به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاید بشود گفت تارا سیاسی‌ترین خودرویی است که تا کنون روی خط تولید ایران خودرو رفته. با وجود مزایا و آپشن‌هایی که برای تارا و تیپ‌های مختلفش برشمرده شده، رایج ترین مشکلات تارا را نمی‌شود در بخش‌های طراحی، پیشرانه و کاربری نادیده گرفت.

استارت طراحی این خودرو در سال ۹۹ و متعاقب امضای توافق‌نامه‌های برجام خورد. قرار بر همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی بود، اما با بدقولی‌هایی که در پی خروج امریکا از برجام از سوی کمپانی‌های فرانسوی اتفاق افتاد، ایران خودرو تصمیم گرفت تا پروژه ساخت تارا را به تنهایی ادامه دهد. همین امر می‌تواند عاملی باشد که دامن به معایب و ایرادات تارا زده است. حتی امروزه نیز هستند منتقدانی که این ماشین را «محصولی شتاب‌زده و غیراصولی» عنوان می‌کنند.

در این گزارش، نگاهی خواهیم داشت به مشکلات رایج تارا و ایرادهایی که از طراحی بدنه و جزئیات ساده تا پیشرانه و لیست امکانات به این محصول وارد است. اگر قصد خرید این اتومبیل را دارید، بد نیست در پروسه تحقیقات خود نگاهی نیز به معایب تارا داشته باشید تا با دیدی باز به سراغ فرزند ایران خودرو بروید.

بیشتر بخوانید: معرفی پرسودترین خودروها برای سرمایه گذاری

مروری بر تارا، خودرویی که قرار بود ستاره باشد

از رایج ترین مشکلات تارا چه می‌دانید؟ + بررسی ایرادات تارا

تارا بر پایه پلتفرم PF۱ پی‌اس‌ای طراحی شده است. این پلتفرم عموماً برای طراحی خودروهای کامپکت کوچک و خودروهای کامپکت این گروه استفاده می‌شود. از نظر طراحی، تارا را می‌توان نسخه تغییریافته و ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ دانست. ایران‌خودرو برای تکمیل این پروژه، پلتفرم خود را به IKP۱ ارتقا داد و پلتفرم مخصوص به خودش را خلق کرد. در نمای جانبی، طراحی خودرو شباهت زیادی به پژو ۳۰۱ دارد اما جلوپنجره بزرگ با طراحی افقی، ظاهری متمایز و جسورانه به خودرو بخشیده است. با تمام این اوصاف، رایج ترین مشکلات تارا موجب انتشار شکایات متعددی از سوی مالکین این خودرو شده‌اند.

تیپ‌های مختلف تارا در نسخه‌های زیر به بازار عرضه شده‌اند.

  • : دستی و پایه؛
  • : اتومات پایه؛
  • : دستی آپشنال؛
  • : اتومات آپشنال؛
  • V۱P: دستی آپگرید شده.

تیپ V۱ به عنوان نسخه پایه، با گیربکس دستی ۵ سرعته و امکانات محدودتر، گزینه‌ای اقتصادی‌تر است. در مقابل، تیپ V۱ پلاس که به تازگی معرفی شده، با گیربکس دستی ۶ سرعته و برخی بهبودهای ظاهری و داخلی، گزینه بهتری برای خریداران بودجه‌دار محسوب می‌شود. تیپ‌های V۲ و V۴ با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، برای کسانی که به راحتی رانندگی اهمیت می‌دهند، مناسب‌تر هستند. با این حال، قیمت بالاتر این تیپ‌ها در مقایسه با کیفیت ارائه شده، مورد انتقاد قرار گرفته است. تیپ V۳ نیز با گیربکس دستی ۶ سرعته و برخی آپشن‌های اضافی، گزینه‌ای میان‌رده است که در برخی موارد به V۱ پلاس شباهت دارد.

در نقدی کلی، تیپ‌های تارا اگرچه از نظر امکانات و قیمت متفاوت هستند، اما همگی با رایج ترین مشکلات تارا مواجه‌اند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رایج ترین مشکلات تارا در طراحی

در اولین نگاه، رایج ترین مشکلات تارا در چهره آن مشخص می‌شوند. تارا اگرچه از نقطه‌نظر ظاهری خودرویی قابل‌قبول به‌شمار می‌رود، اما نکته خاص و خلاقانه‌ای در طراحی آن به کار گرفته نشده است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این خودرو نیازمند یک فیس‌لیفت است تا ایرادات طراحی آن برطرف شود. ایرادات فراوان و پیش پا افتاده در ظاهر تارا وجود دارد که با طراحی پخته‌تر و اندکی نوآورانه‌تر قابل حل بودند. مثلاً برای طراحی استایل عقب خودرو از ترند و سبک تکراری استفاده شده که باعث می‌شود در قیاس با سدان‌های تقریباً هم رده و حتی چینی‌هایی که قریب به یک دهه از عمرشان می‌گذرد، تارا اندکی قدیمی به نظر برسد.

