رویداد۲۴| محمد آیتی: بهمن ۱۴۰۳، مدیریت شرکت ایرانخودرو به شرکت قطعهساز کروز واگذار شد. این واگذاری مهمترین خصوصیسازی بعد از انقلاب بود و با حمایت قاطع وزیر وقت اقتصاد و مخالفت برخی نمایندگان مجلس و شورای رقابت انجام شد.
پس از این واگذاری، ساختار هیئتمدیره ایرانخودرو تغییر کرد و شرکتهای خصوصی مختلفی از جمله خدمات گستر صبا انرژی و سرمایه گنجینه ایرانیان بهعنوان سهامداران جدید معرفی شدند. حالا عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران اعلام کرده که تا زمانی که اصلاح قیمت خودرو انجام نشود، امکان فروش خودرو را ندارند. وی با اشاره به نامهای رسمی که ۲۰ روز پیش به وزارت صمت ارسال شده، گفت که در این نامه اعلام شده بود به دلیل عدم تعیین قیمتگذاری برای خودروها، محصولات با ضرر به فروش میرسند و در چنین شرایطی امکان ادامه فروش وجود ندارد.
پیرمحمدی همچنین تأکید کرد که فروش خودرو با زیان خلاف راهبردهای مشخصشده در قوانین بورسی در شرکتهای سهامی عام مانند ایرانخودرو است.
در واکنش به اظهارات مدیرعامل ایرانخودرو، مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت، اعلام کرد که ادعای مسئولان ایرانخودرو مبنی بر عدم عرضه خودرو به دلیل اقدام نکردن وزارت صمت در افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی قابل قبول نیست و متضمن تضییع حقوق عامه است. وی افزود که قیمتگذاری خودرو باید در وزارت صمت بر اساس قیمت تمامشده محاسبه و اعلام یشود و افزودن هزینههای حاشیهای به قیمت نهایی توسط خودروساز غیرقانونی است.
خصوصیسازی که قرار بود با هدف افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها انجام شود با چند مشکل روبه رو شده است؛ مسائل مربوط به قیمتگذاری و تضاد منافع بین خودروسازان و نهادهای دولتی همچنان پابرجاست و در این میان، مصرفکنندگان نیز با بلاتکلیفی در بازار خودرو مواجه هستند.
حسینعلی حاجیدلیگانی، نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس یکی از نماینده های مخالف خصوصی سازی ایران خودرو بود. او در زمان اجرای این تصمیم گفته بود یک فساد بزرگ در حال شکلگیری است. منظور او از فساد، فروش سهم دولت به یک شرکت قطعه ساز بود. این نماینده مجلس می گفت اگر یک شرکت قطعه ساز مهمترین خودرو ساز داخلی را بخرد، انحصار و تعارض منافع وضعیت این خودرو ساز را بدتر خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
تناقض عجیب پایداریچیها | واگذاری ایران خودرو به کروز بد بود، اما فروش سایپا به بابک زنجانی مشکل ندارد؟
بالاخره واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی کلید خورد؟
حالا با گروکشی ایران خودرو به نظر میرسد در مرحله اول، تضییع حقوق عامه در حال به وقوع پیوستن است.
حاجی دلیگانی به رویداد۲۴ گفته خصوصیسازی شرکت ایران خودرو به طرز صحیحی صورت نگرفته و قوه قضاییه هم به درستی به این موضوع ورود پیدا نکرد.ه است.
او میگوید مجمعی که در آن زمان برای واگذاری ایران خودرو برگزار شد، قانونی نبود و «آقایان، صاحب مالی شدند که مال خودشان نبود و حالا که کار به دستشان افتاده، نوبت کرکری خواندنشان رسیده است.»
حاجی دلیگانی گران کردن خودرو را مستلزم طی تشریفاتی خوانده که به گفته او در مورد ایران خودرو اجرا نشده است. از جمله این تشریفات هم ارائه توضیحات دقیق از سوی خودروساز است و «اگر دولت وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد، خودروساز نمیتواند بگوید محصول عرضه نمیکنم تا گران شود.»
نماینده مجلس به قوه قضاییه بابت عدم ورود به پرونده واگذاری ایران خودرو انتقاد کرده و میگوید: در زمان واگذاری شرکت ایران خودرو، مشکلاتی وجود داشت و مجلس هم به موضوع ورود پیدا کرد اما نحوه واکنش قوه قضاییه مناسب نبود. «ما در مجلس از همان زمان این روزها را پیشبینی میکردیم.»
حاجی دلیگانی میگوید با این دست فرمان باید منتشر آشفتگی بیشتر در صنعت و بازار خودرو باشیم. این وضعیت، نظارت قوه قضاییه و وزارت صمت و سازمان تعزیرات را میطلبد. مجلس در گذشته نسبت به موضوع حساس بوده و البته باید حساسیت ادامه داشته باشد تا وضعیت وخیمتر نشود.
source