به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گروه صنعتی ایران خودرو تا پیش از واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی، مشکلات بسیاری در بخشهای مختلف داشت اما زیرمجموعههایی نیز مشغول کار بودند که فعالیتی فراتر از سازمان بالادستی خود داشتند و گاها ضعفهای شرکت را به واسطه فعالیت سریع، میپوشاندند و نقش مهمی در ارتقای جایگاه شرکت در گزارشها و نزد افکار عمومی داشتند.
پس از انحلال شرکت جتکو و اتفاقاتی که پیرامون ایکاپ رخ داده است، انتظار داریم تا روند تغییرات در زیرمجموعههایی که خروجی مناسبی نداشتند همچنان از سوی مدیریت ارشد گروه با قدرت پیگیری شود و اتفاقا همین موضوع نیز نگرانیهایی را نزد فعالان صنعت خودرو ایجاد کرده است.
ایساکو و امداد خودرو ایران از جمله زیرمجموعههای ایران خودرو بودند که به واسطه بهرهمندی از فعالیت سیستمی در این سالها توانستند فارغ از مشکلات پرتعداد گروه، فعالیت شبانهروزی خود را انجام دهند.
براساس آنچه از پشت پرده صنعت خودرو شنیده میشود، قرار است سه شرکت مهم و فعال در حوزه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی به محصولات ایران خودرو، با هم ادغام شود. اگر این شایعات صحت داشته باشد باید گفت ریسک اعمال تغییراتی در این سطح برای مدیریت ایران خودرو از آنچه تصور میکنند بیشتر خواهد بود به خصوص که دو شرکت ایساکو و امداد خودرو ایران از ستونهای اصلی فعالیت ایران خودرو در حوزه تامین قطعات و خدمات امدادی به شمار میرود.
هرچند معتقدیم که مدیریت جدید ایران خودرو از مدتها قبل به برنامهریزی برای فعالیت این شرکت مشغول بوده است اما حجم تغییراتی که در حال انجام است نیز نگرانیهایی را ایجاد میکند.
تغییرات گسترده و ادغام احتمالی برای شرکتهایی که وظایفی شبیه به هم اما در رستههای مختلف دارند و هر یک مکمل فعالیت دیگری به شمار میرود، اگر بدون برنامه مدون و زمانبندی مشخص انجام شود قطعا آسیبزا خواهد بود.
اعمال شتابزده تغییرات در شرکتهایی با ساختار مدیریتی، فرهنگ سازمانی و فرآیندهای متفاوت میتواند حتی در کوتاه مدت نیز موجب ایجاد نارضایتی در میان مشتریان ایران خودرو شود چرا که تغییرات زیاد منجر به پیچیدگی فرایندها و و کاهش تمرکز بر نیازهای خاص مشتریان و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان، خواهد شد.
مدیران جدید ایران خودرو با قول افزایش کیفیت محصولات و خدمات به این شرکت آمدند و طبیعتا خود را در مسیری قرار نمیدهند که خارج از چهارچوبهای وعده داده شده باشد اما شایعات را نیز نمیشود نادیده گرفت.