طراحی تارا که به نوعی فیس لیفت اساسی و نامناسب از پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود، با ضرب‌العجل مدیران وقت و بدون دقت کافی به مباحث کیفی به خط تولید رسیده است. این عجله در طراحی و تولید می‌تواند ریسک‌های ایمنی متعددی را در هنگام تصادفات به همراه داشته باشد.

یکی از ایرادات تارا که در نوع خود جای تعجب دارد، تفاوت رنگی است که در منابع مختلف برای این اتومبیل (به ویژه در مدل طوسی رنگ) ذکر شده. اختلاف رنگی که بین گلگیر و بدنه مشاهده می‌شود، شاید یکی از نامحسوس‌ترین و رایج ترین مشکلات تارا باشد که احتمالاً روی بازار فروش دست دوم و کارشناسی رنگ بدنه تأثیرگذار است.

ساختار بدنه و مقاومت در تصادف

از رایج ترین مشکلات تارا چه می‌دانید؟ + بررسی ایرادات تارا

یکی از رایج‌ترین مشکلات تارا، ضعف در پوشش‌دهی ضدزنگ بدنه آن است. طبق گزارش‌های منتشرشده از سوی شرکت بازرسی کیفیت ایران (ISQI)، ورق‌های فولادی استفاده‌شده در بخش‌هایی مانند گلگیرها، زیرساخت درها و کف صندوق عقب، پوشش گالوانیزه کاملی ندارند. این موضوع باعث شده تا ایرادات تارا در مناطق مرطوب بیشتر نمایان شود، به‌طوری‌که برخی کاربران از مشاهده لکه‌های زنگ‌زدگی روی بدنه تنها پس از شش ماه استفاده خبر داده‌اند. این نقص علاوه بر کاهش زیبایی خودرو، استحکام ساختاری آن را در طولانی‌مدت تضعیف می‌کند.

تارا از ورق‌های فولادی کم‌ضخامت ساخته شده که در آزمایش‌های مرکز تحقیقات خودرو ایران، استحکام آن را زیر سؤال برده است. بر اساس نتایج تست‌های تصادف جانبی، به دلیل عدم استفاده از فولادهای مستحکم (HSS) در ستون‌های B، این خودرو در برابر ضربات جانبی دچار تغییر شکل می‌شود. این مسئله می‌تواند فضای ایمن سرنشینان را کاهش داده و احتمال جراحات شدید را در تصادفات بالا ببرد. چنین ضعف‌هایی باعث شده تا مشکلات رایج تارا در زمینه ایمنی بدنه مورد انتقاد جدی قرار گیرد.

درزگیری و آب‌بندی نامناسب

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات مربوط به خودرو تارا، نفوذ آب به داخل کابین و صندوق عقب در شرایط بارندگی شدید است. بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که آب از فاصله‌های نامنظم بین پنل‌های بدنه و لاستیک‌های درزگیر بی‌کیفیت به داخل خودرو نفوذ می‌کند. علاوه بر این، فاصله بین کاپوت و چراغ‌های جلو، باعث افزایش احتمال ورود گردوغبار و رطوبت به محفظه موتور شده و می‌تواند عملکرد فنی خودرو را در بلندمدت تحت تأثیر قرار دهد. این ایرادات تارا نه‌تنها باعث آزار رانندگان می‌شود، بلکه می‌تواند به فرسایش سریع‌تر قطعات داخلی منجر گردد.

ضریب درگ بالا و لرزش بدنه در سرعت‌های بالا

طراحی ظاهری تارا اگرچه در نگاه اول مدرن به نظر می‌رسد، اما فاقد بهینه‌سازی‌های آیرودینامیکی لازم است. بر اساس تست‌های تونل باد مرکز تحقیقات خودرو ایران، ضریب درگ این خودرو حدود ۰.۳۴ اندازه‌گیری شده که در مقایسه با رقبای خارجی مانند هوندا سیویک (۰.۲۹) رقم بالایی محسوب می‌شود. این مورد از مشکلات رایج تارا، باعث افزایش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و کاهش پایداری خودرو در جاده‌های بادخیز می‌شود.

