به گزارش پرشین خودرو، امیرحسین جلالی، با اشاره به نامه اخیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به نهادهای تصمیمگیر، ۵ چالش کلیدی زیر را عامل کندی رشد صنعت قطعهسازی دانست:
۱. فرسودگی ماشینآلات به دلیل کمبود ارز برای نوسازی.
۲. توقف خطوط تولید در اثر تأخیر در تأمین مواد اولیه.
۳. عدم شفافیت در زمان تخصیص ارز و پیامدهای آن بر برنامهریزی تولید.
۴. توزیع نامتوازن منابع ارزی بین واحدهای تولیدی.
۵. وابستگی به واردات قطعات یدکی و افزایش هزینههای تعمیرات.
به گفته وی، این مشکلات نهتنها رقابتپذیری صنعت را کاهش داده، بلکه اشتغال هزاران نیروی کار را نیز تهدید میکند.
جلالی با استناد به پیشنهادهای انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، ۴ راهکار زیر را نیز برای عبور از بحران ارزی مطرح کرد:
– تخصیص ۲۰ درصد از نیاز ارزی سالانه در ابتدای فصل بهار به عنوان بودجه اضطراری.
– واگذاری فرآیند تخصیص ارز به وزارت صمت برای تصمیمگیری مبتنی بر نیازهای واقعی صنعت.
– افزایش مهلت استفاده از ارز درصدی از ۳۰ به ۶۰ روز جهت انعطافپذیری بیشتر تولیدکنندگان.
– اختصاص ۱۰ درصد از سقف ارزی واحدها به قطعات یدکی بدون نیاز به انتقال ارز.
وی اضافه کرد: اجرای این راهکارها با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، میتواند ظرف ۶ ماه به ثبات نسبی در تولید منجر شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به شعار سال ۱۴۰۴ «سرمایهگذاری در تولید»، خواستار عزم ملی برای رفع موانع شد و خاطرنشان کرد: صنعت قطعهسازی آماده همکاری با نهادهای دولتی برای اجرای نظام شفاف تخصیص ارز است. این امر نهتنها وابستگی به واردات را کاهش میدهد، بلکه گامی به سوی خودکفایی است.