1
دیزنی و پیکسار مدتها است به خاطر نوآوریهایشان در حوزه انیمیشنهای سینمایی شناخته شدهاند و موفقیت انیمیشنهای آنها گویای خود است. در طول سالها، هر کدام از این استودیوها فیلمهای خارقالعادهای ساختهاند. اگرچه فیلم Snow White and the Seven Dwarfs اولین انیمیشن محسوب نمیشود اما ثابت کرد که این فرمت میتواند سودآور باشد و باعث شد تا دیزنی برای دهههای بعدی بر ژانر انیمیشن مسلط باشد و اغلب از فناوری جدید برای این کار استفاده کرد.
این در حالی است که استودیو انیمیشن سازی پیکسار در سال ۱۹۹۵ میلادی با اولین فیلم سینمایی خود یعنی انیمیشن Toy Story پا در این عرصه گذاشت. این اولین انیمیشن کامپیوتری بود و با آن، استودیو پیکسار توانست صنعت انیمیشن سازی را برای همیشه تغییر بدهد. از زمانی که دیزنی مالک پیکسار شد، این دو استودیو اغلب موفقیتهای مشترکی داشتند ولی این روزها با مشکلات مشابهی مواجه هستند.
در سالهای اخیر، دیزنی و پیکسار راکد شدند و در همان سبک باقی ماندهاند و این در حالی است که سایر شرکتها به سراغ آزمایش سبکهای جدید رفتند. با شکستهای اخیر این دو استودیو که سبک آشنایی داشتند، به نظر میرسد که این دو غول انیمیشن سازی در حال از دست دادن برتری خودشان هستند.
تمرکز بیش از حد دیزنی و پیکسار روی رئالیسم و انیمیشنهای سه بعدی
از زمان شروع انیمیشنهای سینمایی کامپیوتری، تغییرات زیادی رخ داده اما به نظر میرسد که پیکسار و دیزنی به سبک انیمیشن سه بعدی چسبیدهاند و از آن جدا نمیشوند. این باعث شده تا امکان ارائه جزئیات باورنکردنی فراهم شود و انیمیشن، زیبا و تا حد امکان واقعی به نظر برسد. برای مدتی، این سبک تأثیرگذار بود و به تدریج بهتر شد که بیشتر به خاطر فیلمهای پیشگامانه دیزنی و پیکسار بود.
سازندگان انیمیشن The Incredibles فناوریهایی را توسعه دادند که امکان حرکت واقعیتر و پیچیدهتر را در شخصیتهای انسانی فراهم میکرد. انیمیشن Tangled فناوری جدیدی را برای متحرک سازی بهتر موهای راپونزل توسعه داد و یک منظره واقعی و متحول کننده ایجاد کرد. با این حال، پس از سالها، این سبک انیمیشن جذابیت خودش را از دست داده است.
دیزنی و پیکسار بیش از حد به انیمیشنهای سه بعدی تکیه کردهاند، تا جایی که روشهای کلاسیک را کنار گذاشتهاند و آخرین انیمیشن دو بعدی از این کمپانی نیز انیمیشن Winnie the Pooh محصول سال ۲۰۱۱ بود. این در حالی است که دیگر کمپانیهای انیمیشن سازی به سراغ محک زدن دیگر سبکها رفتند.
انیمیشن سینمایی Spider-Man: Into the Spider-Verse با ترکیبی از انیمیشنهای دو بعدی و سه بعدی به روشی نوآورانه که به نفع فیلم است، به خاستگاههای کمیک بوکی این مجموعه احترام گذاشت. به همین ترتیب، انیمیشن Puss In Boots: The Last Wish از سبک طبیعتگرایانه فیلمهای قبلی فاصله گرفت. این فیلمها نشان میدهند که فضایی برای فناوریها و سبکهای جدید وجود دارد که کمتر واقعی به نظر برسند چراکه اگر به دنبال واقعگرایی هستید، چه یک فیلم لایو اکشن تماشا نمیکنید.
استفاده از فناوری یکسان برای ساخت انیمیشنها مشکلی نخواهد داشت ولی این باعث شده تا فیلمها شبیه به هم به نظر برسند. در حالی که فیلمها دارای محیطهای متفاوت هستند، شخصیتها به خصوص شخصیتهای زن بسیار شبیه به هم هستند. شخصیتهای السا، آنا، راپونزل، موآنا، میرابل، آشا و ونلوپ همگی ساختار چهره مشابهی دارند و سرهای آنها گرد و چشمان آنها بیش از حد درشت است.
دیزنی تنها مقصر نیست. پیکسار نیز اغلب داستانهایی حول محور شخصیتهای غیرانسانی روایت میکند اما آنها نیز گهگاه در این دام میافتند. شخصیتهای انیمیشن Luca، انیمیشن Turning Red و انیمیشن Win or Lose همگی شبیه به هم هستند. اینها سه نمونه کمیاب از داستانهای پیکسار هستند که روی انسانها متمرکز شدند و با همان مشکلات فیلمهای اخیر دیزنی دست و پنجه نرم میکنند. تنوع کمی در بین شخصیتها وجود دارد اما سبک در هر سه یکسان است و آن را کمتر از آنچه در ابتدا به نظر میرسید، منحصربهفرد میکند.
آثار اخیر دیزنی و پیکسار بهترین نبودند
انیمیشن سینمایی Wish سعی کرد تا از سبک جدیدی با ترکیب انیمیشن سازی سه بعدی با پسزمینههای آبرنگی استفاده کند تا به ریشههای دیزنی بازگردد اما این تغییر به اندازه کافی نبود تا نسبت به فیلمهای مدرن دیزنی متمایز باشد، به خصوص اینکه شخصیتها همان قالب معمولی را داشتند.
انیمیشن سینمایی Wish با اینکه جشن ۱۰۰ سالگی دیزنی بود اما شکست خورد و اولین انیمیشنی از این شرکت نیست که با این مسئله مواجه میشود. انیمیشن Stange World نیز نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در سمت پیکسار نیز انیمیشن سینمایی Turning Red، انیمیشن Onward و انیمیشن Lightyear عملکرد خوبی نداشتند و همه اینها به طور قابل توجهی دارای سبک انیمیشنی یکسان هستند.
کاتالوگ اخیر دیزنی و پیکسار واقعاً مورد توجه قرار نگرفته و آنها روی به ساخت دنبالهها آوردند. در سال ۲۰۲۴، دیزنی انیمیشن Moana 2 و پیکسار انیمیشن Inside Out 2 را اکران کرد و هر دو اثر توانستند مخاطبان زیادی را داشته باشند چراکه فیلمهای اصلی آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند.
با اینکه دنبالهها نیز خوب هستند اما استودیوها نیاز به فیلمهای اورجینال دارند. پس، زمان آن فرا رسیده که دیزنی و پیکسار آنچه که تاکنون انجام دادهاند را رها کنند و چیزی کاملاً جدید را امتحان کنند تا بتوانند بار دیگر توجه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.
منبع collidersource