به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروی کشور در یکی دو سال گذشته شاهد توجه فزایندهای به خودروهای برقی بوده است با این وجود تاکنون دولت چهاردهم بر خلاف برخی تلاش ها در دولت سیزدهم، برنامه تشویقی خاصی را برای توسعه خودروهای برقی در دستور کار نداشته است از این جهت نمی توان نسبت به توسعه این محصولات در بازار کشور چندان امیدوار بود، با این حال کارشناسان توصیه می کنند برای توسعه خودروهای برقی و هیبریدی دولت باید با تعریف برنامه اصولی و با حمایت هدفمند، بستر را برای توسعه این نوع خودروها فراهم کند.
با این وجود همچنان مشکلات و چالشهای فراوان در زمینه زیرساختها، قیمتگذاری و سیاستهای حمایتی، موجب بلاتکلیفی خودروهای برقی وارداتی در بازار داخل شده است به طوری که بسیاری از مالکان خودروهای برقی همچنان با مشکل یافتن جایگاههای شارژ مواجه هستند.
در همین حال هفته گذشته خبری مبنی بر الزام پمپ بنزینها به نصب ایستگاه شارژ خودروهای برقی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی منتشر شد که خبر خوبی برای دارندگان خودروی برقی محسوب میشود ضمن این که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ گروه مپنا به منظور دسترسی و تسهیل شارژ خودروهای برقی و رفع نگرانیهای مربوط به کمبود زیرساختهای شارژ این خودروها از ۳ محصول جدید در حوزه شارژ خودروهای برقی رونمایی کرد؛ اقداماتی که می تواند مسیر توسعه خودروهای برقی را در کشور فراهم کند .
همچنین در اولین روزهای سال ۱۴۰۴ به دنبال نقدهای بسیار به نرخ تعرفه ها در بودجه امسال ، تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی را تغییر داد و تعرفه این محصولات به ترتیب روی نرخهای ۱۵و ۴ درصد تثبیت کرد.
تصمیمی که از منظر بازار، نویدبخش آغاز فصلی تازه در تقاضای خودروهای برقی و هیبریدی تعبیر میشود. حرکت کارشناسان پیشبینی میکنند میتواند بازار خودروی ایران را در سالجاری با تحولی جدی مواجه کند اما همزمان و با رشد قیمت وارداتیهای بنزینسوز به واسطه تعرفه ۱۰۰درصدی، زمینه مهاجرت بازار به برقیها و هیبریدها را مهیا خواهد کرد.
در این بین برخی کارشناسان و فعالان بازار خودروهای وارداتی پیشبینی دیگری دارند مبنی بر اینکه بازار وارداتیها در سالجاری کلا به سمت خودروهای هیبریدی مهاجرت خواهد کرد در واقع به دلیل کمبود و وجود برخی ناترازی ها و همچنین نبود زیرساخت برای خودروهای برقی، با افت تقاضا در بازار برقی ها مواجه خواهیم شد بنابراین خودروهای هیبریدی گزینهای واقعگرایانهتر برای بازار ایران خواهند بود.
اما محمد اولیا مدیرعامل گروه مپنا، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص چالش های موجود و راهکار توسعه خودروهای برقی در کشور معتقد است توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی زمینه ساز و بستری مهم و اقتصادی برای توسعه خودروهای برقی در کشور است.
وی تاکید کرد: با افزایش ایستگاه های شارژ خودروهای برقی به طور قطع در سال های آتی شاهد توسعه و اقبال بیشتر بازار به خودروهای برقی خواهیم بود.
اولیا تصریح کرد: باید دید که امروز توسعه خودروهای برقی با واردات عملی می شود یا با حرکت و برنامه ریزی خودروسازان برای ساخت داخل این خودروها ممکن خواهد شد؛ دستیابی به هدفی که بسیاری از کارشناسان و مدیران خودرویی تا پیش از تصمیم دولت در بازگشت تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی معتقد به توسعه برقی سازی حمل و نقل با واردات خودروهای برقی بودند و امروز با اصلاح سیاست ها و کاهش تعرفه ها این جریان می تواند تغییر کند و با صرفه اقتصادی بیشتر به سمت تولید برقی ها در کشور هدف گذاری شود.
مدیرعامل گروه مپنا پیشبینی کرد در صورت عدم اصلاح نرخ تعرفه خودروهای بنزینی و رشد قیمت وارداتیهای بنزینسوز به واسطه تعرفه ۱۰۰ درصدی، زمینه مهاجرت بازار به برقیها و هیبریدها بهتر مهیا خواهد شد بنابراین در سال های آتی می توان امیدوار یود که تقاضای خودروهای برقی بیشتر شود هر جند شیب افزایش مصرف خودروهای برقی در ایران نسبت به سایر کشورها در دنیا به دلیل مسائلی مانند قیمت خودروهای برقی ها و عدم دستیابی به بلوغ لازم در زیرساخت ها ، کم تر است.
اولیا در ادامه با نقش ارائه تسهیلات و برخی سوبسیدها به متقاضیان خودروهای برقی برای توسعه خودروهای برقی گفت: پرداخت هر گونه سوبسید برای خرید خودروهای برقی اگر چه اقدام مناسبی است اما با توجه به سوبسیدهایی که امروز به سایر حامل های انرژی داده می شود بعید است دولت اراده ای برای پرداخت تسهیلات به برقی ها داشته باشد.
وی در پایان با تاکید بر منافع توسعه خودروهای برقی برکاهش مصرف برق در کشور خاطرنشان کرد: توسعه خودروهای برقی و کاهش مصرف برق در کشور در گرو اصلاح نرح انرژی و کاهش سوبسید حامل های انرژی در کشور است ، حرکتی که طی ۳ تا ۴ سال آینده، منجر به اقبال چشم گیر بازار به خودروهای برقی خواهد شد.