توسعهدهندگان بازی Disco Elysium اخیراً در مصاحبهای اظهار کردهاند رقابت اصلی آنها با خودشان است و با دیگر استودیوها فقط رقابتی دوستانه دارند.
در سال ۲۰۲۱، اعضای اصلی تیم ZA/UM استودیو را ترک کردند و چندین شکایت حقوقی علیه آن انجام دادند (این شکایات اکنون حل شدهاند). پس از جدایی مذکور، این افراد چند استودیو جدید از جمله Dark Math Games و Longdue را تأسیس کردند و ما میدانیم پروژههایی را شبیه به بازی Disco Elysium در دست انجام دارند. از بین این پروژهها، به دو بازی Hopetown و XXX Nightshift میتوان اشاره کرد.
در حال حاضر، استودیوی ZA/UM در کنار توسعه بازی C4، روی نسخه مخصوص موبایل بازی Disco Elysium نیز کار میکند. در Game Developers Conference امسال، خبرنگار Eurogamer با رودو اولاس (تهیهکننده) و سایم سینمه (نویسنده اصلی) به عنوان دو نماینده این استودیو صحبت کرد.
سینمه در واکنش به حوادث اخیر این استودیو گفت:
این وضعیت (اشاره به مشکلات داخلی و کشمکشهای پیشین) به طریقی باعث تقویت شخصیت تیم شده است. هر هنرمند در مسیر هنری خود با سختیها و چالشهایی مواجه و همین سختیها است که باعث رشد و بهبود افراد میشود.
همچنین اولاس در ادامه گفت:
بسیار مشتاقم ببینم هر یک از این استودیوهای جدید در ماهها و سالهای آینده چه پروژهها و دستاوردهایی خواهند داشت.
در ادامه، سینمه در پاسخ به سوال خبرنگار Eurogamer در مورد رقابت دوستانه بین استودیوها توضیح داد:
برای ما همیشه این رقابتی دوستانه است. ما واقعاً به کار دیگر نویسندگان یا استودیوها توجه نمیکنیم. تمرکز ما روی این است که چطور میتوانیم در کارمان پیشرفت کنیم. در واقع، ما اساساً با خودمان رقابت میکنیم، (و از خودمان میپرسیم) آیا میتوانیم کارمان را در سطح بالاتری انجام دهیم؟ این رویکردی است که ما را از دیگران متمایز میکند.
همچنین اولاس اشاره کرد که تیم حاضر در ZA/UM از افرادی با مهارتها و تجربیات مختلف تشکیل شده است. او خودش را مثال زد و گفته پیش از ورود به صنعت بازیهای ویدیویی، در زمینه هنر معاصر آموزش دیده و فعالیت داشته است. به گفته او، تیم مستقر در این استودیو شامل افرادی است که از زمینههای مد، هنرهای دو بعدی سنتی (طراحی و نقاشی) و دیگر حوزهها آمدهاند. اولاس همچنین توضیح داد:
کار گروهی و عبور از دورانهای دشوار و چالشبرانگیز است که ما را از دیگران متمایز میکند. وقتی صبح بیدار و وارد سیستم میشوم تا کارم را انجام دهم، همین احساس همکاری و رشد تیمی است که به من انگیزه میدهد.
طبق گفته خبرنگار Eurogamer، در ارائهای این دو نفر به نمایش تضاد موجود در بازی C4 پرداختهاند. به نظر میرسد با بازی C4، تیم توسعهدهنده قصد دارد به عمق ذهن انسان و پیچیدگیهای آن بپردازد. همچنین، شخصیت اصلی در این بازی به طور مداوم در هویتهای مختلفی ظاهر میشود و با شناخت وجودی خودش درگیر است. گفته شده است در روند گیمپلی، بازیکنان میتوانند با گرفتن تصمیماتی، افکار شخصیت اصلی را تقویت یا سرکوب کنند. این تصمیمات نه تنها بر داستان تأثیر میگذارند، بلکه تضادهایی به وجود میآورند که در طول بازی رشد خواهند کرد. این انتخابها تحت تأثیر سه عامل کلیدی از جمله اضطراب، هذیان و خستگی قرار دارند.

source