بازی Cyberpunk 2077 از آن دست عناوینی است که در هر نسل تنها یک‌ بار عرضه می‌شوند. می‌توان گفت این عنوانی در حد و اندازه‌ اثری مانند Crysis است که به‌ عنوان یک معیار برای سنجش توان سخت‌افزارها شناخته می‌شود. این بازی اگرچه روی کنسول‌هایی مانند PS4 و Xbox One با عملکردی متفاوت و پایین‌تر اجرا می‌شود، اما توانایی آن در به چالش کشیدن قدرتمندترین سیستم‌های روز از جمله کارت RTX 5090، آن را به یکی از سنگین‌ترین آثار نسل خود تبدیل کرده است. به همین دلیل، عرضه آن برای Switch 2 جذابیت خاصی دارد و سوالات زیادی در خصوص توان سخت‌افزاری این کنسول جدید مطرح می‌کند.

این نکته را باید در نظر داشت که گزارش‌های منتشر شده پیرامون اینکه نسخه به نمایش درآمده از Cyberpunk 2077 در رویداد نینتندو تنها چند هفته در توسعه بوده، نادرست است. روند ساخت این نسخه از مدت‌ها پیش آغاز شده، اما کدی که در این رویداد نمایش داده شد، مربوط به حدود دو ماه پیش بوده، نسخه‌ای که قرار است همزمان با عرضه Switch 2 در دسترس قرار گیرد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث، استفاده یا عدم استفاده از فناوری DLSS در این نسخه است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در محل برگزاری رویداد نینتندو، نماینده CD Projekt وجود این قابلیت را تایید یا تکذیب نکرده است. به طور کلی، واکنش‌ها نسبت به اجرای این بازی روی Switch 2 متفاوت بود. برخی عملکرد بازی را تحسین‌برانگیز توصیف کردند و برخی دیگر رضایت چندانی نداشتند. در واقع این بازخوردها بازتاب مستقیمی از تجربه‌ای متفاوت است که این نسخه ارائه می‌دهد. در برخی لحظات، بازی بسیار چشمگیر ظاهر می‌شود، اما در عین حال نشان می‌دهد که هنوز کار بیشتری برای دستیابی به یک تجربه روان و پایدار لازم است.

اولین نگاه دیجیتال فاندری به عملکرد Cyberpunk 2077 روی Switch 2

دیجیتال فاندری به نسخه‌ای از Cyberpunk 2077 دسترسی داشت که روی هر دو حالت دستی و داک اجرا می‌شد و هر دو حالت Performance و Quality بررسی گردید. در حالت Quality، رزولوشن هدف 1080p با نرخ ثابت ۳۰ فریم است. در مقابل، حالت Performance در وضعیت داک‌، رزولوشن 1080p با نرخ ۴۰ فریم بر ثانیه را هدف قرار می‌دهد و در حالت دستی، بازی با رزولوشن 720p و نرخ ۴۰ فریم اجرا می‌شود.

در هیچ یک از حالات فوق، رزولوشن به‌ صورت Native یا ثابت نیست و از رزولوشن پویا (Dynamic Resolution) استفاده می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد حداقل رزولوشن در حالت دستی حدود 540p باشد و در نسخه داک‌ بین 720p تا 1080p متغیر است. البته این ارقام اولیه و تقریبی هستند و بر پایه تصاویر بسیار محدود ارائه‌ شده محاسبه شده‌اند و شمارش دقیق پیکسل‌ها عملاً ممکن نبود.

نکته قابل توجه دیگر پشتیبانی Switch 2 از فناوری HDR10 است. این قابلیت را می‌توان در تنظیمات بازی فعال‌ یا غیرفعال کرد. اگرچه نینتندو در رویداد اخیر به طور مستقیم به نمایش HDR نپرداخت، اما این ویژگی روی Switch 2 با نورهای نئون در Night City، منطقه Dogtown و حتی چراغ خودروها روی نمایشگر حالت دستی، جلوه‌ای چشم‌گیر دارد و فوق‌العاده ظاهر می‌شود.

