به گزارش پرشین خودرو، خاموشی چراغ یکی از واحدهای تولیدی گروه بهمن همزمان با هفته جهانی کارگر و بیکاری کارگران به دنبال زمینگیری ۵هزار کانتینر در گمرک، منجر به کاهش شدید سطح تولید در آمارها شده است. رسوب کالا در گمرک یکی از چالشهای نظام اقتصادی کشور است که بیش از هر چیزی بخش خصوصی را دچار آسیب کرده و سبد معیشتی کارگران را به لرزه در میآورد.
بیشتر بخوانید: توقف تولید خودرو در بهمن موتور! (+فیلم)
محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به انتشار فیلمهای مرتبط با تعطیلی یکی از واحدهای تولیدی گروه بهمن به دلیل زمینگیری ۵هزار کانتینر در گمرک و نبود قطعات مورد نیاز برای تولید، گفت: وقتی صحبت از مشکلات گمرکی میشود، مستقیما نمیتوان سازمان گمرک را دلیل بروز مشکل دانست. گمرک مسئول اعمال قوانین، الزامات، مقررات، بخشنامهها، مجوزها و سایر موارد است. حال اینکه بسته به نوع کالایی که وارد میشود، حدود ۲۵ سازمان در بحث واردات صاحب نفوذ هستند.
وی با اشاره به اینکه کالاهایی که در گمرک رسوب کردهاند و گمرک مکلف به تسریع روند آزادسازی آنها است، با سلسه مشکلات دیگری رو به رو هستند، اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع قطعیهای مکرر سامانه است. همچنین عدم ابلاغ آییننامهها از سوی وزارت صمت و وزارت اقتصاد دیگر مشکل اصلی گمرک در کشور است.
رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تاخیر در ابلاغ آییننامهها، قوانین خلقالساعه، تغییر دستورالعملها منجر به زمینگیری کالاها در گمرک میشوند که مشکلات از سوی وزارتخانهها و نهادهای تصمیمگیر به وجود میآید.
وی با اشاره به زمینگیری ۵هزار کانتینر بهمن موتور در گمرک گفت: وقتی ماده اولیه یا تجهیزات تولید در گمرک میمانند، این شایبه به وجود میآید که سازمان گمرک مانع ورود کالا و محصول به کشور است، اما عمده مشکلات ریشه در قوانین و مجوزهای وزارت صمت و نهادهای تنظیمگر دارد.
فاروقی تصریح کرد: وقتی کالاهای ثبت سفارش شده در گمرک رسوب میکنند مشمول قوانین قاچاق کالا و ارز شده و وزارت صمت باید نسبت به حل این مشکل اقدام کند. در رابطه با زمینگیری کانتینرهای گروه بهمن نیز وزارت صمت در راستای حمایت از تولید باید وارد عمل شود.
وی افزود: البته اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی این آمادگی را دارد که با ورود به این موضوع مشکل را از طریق کمیسیون حقوقی پیگیری کند.
به گفته فاروقی، زمینگیری کانتینرها در گمرک نتیجه ترک فعل وزارت صمت است و گمرک به عنوان یک سازمان باید براساس مجوزهایی که وزارتخانهها و نهادهای تصمیمگیر صادر میکنند، عمل کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث واردات کالا ۲۵سازمان دخیل هستند که هرکدام از آنها میتوانند با تاخیر در اجرا بخشی از مسیر واردات را با اخلال رو به رو کنند.