به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سومین روز از بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران، همایش تخصصی «صنعت خودرو و قطعه سازی ایران» با محوریت «چالش‌ها و فرصت‌ها» با حضور مدیران ارشد، مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان برجسته این صنعت برگزار شد.

رئیس انجمن قطعه‌سازی کشور در این همایش با تاکید بر ضرورت اصلاحات فوری و حمایت مؤثر از تولید گفت: دو چالش جدی که همواره اهمیت داشته و بر این اساس از مقامات دولتی خواسته‌ام این بوده که دست از مدیریت این صنعت و قیمت‌گذاری دستوری بردارند.

محمد رضا نجفی‌منش، با اشاره به وضعیت کنونی این صنعت تاکید کرد: تاکنون یک چهارم این مسیر طی شده است؛ یعنی مدیریت یکی از خودروسازی‌ها واگذار شده و امیدواریم با وجود مخالفت‌های بسیار، مراحل واگذاری شرکت دیگر نیز دنبال شود چرا که این اقدام به‌نفع کشور است.

 وی تصریح کرد: بحث مهم دیگر، قیمت‌گذاری است. اگر فعالیت ایران‌خودرو که به بخش‌خصوصی واگذار شده، باز هم با روال فعلی قیمت‌گذاری ادامه پیدا کند و زیان‌ده باشد، بعید می‌دانم بتوانند دوام بیاورند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد: وقتی ایران‌خودرو دولتی بود، ضرر هم می‌کرد کسی کاری نداشت اما الان از بخش‌خصوصی انتظار سودآوری دارند و باید دخل‌ وخرج خود را تنظیم کنند. بنابراین مهم‌ترین چالش، اصلاح قیمت‌گذاری این صنعت است که امیدواریم هرچه زودتر حل شود.

تسهیل مسیر تولید با حمایت موثر 

نجفی منش همچنین بر تسهیل مسیر تولید برای صنعتگران تاکید کرد و از دولتمردان خواست با حمایت مؤثر، زمینه پایداری تولید را فراهم کنند.

محمدرضا نجفی منش

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت خودرو و قطعه سازی مثل ”مرغی است که در عروسی و عزا باید حضور داشته باشد”، به مشکلات بخش صنعت در دریافت ارز اشاره کرد و اظهار داشت: امروز صنعتگر برای گرفتن پول و ارز در فشار شدید قرار دارد در حالی که فکر نمی‌کنم واردکنندگان با وجود ارزبری چند برابری چنین مشکلاتی داشته باشند. از این جهت درخواست ما از دولت این است که مسیر پرداخت ارز و پول را تسهیل کنید. اگر قطعه‌ساز ارز و سرمایه داشته باشد، تضمین می‌دهیم که با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، می‌توانیم نقش خود را به‌ خوبی ایفا کنیم.

در ادامه این همایش آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن هشدار نسبت به وضعیت دشوار زنجیره تامین خودرو، از حجم بدهی‌های معوق، شکاف قیمتی، کاهش تولید و چالش‌های تامین نقدینگی سخن گفت و خواستار اقدام فوری، هماهنگ و مبتنی بر تحلیل‌های دقیق برای حفظ صنعت خودرو شد.

وی همچنین ضمن ارائه تصویری از وضعیت فعلی فعالان حوزه قطعه‌سازی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۰۰ قطعه‌ساز سواری در کشور داریم که ۵۰۰ واحد رده دو و ۷۰ واحد رده یک در زنجیره خودروسازی هستند البته ۶۵۰ قطعه‌ساز مربوط به خودروهای کشاورزی و سنگین‌ هستند که این شرکت‌ها در ۱۷ استان و ذیل ۱۷ انجمن تخصصی فعالیت می‌کنند.

دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه اصحاب صنعت خودرو، رزمی‌کاران این صنعت‌اند، تاکید کرد: با وجود این میزان تکثر قطعه سازان در سراسر کشور به نظر می‌رسد همه چیز دست به دست هم داده تا تولید متوقف شود، با این وجود تا به امروز قطعه سازان با ایستادگی ارزشمند، اجازه ندادند چنین اتفاقی بیفتد.

