسار توانست صنعت انیمیشن سازی را برای همیشه ‏تغییر بدهد. از زمانی که دیزنی مالک پیکسار شد، این دو استودیو اغلب موفقیت‌های ‏مشترکی داشتند ولی این روزها با مشکلات مشابهی مواجه هستند.‏

در سال‌های اخیر، دیزنی و پیکسار راکد شدند و در همان سبک باقی مانده‌اند و این در ‏حالی است که سایر شرکت‌ها به سراغ آزمایش سبک‌های جدید رفتند. با شکست‌های اخیر ‏این دو استودیو که سبک آشنایی داشتند، به نظر می‌رسد که این دو غول انیمیشن سازی در ‏حال از دست دادن برتری خودشان هستند.‏

تمرکز بیش از حد دیزنی و پیکسار روی رئالیسم و انیمیشن‌های سه بعدی

از زمان شروع انیمیشن‌های سینمایی کامپیوتری، تغییرات زیادی رخ داده اما به نظر ‏می‌رسد که پیکسار و دیزنی به سبک انیمیشن سه بعدی چسبیده‌اند و از آن جدا نمی‌شوند. ‏این باعث شده تا امکان ارائه جزئیات باورنکردنی فراهم شود و انیمیشن، زیبا و تا حد ‏امکان واقعی به نظر برسد. برای مدتی، این سبک تأثیرگذار بود و به تدریج بهتر شد که ‏بیشتر به خاطر فیلم‌های پیشگامانه دیزنی و پیکسار بود.‏

سازندگان انیمیشن ‏The Incredibles‏ فناوری‌هایی را توسعه دادند که امکان حرکت ‏واقعی‌تر و پیچیده‌تر را در شخصیت‌های انسانی فراهم می‌کرد. انیمیشن ‏Tangled‏ فناوری ‏جدیدی را برای متحرک سازی بهتر موهای راپونزل توسعه داد و یک منظره واقعی و ‏متحول کننده ایجاد کرد. با این حال، پس از سال‌ها، این سبک انیمیشن جذابیت خودش را ‏از دست داده است.‏

دیزنی و پیکسار بیش از حد به انیمیشن‌های سه بعدی تکیه کرده‌اند، تا جایی که روش‌های ‏کلاسیک را کنار گذاشته‌اند و آخرین انیمیشن دو بعدی از این کمپانی نیز انیمیشن ‏Winnie ‎the Pooh‏ محصول سال ۲۰۱۱ بود. این در حالی است که دیگر کمپانی‌های انیمیشن ‏سازی به سراغ محک زدن دیگر سبک‌ها رفتند. ‏

انیمیشن سینمایی ‏Spider-Man: Into the Spider-Verse‏ با ترکیبی از انیمیشن‌های دو ‏بعدی و سه بعدی به روشی نوآورانه که به نفع فیلم است، به خاستگاه‌های کمیک بوکی این ‏مجموعه احترام گذاشت. به همین ترتیب، انیمیشن ‏Puss In Boots: The Last Wish‏ از ‏سبک طبیعت‌گرایانه فیلم‌های قبلی فاصله گرفت. این فیلم‌ها نشان می‌دهند که فضایی برای ‏فناوری‌ها و سبک‌های جدید وجود دارد که کمتر واقعی به نظر برسند چراکه اگر به دنبال ‏واقع‌گرایی هستید، چه یک فیلم لایو اکشن تماشا نمی‌کنید.‏

استفاده از فناوری یکسان برای ساخت انیمیشن‌ها مشکلی نخواهد داشت ولی این باعث شده ‏تا فیلم‌ها شبیه به هم به نظر برسند. در حالی که فیلم‌ها دارای محیط‌های متفاوت هستند، ‏شخصیت‌ها به خصوص شخصیت‌های زن بسیار شبیه به هم هستند. شخصیت‌های السا، ‏آنا، راپونزل، موآنا، میرابل، آشا و ونلوپ همگی ساختار چهره مشابهی دارند و سرهای ‏آن‌ها گرد و چشمان آن‌ها بیش از حد درشت است. ‏

دیزنی تنها مقصر نیست. پیکسار نیز اغلب داستان‌هایی حول محور شخصیت‌های ‏غیرانسانی روایت می‌کند اما آن‎ها نیز گهگاه در این دام می‌افتند. شخصیت‌های انیمیشن ‏Luca، انیمیشن ‏Turning Red‏ و انیمیشن ‏Win or Lose‏ همگی شبیه به هم هستند. این‌ها ‏سه نمونه کمیاب از داستان‌های پیکسار هستند که روی انسان‌ها متمرکز شدند و با همان ‏مشکلات فیلم‌های اخیر دیزنی دست و پنجه نرم می‌کنند. تنوع کمی در بین شخصیت‌ها ‏وجود دارد اما سبک در هر سه یکسان است و آن را کمتر از آنچه در ابتدا به نظر ‏می‌رسید، منحصربه‌فرد می‌کند.‏

آثار اخیر دیزنی و پیکسار بهترین نبودند

انیمیشن سینمایی ‏Wish‏ سعی کرد تا از سبک جدیدی با ترکیب انیمیشن سازی سه بعدی با ‏پس‌زمینه‌های آبرنگی استفاده کند تا به ریشه‌های دیزنی بازگردد اما این تغییر به اندازه ‏کافی نبود تا نسبت به فیلم‌های مدرن دیزنی متمایز باشد، به خصوص اینکه شخصیت‌ها ‏همان قالب معمولی را داشتند.‏

انیمیشن سینمایی ‏Wish‏ با اینکه جشن ۱۰۰ سالگی دیزنی بود اما شکست خورد و اولین ‏انیمیشنی از این شرکت نیست که با این مسئله مواجه می‌شود. انیمیشن ‏Stange World‏ ‏نیز نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در سمت پیکسار نیز انیمیشن سینمایی ‏Turning Red، انیمیشن ‏Onward‏ و انیمیشن ‏Lightyear‏ عملکرد خوبی نداشتند و همه ‏این‌ها به طور قابل توجهی دارای سبک انیمیشنی یکسان هستند.‏

کاتالوگ اخیر دیزنی و پیکسار واقعاً مورد توجه قرار نگرفته و آن‌ها روی به ساخت ‏دنباله‌ها آوردند. در سال ۲۰۲۴، دیزنی انیمیشن ‏Moana 2‎‏ و پیکسار انیمیشن ‏Inside ‎Out 2‎‏ را اکران کرد و هر دو اثر توانستند مخاطبان زیادی را داشته باشند چراکه فیلم‌های ‏اصلی آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند.‏

با اینکه دنباله‌ها نیز خوب هستند اما استودیوها نیاز به فیلم‌های اورجینال دارند. پس، زمان ‏آن فرا رسیده که دیزنی و پیکسار آنچه که تاکنون انجام داده‌اند را رها کنند و چیزی کاملاً ‏جدید را امتحان کنند تا بتوانند بار دیگر توجه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.‏

منبع collider

source

توسط wisna.ir