باتری‌های حجیم و موتورهای الکتریکی معمولاً انتخاب مناسبی برای ساخت یک خودروی اسپرت کلاسیک و سبک‌وزن بریتانیایی نیستند، اما یک شرکت جدید قصد دارد این چالش را به جان بخرد. این شرکت Longbow نام دارد و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، دو خودروی الکتریکی فوق سبک به نام Speedster و Roadster در سال 2026 وارد بازار بریتانیا خواهند شد.

خودروی اسپرت «فوق سبک» دقیقاً چه وزنی دارد؟

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی این شرکت، این خودروها وزنی کمتر از 1,000 کیلوگرم (حدود 2,200 پوند) خواهند داشت. البته این عدد همچنان چند صد پوند بیشتر از Lotus Elise است، اما در دنیایی که یک BMW M5 حدود 2.5 تن وزن دارد، این هدف برای یک خودروی تمام الکتریکی کاملاً تحسین‌برانگیز است. در واقع، خودروی بدون سقف Longbow Speedster در زمان عرضه، هدف وزنی 895 کیلوگرم (1,973 پوند) را دنبال می‌کند، در حالی که مدل Roadster که برخلاف نامش سقف ثابت دارد، کمی سنگین‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی و عملکرد خودروها

پایه‌ی این خودروهای الکتریکی شاسی آلومینیومی سبک‌وزن است که به‌صورت اختصاصی در شرکت Longbow طراحی و ساخته شده است. موتورهای الکتریکی جمع‌وجور و باتری‌های سبک به این خودروها امکان می‌دهند که در کمتر از 4 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت (96 کیلومتر بر ساعت) برسند. برد این خودروها بر اساس استاندارد WLTP حدود 275 مایل (442 کیلومتر) پیش‌بینی شده است.

قیمت و میزان تولید

قیمت مدل Speedster از 84,995 پوند و مدل Roadster از 64,995 پوند شروع می‌شود. با نرخ فعلی ارز، این قیمت‌ها تقریباً بین 85,000 تا 110,000 دلار خواهند بود، بنابراین نباید انتظار خودرویی ارزان را داشت. تمامی خودروها به‌صورت دست‌ساز تولید خواهند شد و از هر مدل تنها 150 دستگاه ساخته می‌شود. هنوز مشخص نیست که Longbow این خودروها را برای خریداران آمریکایی عرضه خواهد کرد یا نه.

جزئیات فنی و تجربه‌ی بنیان‌گذاران

جزئیات دقیق سیستم پیشرانه همچنان مشخص نیست. در حقیقت، اطلاعات کلی درباره‌ی این خودروها همچنان محدود است، چراکه Speedster و Roadster هنوز در مرحله‌ی توسعه قرار دارند. البته در سال‌های اخیر بسیاری از استارتاپ‌های خودروهای الکتریکی و غیربرقی ظهور و سپس ناپدید شده‌اند، اما سه بنیان‌گذار Longbow نسبت به وجود بازار برای خودروهای اسپرت الکتریکی سبک خوش‌بین هستند.

این تیم از افراد باتجربه‌ای در صنعت خودروسازی، به‌ویژه در حوزه‌ی خودروهای برقی، تشکیل شده است:

  • Daniel Davey در روزهای اولیه‌ی تسلا فعالیت خود را آغاز کرد و بعدها در زمان رونمایی از مدل Tesla Model 3 به این شرکت بازگشت.
  • Mark Tapscott نیز سابقه‌ی فعالیت در تسلا، Lucid و BYD را در کارنامه دارد. او همچنین در گذشته بر روی خودروی Lotus Elise کار کرده است.
  • Jenny Keisu که پیش از این مدیرعامل شرکت قایق‌های الکتریکی X Shore بوده، مهارت‌های مدیریتی و تجاری خود را به این شرکت آورده است.

مأموریت Longbow

دیوید، که اکنون مدیرعامل Longbow است، درباره‌ی انگیزه‌ی راه‌اندازی این شرکت می‌گوید:
“در میان انقلاب خودروهای الکتریکی، ما چیزی مهم را از دست داده‌ایم. بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی وزنی در حدود 1,500 کیلوگرم دارند و خودروهای برقی حتی دو برابر این مقدار سنگین هستند. اما بازار به یک خودروی اسپرت الکتریکی سبک، متمرکز بر راننده و در دسترس نیاز دارد؛ خودرویی برای کسانی که عاشق رانندگی و ماجراجویی هستند. به همین دلیل ما Longbow را ایجاد کردیم.”

آیا Longbow موفق خواهد شد، جایی که دیگر استارتاپ‌ها شکست خورده‌اند؟ باید منتظر ماند و دید.

source

توسط wisna.ir