برخی کاربران از لرزش غیرعادی سقف و درها در سرعت‌های بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت شکایت داشته‌اند. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که این مشکل ناشی از ایجاد گردابه‌های هوا در اطراف آینه‌های جانبی و خطوط تیز بدنه است. رایج‌ترین مشکلات تارا در این بخش، ناپایداری بدنه و صدای کابین تارا در حین رانندگیست که می‌تواند آسایش سرنشین را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

ایراد در سیستم روشنایی

از ابتدای رونمایی از طراحی تارا، خرده‌هایی به گرافیک چراغ‌های جلو و عقب آن گرفته شد. مشکلات رایج تارا در بخش سیستم روشنایی تنها به ظاهر چراغ‌ها محدود نمی‌شود و گویا در قوت نورپردازی و زاویه آن نیز ایرادهایی وجود دارد و دید راننده را محدود می‌کند. این نقص به‌خصوص در پیچ‌های تند و مسیرهای کوهستانی می‌تواند خطر تصادف را افزایش دهد. عدم استفاده از چراغ‌های LED باکیفیت هم باعث شده تا روشنایی این خودرو در مقایسه با رقبای هم‌رده ضعیف‌تر باشد. بسیاری از کاربران مجبور شده‌اند با تغییر زاویه چراغ‌های فابریک یا تعویض آن‌ها، این ایرادات تارا را به‌صورت شخصی برطرف کنند.

ضعف‌های طراحی داخلی

از رایج ترین مشکلات تارا چه می‌دانید؟ + بررسی ایرادات تارا

استفاده از متریال نه چندان باکیفیت، مشکلی است که نه تنها در میان ایرادات تارا به چشم می‌خورد، بلکه اکثر اتومبیل‌های ایرانی (اگر نگوییم همه آنها) از آن رنج می‌برند.

یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به خودرو تارا، استفاده از پلاستیک‌ خشک در داشبورد و دستگیره‌هاست. این مواد نه‌تنها در هنگام حرکت صداهای ناهنجار تولید می‌کنند، بلکه در صورت تصادف ممکن است خرد شده و قطعات تیز و برنده‌ای ایجاد کنند که برای سرنشینان خطرناک خواهند بود.

از دیگر مشکلاتی که در بررسی نقاط ضعف تارا به چشم می‌آیند، طراحی نامناسب صندلی‌های آن است. این صندلی‌ها پشتیبانی جانبی ضعیفی دارند که در تصادفات جانبی باعث جابه‌جایی غیرمنتظره بدن سرنشینان می‌شود. علاوه بر این، در ساخت روکش‌های صندلی از پارچه‌های غیرمقاوم در برابر آتش استفاده شده که نگرانی‌هایی را در مورد امنیت خودرو در صورت بروز حریق به وجود آورده است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که این ایرادات تارا می‌تواند در حوادث شدید، احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان را افزایش دهد.

ایرادات تارا در بخش فنی

تارا از پیشرانه‌ی بهبودیافته‌ی TU۵P بهره می‌برد که نسخه بهبودیافته موتورهای دهه ۹۰ پژوست و نسبت به TU۵، صدا و مصرف سوخت پایینتری دارد. با این حال، پیشرانه این خودرو از مشکلات فنی در امان نمانده. این موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. ویژگی‌هایی نظیر سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT)، پیستون‌های ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر در این موتور به‌کار رفته که قرار است به بهبود راندمان و کاهش مصرف سوخت کمک کند.

موتور TU۵P تارا اگرچه از نظر مصرف سوخت نسبتاً اقتصادی‌ست، اما از نظر فناوری و کارایی، جا داشت که بهتر باشد. یکی از مشکلات رایج تارا در بخش موتور، فرسایش زودهنگام یاتاقان‌ها به دلیل کاهش فشار روغن است. این مشکل می‌تواند در درازمدت به آسیب‌های جدی به موتور منجر شود و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را افزایش دهد.

گویا سیستم خنک‌کننده این موتور، دقیقاً برای شرایط آب و هوایی گرم ایران بهینه‌سازی نشده است. آزمایش‌های تخصصی حاکی از آن هستند که پس از ۲۰ دقیقه رانندگی در سربالایی، دمای موتور تارا به ۱۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که خطر ذوب شدن واشر سرسیلندر را افزایش می‌دهد و دامن به یکی از خطرناک‌ترین ایرادات تارا می‌زند. با خروجی حداکثر ۱۱۵ اسب بخار، شتاب گیری تارا در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت به‌شدت کاهش می‌یابد. این ضعف در جاده‌های دوطرفه، احتمال تصادف به دلیل عدم توانایی در سبقت گیری ایمن را بالا می‌برد. 

مشکلات گیربکس تارا

علاوه بر مشکلات موتور، ایرادات تارا در بخش گیربکس نیز به طور گسترده‌ای بحث شده است. تارا در دو نسخه‌ی گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. نسخه‌ی دستی اولیه با گیربکس ۵ سرعته ارائه شد، اما از پاییز ۱۴۰۲، ایران‌خودرو نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ای به نام تارا V۱ پلاس را با گیربکس ۶ سرعته دستی معرفی کرد. نسخه‌ی اتوماتیک نیز مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE است که پیش‌تر در دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده شده بود.

