ایمنی سفرهای هوایی امروزه در کانون توجه‌ها قرار دارد. با اینکه رویدادهای تراژدیک ‏در آسمان رخ می‌دهند اما مهم است که توجه داشت که سفر هوایی همچنان یک روش حمل ‏و نقل بسیار ایمن محسوب می‌شود. در واقع، سفرهای هوایی در حال ایمن‌تر شدن هستند. ‏طبق گزارش انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، به ازای ‏هر ۴۵۶ هزار پرواز، یک سانحه رخ داده است. اما بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، فقط ‏یک سانحه به ازای هر ۸۱۰ هزار پرواز وجود داشته است.‏

در حالی که خطوط هوایی تمام تلاش خودشان را به کار می‌برند تا پرواز را ایمن کنند، ‏یک تهدید بالقوه برای هوانوردی وجود دارد که حتی آن‌ها نیز نمی‌توانند در مورد آن کار ‏زیادی انجام بدهند و آن تهدید نیز زباله‌های فضایی است. ‏

گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا اخیراً یافته‌های خودشان را در گزارش‌های علمی ‏منتشر کرده‌اند و نشان می‌دهند که اگرچه احتمال برخورد زباله‌های فضایی با هواپیما بسیار ‏کم است اما همچنان خطری بالقوه و در حال افزایش است که می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار به ‏همراه داشته باشد.‏

بر اساس این گزارش، یک موشک یا سایر زباله‌های فضایی به احتمال ۰.۸ درصد در ‏سال در مناطق با تراکم بالا در اطراف فرودگاه‌های اصلی برخورد می‌کنند. با این حال، ‏این گزارش خاطر نشان کرده که این نرخ برای مناطق بزرگتر اما همچنان شلوغ از حریم ‏هوایی مانند مناطقی در شمال شرقی ایالات متحده، شمال اروپا یا اطراف شهرهای بزرگ ‏در منطقه آسیا – اقیانوسیه به ۲۶ درصد افزایش می‌یابد.‏

نویسندگان این گزارش به خوبی آگاه هستند که فضای هوایی را نمی‌توان به سادگی بست ‏چراکه این فشار اقتصادی برای مناطق بزرگ برای دوره‌های زمانی نامشخص خواهد بود. ‏همچنین این کار باعث می‌شود تا مقامات دولتی در یک دوراهی قرار بگیرند چراکه بستن ‏حریم هوایی یا نبستن آن، در هر صورت با پیامدهای ایمنی و اقتصادی همراه است.‏

نویسندگان این گزارش همچنین توضیح می‌دهند که این سناریو دقیقاً در سال ۲۰۲۲ رخ ‏داد، زمانی که یک موشک ۲۰ تنی دوباره وارد جو زمین شد. پیش‌بینی شده بود که این ‏موشک بر فراز جنوب اروپا فرود بیاید و مقامات اسپانیایی و فرانسوی تصمیم گرفتند تا ‏بخش‌هایی از حریم هوایی خودشان را ببندند.‏

این کار باعث تأخیر ۶۴۵ هواپیما شد و برخی از هواپیماهایی که از قبل برای فرود آماده ‏شده بودند را نیز منحرف کرد. همچنین باعث شد که کشورهای همسایه به ویژه ایتالیا، ‏پرتغال و یونان شاهد افزایش ترافیک خطوط هوایی باشند و خطر دیگری را ایجاد کنند. ‏خوشبختانه، این موشک در نهایت در اقیانوس آرام فرود آمد.‏

موضوع برخورد زباله‌های فضایی به هواپیماها با این واقعیت تشدید می‌شود که ما ‏هواپیماهای بسیاری بیشتری نسبت به قبل در آسمان داریم. محققان خاطر نشان می‌کنند که ‏تعداد پروازهای روزانه از سال ۲۰۰۰ تقریباً دو برابر شده است. در همان زمان، تعداد ‏اجزای قابل ردیابی در مدار در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است و هر هفته بخش‌های ‏بزرگ آن وارد جو می‌شوند.‏

این در حالی است که این زباله‌ها برای صدمه زدن به هواپیما نیازی نیست که بزرگ ‏باشند. محققان توضیح می‌دهند که یک تکه زباله یک گرمی می‌تواند به هواپیما آسیب ‏برساند، به ویژه اگر به شیشه جلو برخورد کند یا توسط موتور بلعیده شود و این در حالی ‏است که یک مکعب فولادی ۹ گرمی می‌تواند بدنه هواپیما را سوراخ کند و زباله‌هایی با ‏جرم بیش از ۳۰۰ گرم می‌تواند منجر به یک حادثه فاجعه بار و تلفات شود.‏

آن‌ها در ادامه گزارش خودشان نیز راه‌حلی برای این مشکل ارائه کردند. به جای اینکه ‏مأموریت‌های فضایی یا پروازها در آسمان خاتمه پیدا کنند، توصیه می‌شود که همه ‏مأموریت‌های فضایی برای ورود مجدد کنترل شده به اقیانوس برنامه‌ریزی شوند و ملزم به ‏اجرا باشند.‏

منبع travelandleisure

source

توسط wisna.ir