ساعت 24 – عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وزیر صمت در دولت چهاردهم با این توجیه که شرایط ارزی کشور خاص است فرآیند واردات را از حالت سیستمی خارج کرده و به امضای یک فرد با سمت مشاور وزیر گره زده و همین سیاست به تلنبار شدن بیش از حد کالا در گمرک شهید رجایی انجامیده بود.

عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: اکنون این پرسش مطرح است که چرا وزیر صمت امر واردات با این میزان از اهمیت را به مشاور خود واگذار کرده و امضای طلایی ایجاد کرده است؛ اگر وزیر صمت برای این ابهامات پاسخ شفاف و قانع‌کننده‌ای دارند، ارائه کنند.

شریعتی اذعان داشت: چرخه تجارت در دولت چهاردهم به این بدعت مبتلا شده و در دولت‌های پیشین فرآیند واردات تقریبا همواره روان بود و با مساعدت مقامات مسئول انجام می‌شد. توجیه وزیر صمت در دولت چهاردهم برای ایجاد این بدعت این است که شرایط ارزی مملکت خاص است.

وی ادامه داد: مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد ایجاد این اختلال در فرآیند واردات کارخانه‌ها را در تامین مواد اولیه تولید دچار مشکل کرده و آن‌ها در مکاتبه با وزارت صمت خواهان اصلاح این شرایط شدند، حتی اتاق بازرگانی نیز نامه‌ای در این باره به وزارت صمت ارسال کرده است؛ با این تفاسیر به یقین اگر وزیر صمت فرآیند واردات را به یک شخص گره نزده بود، حجم کالایی که در پی حادثه بندر شهید رجایی از بین رفته کمتر بود. ضمن اینکه توقف طولانی‌مدت بار در گمرکات سبب افزایش هزینه تولید و در ادامه تشدید تورم می‌شود.

این کارشناس در نهایت بیان کرد: حذف فرآیند سیستمی در ترخیص کالا تنها به گمرک شهید رجایی محدود نمی‌شود اما چون این گمرک نقش مهمی در واردات دریایی کشور دارد پیامدهای این اختلال در گمرک یادشده بیشتر نمایان است. 

این بندر در واردات کالایی که از چین یا دبی به ایران می‌آید شریانی مهم است و حکم شاهرگ حیاتی را دارد بنابراین برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی پیشنهاد می‌شود وزارت صمت موضوع امضای طلایی در گمرکات را متوقف کند تا جریان ترخیص کالاهای وارداتی سرعت بگیرد.

source

توسط wisna.ir