محبی نژاد همچنین در ادامه به تاثیر چالش‌های موجود به افزایش زیان انباشته در این صنعت اشاره کرد و افزود: تا پایان سال گذشته، دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۲۵۰ همت زیان انباشته داشتند و شکاف قیمت بازار با کارخانه نیز به حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان رسیده بود، این در حالی است که مطالبات تعیین‌ تکلیف‌ نشده قطعه‌ سازان از خودروسازان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و بدهی‌های معوق آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آینده فروشی خودروسازان از طریق چک و اوراق خرید دین!

 وی در ادامه از آینده‌فروشی خودروسازان از طریق چک، اوراق خرید دین و SCF خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به صورت صوری تسویه شده است بدون هیچ خرید قطعه‌ای، اگر همین چک‌ها را بخواهند پاس کنند، حدود ۱۲ تا ۱۵هزار میلیارد تومان در ماه باید پرداخت شود.

روند تزریق نقدینگی قطعه سازان نگران کننده است

این مقام مسئول در صنعت قطعه سازی کشور همچنین رقم بدهی جاری دو خودروساز به ذی‌نفعان را ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: اگرچه ایران‌خودرو در پایان سال گذشته با تزریق نقدینگی توانست بدهی را از ۱۲۵همت به ۱۱۰ همت برساند، اما روند همچنان نگران‌کننده است.

آرش محبی نژاد

محبی نژاد همچنین با توجه به کاهش تولید و چالش تحقق اهداف وزارت صمت گفت: بر اساس هدف‌گذاری وزارت صمت در سال جاری باید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو شود این هدف نه غیرواقعی است و نه محال؛ اما نیاز به پیش‌نیازهایی دارد که اگر تأمین نشود، این عدد به خطر می‌افتد. 

وی در همین ارتباط به افت تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به سال گذشته اشاره و تاکید کرد: در فروردین امسال تولید خودرو ۲۷ درصد کاهش داشته و تنها ایران‌خودرو توانسته ۲ درصد افزایش تولید داشته باشد. این آمار زنگ خطری جدی است و باید راهکاری برای آن ارائه شود.

۲۰۰ همت نقدینگی برای یک و نیم میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه میزان نقدینگی مورد نیاز برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو باکیفیت را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در یک ارزیابی این عدد را به ۹ روش تأمین نقدینگی تقسیم کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که اگر این “کیک “تقسیم شود، چه سهم‌هایی قابل تحقق دارد. 

به گفته محبی نژاد در میان این روش‌ها، به مواردی همچون استفاده از نقدینگی سرگردان جامعه، تسهیلات بانکی، تأمین مالی زنجیره‌ای، افزایش سرمایه در بورس، ترخیص فوری کالاهای دپو شده در گمرک که حدود ۱۲هزار میلیارد تومان است و همچنین خرید بلندمدت مواد اولیه داخلی از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو و پتروشیمی‌ها و واگذاری اموال مازاد و سهام تودلی می‌توان اشاره کرد.

وی همچنین به مشکلات ساختاری صنعت خودرو پرداخت و تاکید کرد: ام‌الفساد صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است که باعث ایجاد شکاف ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و زیان انباشته ۲۵۰ همتی در این صنعت شده است.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه به مسأله تامین مواد اولیه داخلی و انرژی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: امروز تامین مواد اولیه داخلی گران‌تر از نمونه خارجی است برای مثال ورق فولادی ساخت چین تا ۳۰ درصد ارزان تر از نمونه داخلی است. همچنین تامین انرژی نیز علی رغم فراهم کردن زیرساخت‌ها همچنان با مشکل مواجه است چون شرکت‌ها کمبود گازوئیل دارند و بعضاً باید گازوئیل قاچاق را تا لیتری ۲۰ هزار تومان از بازار آزاد تامین کنیم.

source

توسط wisna.ir