اخیراً یکی از توسعه دهندگان سابق Bethesda به صحبت در مورد روند توسعه و طرحی بازیها پرداخته و خاطرنشان کرده برخی از اتفاقات خوب در بازیها تصادفی رخ میدهند.
جوئل برجس، طراح سابق Bethesda و رئیس استودیوی Soft Rains، میگوید بازیکنان معمولاً از این که چقدر از چیزی که به عنوان طراحی بازی در نظر میگیرند اما در واقع به اشتباه ایجاد شده است، آگاه نیستند. قبل از تاسیس Soft Rains، برجس روی بازیهایی از جمله سری Fallout و همچنین اسکایریم کار کرده است.
در گفتوگویی با GamesRadar در Game Developers Conference، جوئل برجس گفته است:
بسیاری از اتفاقات به صورت تصادفی رخ میدهند. وقتی که شما به یک اثر هنری کامل گوش میدهید، میخوانید یا آن را بازی میکنید، ممکن است به عمدیت و قصد خاص نویسنده پی ببرید، به ویژه اگر اثر برای شما جذاب نباشد یا آن را دوست نداشته باشید. اتفاقات خوب در بازیها و نرمافزارها اغلب به طور تصادفی رخ میدهند، زیرا تیمهای توسعه با فناوریهای پیچیدهای کار میکنند. این تصادفی بودن باعث میشود که لحظات جالب و خارقالعادهای ایجاد شوند که گاهی اوقات قابل پیشبینی هستند و میتوان بر اساس آنها بازی را طراحی کرد. گاهی هم اصلاً متوجه آنها نمیشویم. این اتفاقات غیرمنتظره بخشی از جذابیت و جادوی بازیها هستند.
به عناون مثال برخی از بازیکنان در ابتدا باور داشتند اگر در بازی Skyrim، روباهها را دنبال کنید، به گنجهای مخفی خواهید رسید. اما این نظریه چند سال پیش رد شد، چرا که مشخص شد که این رفتار روباهها تصادفی بوده و عمداً در بازی قرار داده نشده.

روباهها در بازی Skyrim طوری برنامهریزی شدند که از بازیکنان فرار کنند و برای این کار، به دنبال پیدا کردن سریعترین مسیر ممکن از طریق رهگیری واحدهای هندسی هستند. این واحدهای هندسی که در بازیهای سهبعدی وجود دارند برای نشان دادن مناطقی که بازیکن میتواند در آنها حرکت کند، استفاده میشوند. این واحدهای هندسی در مناطقی مانند شهرها و اردوگاهها متمرکزتر و کوچکتر هستند و اتفاقاً این مکانها همان مناطقی هستند که احتمال وجود گنج و لوت در آنها بیشتر است. بنابراین، به نظر میرسید که روباهها شما را به سمت گنج هدایت میکنند، در حالی که در واقع فقط از شما فرار میکردند.
source