طبق بررسی دیجیتال فاندری، بازی Indiana Jones and the Great Circle روی کنسولهای پلی استیشن ۵ پایه و پرو به بهترین شکل بهینهسازی شده است.
Indiana Jones and the Great Circle یکی از مهمترین عناوین مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ بود. این بازی بسیار موفق ظاهر شد و بازخورد خوبی دریافت کرد. استودیوی توسعهدهنده، این عنوان را ابتدا برای PC و کنسولهای ایکس باکس سری ایکس/ اس عرضه کرد. اکنون پس از گذشت چهار ماه، بازیکنان میتوانند روی کنسول پلی استیشن ۵ هم آن را تجربه کنند. به نظر میرسد پورت این بازی برای پلی استیشن ۵ پایه و پرو بسیار موفق بوده و شاهد اجرای بهتر آن نسبت به کنسول ایکس باکس سری ایکس هستیم.
بازی Indiana Jones and the Great Circle ویژگیهای مشابه روی دو کنسول سری ایکس و پلی استیشن ۵ دارد، اما به دلیل ویژگی خاص کنترلر DualSense، در زمان انجام مبارزات تن به تن، کشیدن ماشه اسلحه و استفاده از شلاق بازخوردهای متفاوتی دریافت میکنید (برای انتقال حسی واقعیتر فشار روی دکمه ماشه متفاوت است). استودیوی MachineGames در زمینه بصری کار شگفتانگیزی روی کنسول پلی استیشن ۵ انجام داده است. آنها با بهرهگیری از ویژگی RTGI (تکنیک نورپردازی غیرمستقیم برای ایجاد سایهها و رنگهای پیچیدهتر) و بهینه سازی بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بهترین تجربه را برای بازیکنان ایجاد کردهاند. در نسخه پلی استیشن ۵ هیچ گزینهای برای تغییر حالت گرافیکی یا نرخ فریم وجود ندارد و بازی فقط در یک حالت با بالاترین کیفیت اجرا میشود.
در ادامه میتوانید ویدیوی منتشر شده از این بررسی را تماشا کنید:
با توجه به بررسی صورت گرفته روی پلتفرمهای مختلف، اگرچه برخی تفاوتها دیده میشود، اما از لحاظ بصری بازی روی پلی استیشن ۵ معمولی و پرو و ایکس باکس سری ایکس تقریبا کیفیت یکسانی دارد. به طور کلی، کیفیت بافتها، وضوح سایهها و جزئیات دنیای بازی، در همه کنسولها در حالتی مشابه اجرا میشوند. همچنین بهرهگیری از ویژگی RTGI در دو مدل پلی استیشن ۵ تقریبا یکسان است. در واقع، استودیوی سازنده از تمام امکانات و ظرفیت موجود استفاده کرده تا بدون کاهش کیفیت بازی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی کنسولها دست یابد.
البته مشکلاتی هم در نحوه نمایش سایهها در پورت پلی استیشن ۵ بازی وجود دارد که پیش از این روی ایکس باکس هم شاهدش بودیم. این مشکل باعث میشود تصویر سایهها روی زمین به صورت ناگهانی و بر اساس فاصله قرار گرفتن شما به سرعت تغییر کند. به نظر میرسد مشکل موجود در فیلتر سایهها تنها نقص موجود در این بازی باشد. جدا از این مسائل، در پورت پلی استیشن ۵ یک اختلاف کوچک در روشنایی تصویر نسبت به کنسول سری ایکس وجود دارد که ناشی از تنظیمات پیشفرض است و عموماً اهمیتی ندارد.
استودیوی MachineGames رزولوشن خروجی را در کنسول پلی استیشن ۵ پایه محدود نگه داشته است، اما ما در نسخه پرو شاهد بهبود این موضوع برای رسیدن به کیفیتی بهتر هستیم. به دلیل استفاده از ویژگی رزولوشن پویا بازی روی دو کنسول پلی استیشن ۵ پایه و سری ایکس در محدوده ۱۲۰۰p تا ۱۸۰۰p اجرا میشوند، در حالی که روی کنسول پرو شاهد افزایش آن به ۱۴۴۰p تا ۴K هستیم. در تمام کنسولها از روش TAA برای کاهش نویز تصویر استفاده میشود. در بین دو نسخه پلی استیشن ۵ پایه و سری ایکس، اگرچه بازی روی هر دو در محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰p اجرا میشود اما معمولا در سری ایکس رزولوشن بالاتری را شاهدیم.
در نسخه پلی استیشن ۵ پرو، اگرچه از ویژگی VRS (سایهزنی با دقت متفاوت در قسمتهای مختلف تصویر) سختافزاری استفاده نشده است، اما به دلیل داشتن GPU قویتر، شاهد تولید فریمهایی با رزولوشن بالاتر هستیم که به وضوح بیشتر تصویر و رسیدن به ۴K واقعی کمک میکنند.
source