یک گزارش جدید از صنعت بازی نشان میدهد که پلی استیشن رشد چشمگیری داشته، در حالی که زمان بازی در پلتفرمهای PC و ایکس باکس تقریباً ثابت مانده است.
بازار PC در طول دههها بر صنعت بازی تسلط داشته و با رسیدن به نزدیک به یک میلیارد بازیکن، کنسولها را از نظر تعداد بازیهای فروختهشده پشت سر گذاشته است. با این حال، گزارش جدیدی نشان میدهد که پلی استیشن در سالهای اخیر رشد چشمگیری از نظر مدت زمان بازی ثبت کرده است. طبق گزارش Newzoo با عنوان PC & Console Gaming Report 2025، در حالی که پلی استیشن گسترش یافته، پلتفرمهای PC و ایکس باکس تنها توانستهاند خود را از روند نزولی نجات داده و تثبیت کنند. همچنین، پلی استیشن نرخ بازی بیشتری برای عناوین جدیدتر نسبت به بازیهای قدیمیتر دارد.
سونی عملکردی درخشان از خود نشان داده، تا جایی که در گزارش جدید از آن به عنوان «تنها نقطه روشن» صنعت بازیهای ویدیویی یاد شده است. پلی استیشن موفق شده تعداد بازیهای انجامشده روی پلتفرم خود را در سطح جهانی افزایش دهد؛ رشدی که در کشورهایی مانند کره جنوبی (۵۲ درصد)، فرانسه (۲۰ درصد) و بریتانیا (۱۸ درصد) بیش از سایر نقاط جهان به چشم میخورد.
بازارهای ایکس باکس و استیم در سطح جهانی با کاهش روبهرو شدهاند، بهویژه در ژاپن و کره جنوبی که بیشترین افتها را در هر دو پلتفرم تجربه کردند. علاوه بر این، پلی استیشن در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ بیشترین ثبات را در تعامل بازیکنان با تمامی عناوین خود نشان داده است. در حالی که استیم و ایکس باکس کاهش قابل توجهای در تعداد بازیهای انجامشده توسط هر بازیکن در بازههای ۶ تا ۱۳ بازی داشتهاند. پیشبینی میشود که بازار کنسولها باعث رشد ۷ درصدی صنعت گیمینگ از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ شود، در حالی که بخش پیسی تنها ۲.۶ درصد در همان دوره رشد خواهد کرد.
به طور مشابه، گزارش نشان داد که ۵۸٪ از درآمد بازیهای PC از پرداختهای درون برنامهای بهدست میآید و کاربران استیم بیشتر از کاربران کنسول بازیهای غیررقابتی و PvE بازی میکنند.
source