رویداد ۲۴| بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.
این بندر با ۲۴۰۰ هکتار وسعت، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و ظرفیت ۶ میلیونTEU کانتینر در سال را دارد و حجم گستردهای از عملیات جابهجایی کالاهایی مانند محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآوردههای نفتی خام در این بندر انجام میشود.
مجتمع عظیم بندری شهید رجایی که بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور را در اختیار دارد بهعنوان دروازه واردات و صادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور تلقی شده و گفته میشود که در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا دارای رتبه ۵۹ است.
وقوع انفجار مهیب دیروز در این بندر، یاد انفجار بندر بیروت را در اذهان زنده کرد و بسیاری کارشناسان اهمیت و ابعاد اقتصادی این اتفاق را با آن رویداد مقایسه کردند.
ایرج ندیمی نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با «رویداد ۲۴» درباره اهمیت بندر شهید رجایی در اقتصاد ایران گفت: «بخش عمده صادرات و واردات کشور از بنادر جنوبی کشور انجام میشود، بنابراین بنادر جنوب به ویژه بندر شهید رجایی محور تبادلات کالایی، محصولات مصرفی یا واسطهای کشور هستند».
بیشتر بخوانید: ببینید| وزیر راه: فعالیت بندر شهید رجایی به روال عادی برگشته است
وی با بیان اینکه «بندر شهید رجایی در مساحت ۲۵۰۰ هکتار، امکان ترخیص و خدمات دهی قریب به ۱۰۰ میلیون تن کالا را دارد»، افزود: «درباره اعتبار بندر شهید رجایی همین بس که قریب به ۸۰ درصد کل عملیات کانتینری ایران از طریق این بندر انجام میشود بنابراین چنین بندری با این موقعیت، ابعاد و ظرفیت در ایران جایگزین ندارد و نمیتوانیم به موضوعات مربوط به آن با سهولت و سادگی نگاه کنیم، چون از جهات مختلف، اقتصاد جهانی ایران نیازمند و وابسته به این بندر است».
این تحلیلگر مسائل اقتصادی بندر شهید رجایی را برای ایران «استراتژیک» خواند و اظهار کرد: «ایران قریب به ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد لذا نیاز است که واردات و ترخیص کالاها به لحاظ تامین احتیاجات انسانی و نیازمندیهای بخشهای صنعتی و کشاورزی همراه با تسریع باشد، چون هر روز وقفه میتواند بخشهایی از امور زندگی مردم یا امور صنعتی و کشاورزی کشور را فلج کند و پیامدهای اقتصادی و حتی بهداشتی و درمانی داشته باشد».
وی با اشاره به ارتباطات دریایی، ریلی، جادهای و هوایی بندر شهید رجایی افزود: «چنین امکانی علاوه بر تسریع واردات و صادرات کالاها، ظرفیت فوق العادهای را به بخش ترانزیت کشور میدهد. در مجموع بندر شهید رجایی در ایران به لحاظ امکانات، تجهیزات، سرمایه گذاریها و ارتباطات جایگزین ندارد و به این زودیها نیز نخواهد داشت».
بیشتر بخوانید: ببینید| فعالیت اسکله شهید رجایی از سر گرفته شد
ندیمی گفت: «اتفاق روز گذشته در بندر شهیدرجایی را باید در قالب ملی و جهانی ببینیم، چون تمام بخشهای اقتصاد ایران مخصوصا صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و حتی ظرفیت ترانزیتی حمل کالا به سایر کشورها به آن وابسته است، به طوری که میتوان آن را یک هاب منطقهای توصیف کرد، چون موقعیت ژئوپلتیک ایران این امکان را فراهم میآورد که سایر کشورها به ویژه آسیای غربی و اوراسیا که به دریای آزاد دسترسی ندارد، از این بندر برای تسریع در انتقال کالاهای خود استفاده کنند.»
با وجود گذشت یک روز از وقوع حادثه هنوز گزارشی از ابعاد تخریب، حجم خسارات مالی و زمان بازسازی و بازگشت بندر شهیدرجایی به روزهای عادی خود اعلام نشده است و مسئولان اعلام کردند بعد از اطفای حریق، گزارشی از این موضوع را در اختیار مردم قرار میدهند.
source