به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کمبود مواد اولیه و قطعات، تاخیر در تولید و تحویل خودرو و افزایش هزینههای تولید، همگی دست بهدست هم دادهاند تا وضعیت صنعت و بازارخودرو در ایران تا حد زیادی ناپایدار باشد.
چنین شرایطی نه تنها در سال جاری بلکه در سالهای اخیر بازار خودرو ایران را همواره با بحرانی عمیق و چندوجهی مواجه کرده است که بسیاری از ریشههای آن نه تنها در تحولات داخلی بلکه در فشارهای خارجی و سیاست های حاکم بر صنعت و اقتصادی کشور قابل بررسی است.
در این سال ها مشکلات ناشی از کمبود عرضه ، بی ثباتی در قیمتها و عدمتعادل میان تقاضای مصرفکننده و ظرفیت تولید، وضعیتی را رقم زده که بازار خودرو بهجای یک سازوکار سالم اقتصادی، به صحنه ای برای جولان دلالان و سوداگران تبدیل شده است.
علاوه بر شرایط کلی بازار خودرو ، در این سال ها سیاستهای محدودکننده واردات خودرو و قطعات، تحریمهای بینالمللی و مشکلات عدیده ارزی، چرخه تولید و عرضه خودرو در کشور را با موانع جدی روبرو کرده است. این محدودیتها، در کنار مدیریت ناکارآمد و سیاستگذاریهای دستوری، وضعیتی را فراهم کرده تا خودروسازان داخلی نتوانند به نیاز واقعی بازار پاسخ دهند.
در واقع وضعیت وآشفتگی کنونی در بازار خودرو، دیگر چالشی صنعتی نیست، و بلکه می رود به تدریج به بحران اجتماعی و اقتصادی بزرگی بدل شود ؛ اتفاقی که تبعات آن مدتهاست در سبد خانوارهای ایرانی بهوضوح قابل مشاهده و ارزیابی است.
بیشتر بخوانید: آیا سیاست دستوری قیمت، انگیزه تولید باکیفیت را از بین میبرد؟
از سوی دیگر، نظام قیمتگذاری دستوری که قرار بود بهکنترل بازار و حمایت از مصرفکننده کمک کند، خود بهمنبع اصلی مشکلات تبدیل شده است. قیمتهای مصوب کارخانهای با قیمتهای واقعی بازار آزاد فاصلهای فاحش پیدا کرده که باعث رشد قارچگونه رانت، سودجویی و فساد در زنجیرهتامین و فروش خودرو شده است.
این فاصله قیمتی نه تنها بهنفع مصرفکننده واقعی نیست، بلکه به سوءاستفاده و ایجاد صفهای طولانی و بازار سیاه دامن زده است ؛ شرایطی که عمده خریداران را مجبور بهپرداخت مبالغ هنگفت در بازار آزاد کرده و بسیاری ازمتقاضیان با قدرت خرید پایین را نیز از دسترسی به این بازار خودرو محروم کرده است.
در کنار چنین مسائلی، افزایش نرخ ارز و تورم عمومی نیز بر شرایط بحران زده بازار خودرو دامن زده است؛ جریانی که متاثر از نابسامانی های اقتصادی منجر به رکود تورمی در بازار شده است . از سویی قضای حاکم بر طرف عرضه از جذابیت و توان سرمایهگذاری برای تولید و توسعه فناوریهای نوین کاسته و توسعه پایدار صنعتخودرو را بهچالش کشیده است.
برای اصلاح این وضعیت، توصیه مهم و ضروری کارشناسان این است که دولت، خودروسازان و نهادهای نظارتی، با همکاری و اتخاذ راهبردهای بلندمدت و سازگار، بازار خودرو را بهتعادل برگردانند. افزایش شفافیت در فرآیند عرضه و توزیع، حذف قیمتگذاری دستوری و جایگزینی آن با مکانیزمهای بازارمحور، تسهیل واردات بهمنظور تامین نیاز بازار و ایجاد رقابت واقعی و سالم بین خودروسازان، از مهمترین گامهایی است که باید در این مسیر برداشته شود.
اما بازار خودرو در هفته ای که گذشت به علت نوسان قیمت ارز تا حدودی پرنوسان و صعودی بود بهطوریکه قیمت خودروها در اوایل هفته گذشته نوسان نسبی را تجربه کرد و با شروع تعطیلات دوباره با کاهش قیمتها در رکود فرورفت اما در آغاز این هفته به رغم ثبات ارزی حاکم ، التهابات مربوط به جریان عرضه و اخبار مربوط به سیاست های قیمت گذاری ، بازار را با جهش قیمتی رو برو کرده است .
در واقع بازار خودرو در واکنش این شرایط و برخی اخبار سیاسی شاهد جهش قیمت در اغلب محصولات داخلی بوده است که این افزایش قیمتها انتظارات تورمی را تقویت کرده و موجب احتیاط خریداران شده است.
آخرین تحولات قیمتی در بازار خودرو /اطلس و رانا پلاس در صدر افزایش قیمت ها
بررسی بازار خودروهای داخلی نشان میدهد نوسانات قیمتی به اوج خود رسیده است. به طوری که برخی خودروها افزایش قیمت داشتهاند، برخی نیز کاهش یا ثبات قیمت را تجربه کردهاند. این نوسانات بیشتر در بازار آزاد مشاهده میشود
رصد قیمتی از سایت های داخلی نشان میدهد خودروهایی مانند اطلس، ساینا و رانا پلاس درصد افزایش قیمتها بودهاند. همچنین اطلس G از محصولات جدید سایپا با رشد حدود یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته در محدوده ۶۳۰ میلیون تومان قرار گرفته است .
آنگونه که روند بازار خودرو نشان میدهد، هم اکنون پژو۲۰۷ دندهای TU۵ مدل ۱۴۰۴ در بازار با افزایش ۲۵میلیونی به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است و پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۹۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
همچنین پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۴ نیز در حدود ۲۵ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان معامله شده است . پژو ۲۰۷ TU۳ مدل ۱۴۰۴ هم در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۷۵۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک LX V۴ مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو امروز نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، به یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسید. تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارش ها از بازار خودرو نشان می دهد دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژوپارس ELX مدل ۱۴۰۳ نیز به قیمت ۸۴۵ میلیون تومان رسیده است.
همچنین در میان سایر محصولات پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴ با کاهش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۴۳۵ میلیون تومان فروخته شده است. همچنین ساینا S در اصل فیس لیفت ساینا EX و SX است با رشد سه میلیون تومانی در محدوده ۵۱۵ میلیون تومان رکورد زده است.