فراری بسیاری را به این باور رسانده بود که قرار است اولین خودروی تمام برقی‌اش را در تاریخ ۹ اکتبر امسال، همزمان با «روز بازارهای سرمایه» معرفی کند. این همان چیزی بود که «بندتو وینیا»، مدیرعامل این شرکت، در اوایل فوریه هنگام ارائه نتایج مالی سال ۲۰۲۴ اعلام کرده بود.
اما حالا او با لحنی محتاطانه‌تر صحبت می‌کند و می‌گوید که مدل «الکتریکا» در قالب فرآیندی سه مرحله‌ای رونمایی خواهد شد.

رونمایی مرحله‌ای از الکتریکا

مرحله اول: قلب تکنولوژیک

در جریان ارائه گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، وینیا به تحلیلگران گفت که در ابتدا تنها «قلب تکنولوژیک» این خودرو را خواهیم دید. او جزئیات بیشتری ارائه نداد، اما به‌نظر می‌رسد منظورش پیشرانه باشد.

مرحله دوم: طراحی داخلی

مرحله دوم اوایل سال آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که فراری طرح مفهومی و نمای کلی فضای داخلی را به نمایش خواهد گذاشت.

مرحله سوم: معرفی جهانی

معرفی نهایی و رسمی خودرو قرار است در بهار سال ۲۰۲۶ انجام شود.

تحویل به مشتریان در پاییز

چند ماه پس از رونمایی نهایی، فراری تحویل خودروهای الکتریکا را آغاز خواهد کرد. به گفته مدیرعامل، نخستین مشتریان این مدل در ماه اکتبر خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

کارخانه جدید برای تولید خودروهای بدون پیشرانه درون‌سوز

آشنایی با “e-building”

مدل الکتریکا نخستین خودروی فراری بدون پیشرانه درون‌سوز خواهد بود که در کارخانه‌ای تازه‌تأسیس به نام «ساختمان e» مونتاژ می‌شود.
با وجود نامش، این کارخانه علاوه‌بر مدل‌های برقی، خودروهای درون‌سوز و هیبریدی را نیز تولید خواهد کرد. این تأسیسات با مساحتی معادل ۴۵۷٬۴۶۶ فوت مربع در سال گذشته افتتاح شده و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کارمند در آن مشغول به کار هستند.

سکوت معنادار فراری درباره جزئیات فنی

صدایی «اصیل» برای خودرویی بی‌صدا؟

فراری تا این لحظه اطلاعات محدودی درباره اولین ورودش به حوزه خودروهای برقی منتشر کرده است. اما «امانوئله کاراندو»، مدیر بازاریابی محصول، وعده داده که این خودرو «صدایی اصیل» خواهد داشت—هرچند هنوز مشخص نیست منظور دقیق او چیست.

از سوی دیگر، وینیا نیز اشاره کرده که «خودروهای برقی بی‌صدا نیستند» و مدل الکتریکا دارای «امضای صوتی» خواهد بود.

صدای مصنوعی از بدنه مازراتی!

یک نمونه آزمایشی با بدنه تغییر یافته مازراتی لوانته و اگزوزهای نمایشی، صدایی تهاجمی از خود منتشر کرده، آن‌هم بدون داشتن پیشرانه درون‌سوز.

شبیه‌سازی دنده؟

احتمال استفاده از گیربکس نمایشی

براساس پتنتی که به‌تازگی ثبت شده، ممکن است این خودروی برقی حتی تغییر دنده‌های شبیه‌سازی‌شده را نیز تجربه کند. با این حال، هنوز زود است که بگوییم آیا این ویژگی در مدل نهایی الکتریکا یا دیگر مدل‌های آینده فراری وجود خواهد داشت یا خیر. بسیاری از پتنت‌ها هرگز به مرحله تولید نمی‌رسند.

الکتریکا جزو مدل‌های ۲۰۲۶ نیست

معرفی شش مدل دیگر در سال ۲۰۲۶

از آنجا که الکتریکا در سال جاری معرفی نخواهد شد، در فهرست شش مدل برنامه‌ریزی‌شده فراری برای سال ۲۰۲۶ نیز جایی ندارد. پس از رونمایی از مدل 296 Speciale در اواخر آوریل، مدل‌های آینده ممکن است شامل نسخه‌های جدیدی از Roma و SF90 باشند.

همچنین احتمال عرضه نسخه دوم از شاسی‌بلند Purosangue یا مدلی از سری Icona با نام احتمالی SP4 نیز مطرح است؛ خودرویی که در رأس محصولات فراری قرار خواهد گرفت.

source

توسط wisna.ir