طبق بررسی انجام شده توسط دیجیتال فاندری، کارت گرافیک Switch ۲ در حالت داک‌، تقریباً هم سطح با کنسول PS4 است. البته باید خاطرنشان کرد که نسخه‌های نسل هشتمی این بازی عملکرد چندان قابل قبولی نداشتند. نکته قابل توجه این است که CD Projekt بسته گسترش‌دهنده Phantom Liberty را برای کنسول‌های نسل هشتم عرضه نکرد، اما این بسته الحاقی در رویداد نینتندو به نمایش گذاشته شد و تنها نسخه ذخیره‌ شده موجود نیز به همین بخش مربوط بود. Phantom Liberty در مقایسه با بازی پایه از نظر جزئیات گرافیکی یک سطح بالاتر است و در اینجا Switch 2 دچار چالش می‌شود.

phantom liberty dlc cyberpunk 2077

بر اساس نسخه فعلی بازی، حرکت در محیط باز Dogtown با مکث‌ و افت فریم همراه است و درگیری‌های مسلحانه در فضای جهان باز نیز باعث ناپایداری نرخ فریم می‌شود. عبور از محیط و درگیری‌های لحظه‌ای در جهان باز، از جمله چالش‌های اصلی در نسخه‌های نسل قبلی نیز بودند و حالا با محتوای گرافیکی بیشتر در Phantom Liberty، حتی این مشکلات بیشتر به چشم می‌آیند. این مسائل در حالت دستی نیز دیده می‌شوند.

در مقابل، صحنه‌های داخلی از نظر فنی عملکرد بهتری دارند. به نظر می‌رسد بخش‌های ابتدایی بازی از نظر جزئیات سبک‌تر هستند و روان‌تر اجرا می‌شود. شاید اگر نسخه‌ ذخیره‌ شده‌ای از بخش‌های سبک‌تر بازی در دسترس بود، برداشت کلی از نسخه Switch 2 مثبت‌تر می‌بود. با این حال، نمایش بسته الحاقی Phantom Liberty دیدی واقعی از چالش‌هایی که تیم توسعه در پیش رو دارد ارائه می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های دیجیتال فاندری و آشنایی با عملکرد این بازی در PC و کنسول‌های نسل جدید، این چالش‌ها به دو عامل اصلی بازمی‌گردند. ابتدا باید به مشکل نرخ فریم در Dogtown اشاره کرد. این مشکل حتی روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های ضعیف‌تر نیز مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد محدودیت پردازنده کنسول جدید نینتندو در اینجا خود را نشان می‌دهد. نکته دوم، مبارزات در محیط‌های باز با حضور تعداد زیادی شخصیت هوش مصنوعی است فشار زیادی بر پردازنده و کارت گرافیک وارد می‌کند.

اولین نگاه دیجیتال فاندری به عملکرد Cyberpunk 2077 روی Switch 2

در سایر بخش‌های بازی و به خصوص در بازار Dogtown افت فریم دیده می‌شود که احتمالاً به محدودیت‌های GPU مرتبط است. طبق نظر دیجیتال فاندری، CD Projekt Red در حال حاضر روی دو موضوع حفظ نرخ هدف ۳۰ فریم در حالت Quality و جلوگیری از افت شدید رزولوشن تصویر در پایین‌ترین سطوح رزولوشن پویا کار می‌کند. نکته دیگر در خصوص انتخاب Dogtown به‌ عنوان منطقه نمایش داده شده این است که تفاوت محسوسی میان حالت Quality Performance احساس نشد، زیرا در هر دو حالت افت فریم نسبتاً شدید مشاهده می‌شد.

اما آیا Cyberpunk 2077 روی Switch 2 از فناوری DLSS استفاده می‌کند؟ نماینده CD Projekt Red پاسخی قطعی در این زمینه نداده است و باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم. مشخص است که این پورت هنوز فاصله زیادی تا بهینه‌سازی کامل دارد. با این حال، اگر این مسیر نیازمند بهینه‌سازی‌های گسترده در زمینه استریمینگ داده‌ها، هوش مصنوعی و طراحی محیطی باشد تا عملکردی پایدار فراهم شود، تیم توسعه با حجم بالایی از کار در مدت‌ زمان نسبتاً محدودی که تا عرضه بازی باقی مانده، روبه‌رو خواهد بود.

Cyberpunk 2077 به‌ عنوان معیاری برای سنجش توانایی‌های سخت‌افزار شناخته می‌شود و در صورتی که از مشکلات نرخ فریم صرف نظر کنیم، این بازی حتی با افت گرافیکی اعمال‌ شده، همچنان از نظر بصری چشم‌گیر است. برخلاف نینتندو که می‌تواند بازی‌های خود را از ابتدا برای یک سخت‌افزار مشخص طراحی کند، CD Projekt Red چنین امکانی ندارد و باید اثری بزرگ را برای سیستمی کاملاً متفاوت بهینه‌سازی کند.

منبع: Eurogamer

source

توسط wisna.ir