معرفی و انتشار ناگهانی ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion موجب خوشحالی طرفداران این سری شد و بسیاری امیدوار هستند که یک ریمیک از The Elder Scrolls 3: Morrowind نیز در آینده منتشر شود. اما آیا چنین چیزی امکانپذیر است؟
در حالی که Skyrim با تمرکز بر اکشن و در بستری فانتزی با الهام از اساطیر نورس طراحی شده بود، Oblivion بیشتر یک نقشآفرینی کلاسیک فانتزی به شمار میرود. در این عنوان بازیکنان علاوه بر ارتقای مهارتها از طریق تجربه، میتوانند به طور مستقیم آنها را افزایش دهند. وقایع Oblivion در سرزمین سرسبز Cyrodiil رخ میدهد و Skyrim بازیکنان را به طبیعت سرد، یخزده و خشن خود میبرد. با اینکه هر دو عنوان اکنون به راحتی روی اکثر پلتفرمها در دسترس قرار دارند، تردیدهای زیادی وجود دارد که همین روند برای نسخه سوم این فرنچایز یعنی The Elder Scrolls 3: Morrowind هم امکانپذیر باشد.

بازی The Elder Scrolls 3 در امپراتوری Morrowind جریان دارد. شما در نقش یک زندانی قرار میگیرید که در روزی خاص و از والدینی نامعلوم متولد شده و به Morrowind فرستاده میشود تا درباره شکایات مربوط به ناآرامیهای منطقه تحقیق کند و شاید نقشی در تحقق یک پیشگویی ایفا نماید. در ادامه مشخص میشود که سرنوشت شما مقابله با Dagoth Ur و پایان دادن به بیماریهای مرگبار Blight و Corpus است که سرزمین را آلوده کردهاند.
در میان همه بازیهای این سری، شاید Morrowind بیشترین تعداد اسامی خاص و عمیقترین جزئیات داستانی را در خود جای داده باشد. البته این موضوع یک نقطه ضعف محسوب نمیشود؛ چراکه بازی تجربهای جذاب ارائه داده و به بازیکنان اجازه میدهد تا به شکلی عمیق در دنیای آن غوطهور شوند. با این حال، این ویژگی میتواند برای افراد تازه وارد باعث سختی در دنبال کردن داستان شود. این چالش برای مخاطبان امروزی دوچندان خواهد بود، چراکه بازی فاقد صداگذاری برای هدایت بازیکنان در میان متنهای زیادی است که هر NPC ارائه میدهد.

با این حال، در سال ۲۰۰۲ همه این ویژگیها به نقطه قوت Morrowind تبدیل شدند. بازی با استقبال گستردهای روبهرو شد و تا سال ۲۰۰۵ بیش از چهار میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت. گیمرها برای پیشبرد ماموریتهای اصلی نیازی نداشتند که لزوماً با داستانهای پسزمینهای آشنایی داشته باشند یا مسیر دقیقی را دنبال کنند. آنها میتوانستند به جهانی فانتزی با جزئیاتی بینظیر بروند و آزادانه به هر کجا که میخواستند سفر کنند. این بازی سری The Elder Scrolls را به شهرت جهانی رساند و ترکیب آزادی عمل بیسابقه و دنیای عجیب و خاص آن، توجه مخاطبان را به شکلی گسترده جلب کرد.
بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، وظیفه سنگینی بر دوش داشت؛ اما با پیشرفت فناوری و بودجه قابل توجه بتسدا، این چالش را سازندگان به خوبی پشت سر گذاشتند. در این نسخه، همه NPCها دارای صداگذاری کامل بودند. همچنین بازی با جلوههای بصری ارتقا یافته، نورپردازی پیشرفته و افکتهای بهتر ذرات همراه شده بود و گشتوگذار در دنیای بازی به لطف نشانههای نقشه بسیار آسانتر شده بود. علاوه بر این، همزمان با محبوبیت سهگانه سینمایی The Lord of the Rings، سبک فانتزی و خاص Oblivion به جذب طیف بیشتری از بازیکنان کمک کرد. این عنوان موفق شد ۹.۵ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.

Oblivion یک بازی فوقالعاده است، اما در عین حال میتوان آن را نقطه میانی بین سبک اکشن Skyrim و نقشآفرینی Morrowind دانست. این عنوان گامی بلند به سمت تحقق یک فانتزی قدرت برداشت و در عین افزایش محبوبیت و توجه عمومی، بخشی از عمق خود را از دست داد. با صداگذاری کامل تمامی شخصیتهای غیرقابل بازی، فضای کمتری برای مکالمات طولانی درباره جزئیات فراهم گردید و مکالمات به چند موضوع محدود و وابسته به زمینه گفتوگو خلاصه شد.
با اضافه شدن نشانگرهای مأموریت، بازیکنان دیگر نمیتوانند به سادگی در دل یک ماجراجویی سرگردان شوند. این نشانگرها بسیار کاربردی هستند و تمامی فعالیتهای مهم قابل انجام را مشخص میکنند، اما باعث شدهاند مأموریتهای کوچکی مانند بازگرداندن یک حلقه به یک غریبه جایی در ساختار بازی نداشته باشند. این تغییر را نمیتوان سادهسازی بازی نامید، اما هنگام مقایسه بازیها احساس میشود که Oblivion نسبت به عناوین پیشین، دنیایی با پویایی کمتر و غیرقابل پیشبینی ارائه میدهد. هر دو عنوان جایگاه خود را دارند، اما با توجه به ابعاد عظیم امروزی این سری، ساخت ریمیک یا ریمستر Morrowind عملاً غیرممکن به نظر میرسد.
منبع: CBR
source