به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو ایران در سالهای اخیر بهدلیل تحریمها و سیاستهای ناکارآمد و تصمیمات نادرست دچار نوسانات شدید و بیثباتی بسیاری شده و حالا رکود اقتصادی هم وضعیت کنونی و قدرت خرید مردم نیز تأثیر گذاشته است و باعث شده که بازار خودرو در کشور جریان سکون و بی رمقی را سپری کند.
اما در این سالها ابزار دولت برای تنظیم بازار، قیمت گذاری دستوری بوده و همواره سیاستگذاران برای کنترل بازار با سرکوب قیمت، فشار زیادی بر روی تولیدکنندگان آوردند؛ نتیجه سیاستی که طی این سالها باعث شده خودروسازان روزبهروز دچار بحرانهای عمیقتری شده و خودرو نیز از دسترس افراد خارج شود.
البته تنها عامل محدودکننده بازار خودرو در این سالها تحریمها و تصمیمات نادرست نبوده است و بلکه مجموعهای از عوامل به ویژه ممنوعیت واردات خودرو طی ۵ سال و تشدید سیاستهای قیمتگذاری دستوری، بازار خودرو را با بحران عمیقتری روبهرو ساخته و در این میان، هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان بیشترین آسیب را دیدهاند.
در چنین شرایطی نوسان نرخ ارز نیز سبب فراز و فرود قیمت انواع خودرو در بازار شده که تصمیم گیری برای خرید خودرو را سخت کرده است. علیرغم اینکه گفته میشد واردات خودرو میتوانست سرکوب قیمتی در بازار ایجاد کند اما شاهد رشد نرخ انواع خودرو در بازار فعلی هستیم.
البته نگاهی به بازار بازار خودرو در شش ماهه دوم سال گذشته نشان میدهد که بهرغم نوسانات شدید ارزی، بازار خودرو نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه نکرد، هر چند دلیل این ثبات نسبی کاهش قدرت خرید و خروج خودرو از سبد مصرفی عموم مردم بوده است.
در سال جاری نیز که حدود دوماه از آن میگذرد همچنان سیاستگذاران برای کنترل بازار همان ابزار قیمتی را بهکار گرفتهاند. این در شرایطی است که اولا ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که سیاستگذاران میتوانند از آنها استفاده کرده و آسیبی هم به صنعت نزنند ضمن اینکه ابزار مورد علاقه آنها تنها در کوتاهمدت موجب کنترل قیمت میشود اما روندهای بلندمدت نشان میدهد از قضا همین قیمتگذاری دستوری، مهمترین مانع تنظیم بازار خودرو بوده است.
در بازار وارداتی نیز تعرفه به ۱۰۰ درصد و مبنای ارز محاسباتی نیز به ۷۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین قیمت خودروهای وارداتی حالا سر به فلک میگذارد و طبیعتا حضور وارداتی ها نیز نمیتواند در بازار خودرو منجر بهتنظیم شود. گویا موضوع تنظیم بازار با خودروهای وارداتی تنها یک ویترین بوده که پشت آن در عمل اتفاقات دیگری رخ داده و برای مثال همین تعرفه ۱۰۰ درصدی ضد تنظیم بازار است.
در هر حال بازار خودرو در این روزها در وضعیتی پرابهام قرار گرفته است با این وجود تغییرات قیمتی محدودی در بازار داخلی ها و البته رشد عجیب مونتاژِیها رخ داده است در این وضعیت فعالان بازار که این روزها چشمانتظار تحولات اقتصادی هستند معتقدند با وجود رکود و بلاتکلیفی تقاضا، بازار همچنان در سایه نبود سیاستهای مشخص و عرضه محدود، در انتظار جرقهای برای تغییرات بزرگتر است.
با این وجود، آنچه در شرایط امروز مشهود است، فقدان عوامل مؤثر و محرک جدی در سمت عرضه و تقاضاست. رکود معاملاتی، بلاتکلیفی خریداران و نبود سیاستگذاری مشخص در حوزه واردات خودرو باعث شدهاند تا نوسانات نرخ ارز بیش از پیش بر انتظارات قیمتها سایه بیندازند؛ حتی اگر این نوسانات محدود و گذرا باشند.
برخی از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که عواملی چون کاهش درآمد سرانه، تورم مزمن، تحریمها، سیاستهای دستوری در قیمتگذاری و نبود رقابت موثر از جمله مسائلی هستند که به افزایش زمان انتظار برای خرید خودرو دامن زدهاند.
آخرین تحولات قیمتی خودروهای داخلی در بازار
اما جدیدترین تحرکات قیمتی در بازار محصولات داخلی حکایت از آن دارد که سهند S دنده ای بنزینی از محصولات جدید سایپا امروز با رشد پنج میلیون تومانی نسبت به روز گذشته در محدوده ۵۸۰میلیون تومان قرار گرفته است.
سمند سورن پلاس XU۷P بنزینی مدل ۱۴۰۴ بر خلاف نرخ دلار پنج میلیون تومان ارزان شده و به قیمت ۷۱۵میلیون تومان بازگشته است.
تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۴ امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله میشود. قیمت کارخانه این خودرو ۹۱۱ میلیون و ۸۹۰هزار تومان تعیین شده، که نشاندهنده اختلاف ۲۳۸میلیون و ۱۱۰ هزار تومانی بین نرخ بازار و قیمت کارخانهای است.
ساینا S در اصل فیس لیفت ساینا EX و SX است که امروز با رشد پنج میلیون تومانی در محدوده ۵۰۵ میلیون تومان جا خوش کرده است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک در معاملات امروز بازار تهران به قیمت یک میلیارد و ۱۸۲میلیون تومان معامله می شود و افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.
اما دیگر محصول سایپا؛ کوییک دنده ای نیز امروز به نرخ ۴۸۵ میلیون تومان معامله شده است و جهش قیمتی را تجربه نکرده است.