ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی برای بسیاری از اشکال تحقیق و یافتن پاسخ‌های ساده ‏برای سؤالات عالی هستند. با وجود اینکه این ابزارها در این زمینه‌ها بسیار خوب هستند، ‏هرگز به طور کامل جایگزین جستجوهای کلاسیک گوگل نمی‌شوند. در ادامه دلایلی در ‏همین رابطه آورده شده است.‏

۵. جستجوهای هوش مصنوعی گاهی قدیمی هستند‏

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در رابطه با جستجوهای هوش مصنوعی وجود دارد، این ‏است که نتایج حاصل از این جستجوها گاهی اوقات به روز نیستند. به‌عنوان مثال، گاهی ‏اوقات شما در رابطه با اصطلاحات و منابعی جستجو می‌کنید که برای چندین سال است در ‏هوش مصنوعی به‌روز نشدند. ‏
در نقطه مقابل، جستجوهای گوگل به صورت مداوم به‌روز می‌شوند. همین به‌روز بودن ‏نتایج حاصله از جستجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تا زمانی که ابزارهای ‏هوش مصنوعی نتوانند این مسئله را برطرف کنند، در زمینه جستجو همیشه از گوگل و ‏امثال آن عقب خواهند بود.‏

۴. گوگل برای بررسی واقعیت بهتر است‏

هنگام آزمایش پاسخ‌ها و نتایج جستجوی هوش مصنوعی ‏Perplexity‏ در برابر گوگل، ‏متوجه خواهید شد که ‏Perplexity‏ به خوبی عمل نمی‌کند و نتایج مبهم‌تر هستند. اطلاعات ‏اغلب متناقض بودند و هرگز نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد به نتایج جستجوی این هوش ‏مصنوعی اعتماد کرد.‏
به طور کلی، گوگل همچنان ابزاری برتر برای بررسی حقایق به شمار می‌رود و از اعتماد ‏بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار است. البته، گوگل نیز صددرصد کامل نیست و ‏همانند ابزارهای هوش مصنوعی، گاهی اوقات اطلاعات نادرست ارائه می‌کند.‏

۳. در دسترس نبودن ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی

به طور کلی، هر فناوری جدیدی به جذابیت بسیار زیادی در بین عام مردم نیاز دارد تا ‏بتواند روش قدیم انجام کارها را مختل کند و کنار بزند. در حالی که افراد از نزدیک ‏فناوری در حال پیشرفت را دنبال می‌کنند و می‌دانند که امروزه ابزارهای جستجوی هوش ‏مصنوعی می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند ولی نباید فراموش کرد که کاربران عادی به این ‏شکل فکر نمی‌کنند.‏
در حال حاضر، بسیاری از مردم در مورد برنامه‌هایی مانند ‏ChatGPT‏ شنیده‌اند اما تعداد ‏کمی از آن‌ها از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند. فقط در صورتی که افرادی بسیار زیادی از ‏ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی مانند ‏Perplexity‏ استفاده کنند، در آن صورت جایگاه ‏جستجوی کلاسیک گوگل به خطر خواهد افتاد.‏

۲. تغییر عادات مردم سخت است‏

حتی اگر ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی جذابیت زیادی داشته باشند، تغییر عادات ‏عمیق مردم کار بسیار دشواری است. گوگل از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برای بسیاری از ‏افراد موتور جستجوی پیش فرض بوده است. بسیاری از مردم با استفاده از گوگل بزرگ ‏شدند و چیزی جز گوگل و شبکه‌های اجتماعی برای جستجوی اطلاعات نمی‌شناسند.‏
حتی اگر افراد زیادی به استفاده از ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی روی بیاورند، ‏همچنان افرادی هستند که به استفاده از جستجوی کلاسیک گوگل پایبند خواهند بود. درست ‏همان‌طور که همچنان برخی از افراد روزنامه می‌خوانند و تلویزیون تماشا می‌کنند، در ‏حالی که اشکال مدرن‌تری از رسانه‌ها ظهور کرده‌اند.‏

تنها در صورتی که ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی راحتی استفاده بسیار بهتری داشته ‏باشند و همچنین کار بسیار بهتری نسبت به جستجوی کلاسیک گوگل انجام بدهند، در آن ‏صورت، امکان آن وجود دارد که توجه مردم به این نوع جستجو جلب شود.‏

۱. رابط کاربری ساده گوگل

یکی از دلایل محبوبیت گوگل، راحتی استفاده از آن است. رابط کاربری آن واقعاً یک ‏شاهکار طراحی است و شما به راحتی می‌توانید در آن جستجوی خود را وارد کرده و با ‏زدن دکمه ‏Enter‏ نتایج جستجو را مشاهده کنید. در ادامه نیز شما می‌توانید بین نتایج ‏جستجوی مختلف به راحتی پیمایش کنید.‏

با این حال، ابزارهای جستجوی گوگل نیازمند آموزش و یادگیری هستند و شما باید یاد ‏بگیرید که چطور یک گفتگو را شروع کنید و این در حالی است که رابط کاربری این ‏ابزارها پیچیده‌تر هستند. همین عناصر نیز سبب می‌شوند تا افراد توجیهی برای استفاده از ‏ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی نداشته باشند.‏

منبع makeuseof

source

توسط wisna.ir