1
پس از سقوط هواپیمای بوئینگ 787-8 ایر ایندیا در روز پنجشنبه و نجات معجزهآسای تنها بازمانده حادثه، جهان با سوالی روبهرو شد: آیا واقعاً صندلی 11A ویژگی خاصی دارد؟
این حادثه که بلافاصله پس از برخاستن هواپیما از احمدآباد هند رخ داد، موجب شد توجه عموم به صندلیای جلب شود که 38 سالهای به نام «ویشواش کومار رامش» روی آن نشسته بود. او تنها فردی بود که از این حادثه جان سالم به در برد. آیا مکان صندلیاش در نجات او نقش داشت؟
نظر کارشناسان درباره ایمنی صندلیها
صندلی خاصی ایمنتر نیست
کارشناسان صنعت هواپیمایی تاکید میکنند که هیچ صندلیای در هواپیما ذاتاً ایمنتر از بقیه نیست. به گفته آنها، حتی تلاش برای انتخاب صندلی بر اساس ایمنی معمولاً فایدهای ندارد.
شرایط سانحه قابل پیشبینی نیست
جف گازتّی، کارشناس سابق تحقیقات سوانح در اداره هوانوردی فدرال (FAA) و هیئت ملی ایمنی حملونقل ایالات متحده، میگوید:
«در یک سانحه هوایی، تمام پیشبینیها بیفایدهاند. بنابراین، بهتر است صندلیای را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی میکنید.»
او اشاره میکند که گرچه باور عمومی بر ایمنتر بودن بخش عقبی هواپیماست، اما این فرض مبتنی بر این است که برخورد اولیه همیشه از قسمت جلوی هواپیما صورت میگیرد، که فرضی نادرست است. به گفته او، دینامیک هر سانحه متفاوت و غیرقابل پیشبینی است.
نقش موقعیت صندلی 11A در حادثه
آیا خروج اضطراری مؤثر بود؟
بر اساس نقشه صندلیهای پرواز در سایت SeatGuru، صندلی 11A در سمت چپ هواپیما و در کنار خروج اضطراری قرار داشته است. نزدیکی به خروج اضطراری گاهی میتواند به فرار سریعتر کمک کند. با این حال، رامش در مصاحبهای با رسانه دولتی هند اظهار داشت که سمت راست هواپیما «با دیوار برخورد کرده و خرد شده است» و هیچکدام از افرادی که از ضربه اولیه جان سالم به در برده بودند، نتوانستند از آن سمت خارج شوند.
جان سالم به در بردن، مسئلهای مبتنی بر شانس
خطرات غیرقابل کنترل در سوانح
گازتّی دوباره تأکید میکند که باور به ایمنی بیشتر بخش عقب هواپیما نادرست است، چرا که نمیتوان اتفاقات یک سانحه را پیشبینی کرد. او میگوید تنها در صورت سالم ماندن ساختار هواپیما و نبود آتشسوزی، نزدیکی به خروج اضطراری ممکن است به تخلیه سریعتر کمک کند.
اما در حادثه ایر ایندیا، شرایط بهگونهای بود که جان سالم به در بردن، کاملاً تصادفی و ناشی از شانس بوده است.
تأیید یک متخصص دانشگاهی
شان پروچنیکی، استاد ایمنی پرواز در دانشگاه ایالتی اوهایو و محقق سابق انجمن خلبانان خطوط هوایی، با این دیدگاه موافق است. او نجات رامش را صرفاً «اتفاقی و شانسی» میداند.
پروچنیکی همچنین اشاره میکند که مخازن سوخت در بوئینگ 787 بین بالها و بدنه قرار دارند و نزدیکی به این ناحیه در صورت وقوع حادثه، شانس زنده ماندن را بهشدت کاهش میدهد.
آیا هنوز پرواز ایمن است؟
سقوطهای اخیر و واقعیت آمارها
روند وقوع تصادفات اخیر در نقاطی مانند واشنگتن، کرهجنوبی و قزاقستان ممکن است نگرانیهایی در مورد ایمنی پروازها ایجاد کرده باشد. با این حال، کارشناسان تأکید میکنند که سفر هوایی همچنان یکی از ایمنترین روشهای حملونقل است. آنها یادآور میشوند که سقوطهای پر سر و صدا همچنان بسیار نادر باقی ماندهاند.
source