در نسخه گیربکس ۵ سرعته دستی، در عین سادگی و کاربری آسان، ایرادهایی به چشم می‌خورند. رایج‌ترین مشکلات تارا در این بخش شامل سفتی در تعویض دنده‌ها و احساس عدم انطباق صحیح بین دنده‌ها و دور موتور هستند. این موضوع می‌تواند برای رانندگان خسته‌کننده باشد (به ویژه در ترافیک‌های شدید شهری).

معایب تارا اتوماتیک v۴ و V۲ نیز با وجود استفاده از طراحی نسبتاً مدرن، باعث تأخیر در تعویض دنده‌ها و عدم پاسخ‌گویی دقیق به فرمان‌های پدال گاز می‌شوند. این ایرادات، به ویژه در شرایط سربالایی یا زمانی که خودرو باید به سرعت شتاب بگیرد، بیشتر نمایان می‌گردند.

ایرادات تارا در بخش موتور و گیربکس، اگرچه در ظاهر ممکن است قابل تحمل باشند، اما در شرایط استفاده طولانی‌مدت و سنگین غیرقابل اغماض هستند و می‌توانند منجر به بروز حوادث ناگوار شده یا هزینه زیادی روی دست مالک بگذارند.

ایرادات در امکانات تارا

از رایج ترین مشکلات تارا چه می‌دانید؟ + بررسی ایرادات تارا

به طور کلی تارا یکی از خودروهای آپشنال و مدرن ایران خودرو برشمرده می‌شود، اما لیست امکانات عرضه شده در این اتومبیل دقیقاً با قیمتی که بابت آن پرداخت می‌شود همخوانی ندارد. یکی از مشکلات رایج تارا که موجبات نارضایی فراهم می‌آورد، کمبود یا کیفیت پایین آپشن‌هایی است که در خودروهای رده متوسط جهان به عنوان حداقل استانداردها در نظر گرفته می‌شوند.

نمونه‌هایی مانند سنسور باران تارا که عملکرد متوسطی دارد، کیفیت متوسط رو به پایین مانیتور، کیفیت پایین کلید تنظیم آینه‌های جانبی و جانمایی نامناسب آن، از ایرادات تارا محسوب می‌شوند. مشکل کولر تارا در پرتاب باد نیز ممکن است برای رانندگان ساکن نواحی گرمسیر (علی‌الخصوص جنوب کشور) مکفی نباشد.

در کنار این موارد، باگ‌هایی در سیستم الکتریکی و مشکلات نرم‌افزاری تارا نیز وجود دارند. یکی از ایرادات تارا در این زمینه، ناپایداری در عملکرد ECU و مشکلات مربوط به مدیریت انرژی است. سیستم ECU در شرایط مختلف دچار اختلال می‌شود و منجر به خاموش شدن ناگهانی خودرو یا کاهش عملکرد موتور می‌گردد. ایرادات سیستم برق تارا می‌توانند در ترافیک یا مسیرهای پرتردد بسیار خطرآفرین باشند.

جمع بندی

با اوصافی که از رایج ترین مشکلات تارا ذکر شد، باید خاطرنشان کنیم که این سدان ایرانی همچنان در جایگاه خود یکی از مناسبترین اتومبیل‌ها برای افرادی است که به دنبال خودرویی نسبتاً اقتصادی هستند. در مقابل ماشین‌هایی مانند دنا پلاس، جک جی ۴ و جی ۵ یا رنو ساندرو، می‌شود تارا را گزینه قابل تأملی دانست. اما این خودرو تا رسیدن به کیفیتی قابل رقابت با مدل‌های مطرح بازار گلوبال هنوز راه زیادی در پیش دارد.

در یک نگاه می‌توانیم مزایا و معایب تارا را چنین لیست کنیم که برگرفته از تجربه کاربران این خودرو هستند.

مزایای تارا

معایب تارا

طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با سدان‌های پیشین ایران خودرو

کیفیت سؤال برانگیز متریال

ارائه آپشن‌های مناسب در نسخه اتوماتیک

مشکلات ارگونومی

قیمت قابل قبول نسبت به رقبای خارجی

مشکلات فنی تارا در موتور و گیربکس

تجربه‌ای از مشکلات رایج تارا که در این گزارش ذکر کردیم دارید؟ آیا ایراد دیگری به چشم شما آمده که در منابع ذکر نشده باشد؟ لطفاً در بخش نظرات، تجارب خود را با ما و سایر کاربران پرشین خودرو در میان بگذارید./

source

توسط wisna.ir