با نقد و بررسی بازی The Alters، یکی از متفاوتترین آثار امسال، همراه ما باشید.
The Alters ما را در نقش خدمه سادهی یک سفینه فضایی به نام jan Dolski قرار میدهد. در اوایل بازی، سفینه ما فرودی ناموفق روی سیارهای ناشناس و عاری از حیات را تجربه میکند و تمامی خدمه سفینه، از کاپیتان گرفته تا تک تک دانشمندان، به غیر از jan Dolski، جان خود را از دست میدهند. حال در این شرایط، jan خود را تک و تنها در میان مکانی ناشناخته مییابد و باید به هر شکل خود را زنده نگه دارد و از آن مهمتر، ماموریت تیمشان را به پایان برساند.
ماموریت تیم آنها چه بود؟ کشف، استخراج و بازگرداندن ماده ای فوقالعاده ارزشمند به نام Rapidium. این ماده، توانایی سریعتر کردن خلقت و تولید هر ماده و موجودی، حتی انسان، را داراست و برنامهی بزرگی برای استفاده از آن روی کره زمین وجود دارد.

از آنجایی که jan یک خدمه و معدنچی ساده است و توانایی استفاده از ابزار ارتباطی پایگاه یا انجام کارهای تحقیقاتی را ندارد، تنها یک راه را پیشِ روی خود میبیند؛ با مشاوره و پیشنهادی که از زمین دریافت میکند، با استفاده از ماده Rapidium و کامپیوتر کوانتومی که در پایگاه قرار دارد، نسخههای مختلفی از خودش تولید کند، خاطرات جعلی در ذهن آنها قرار دهد و با استفاده از آنها، ماموریت را پیش ببرد. چه میشد اگر در جوانی، jan تحصیلات آکادمیکش را ادامه میداد؟ یا به جای روی آوردن به صنعت، وارد حرفه پزشکی یا باغبانی میشد؟ این تفاوت تصمیمات و انشعابات انتخابی jan ، ورژنهای متفاوتی از او میسازد تا بتواند با کمک این افراد متخصص، از ورژن دانشمند و محقق خودش گرفته تا ورژن دکتر و روان پزشک، ماموریت خود را به پایان برساند.

بازی به طور کلی دو هدف پیش روی مخاطب میگذارد؛ اول زنده ماندن و رسیدگی به پایگاه و دوم انتقال پایگاه به مکانی امن و خبر دادن به تیم نجات برای بازگشت به زمین. پایگاه بزرگ و دایرهای شکل jan توانایی جابهجایی دارد و از آن جایی که خورشید بسیار به این سیاره نزدیک است، قبل از آن که تشعشعات خورشید پایگاه را نابود سازند، باید مکان خود را به جایی دیگر انتقال دهد.
داستان بازی در پیشزمینه و قلب خود، مفهوم بقا را عنصر اصلی قرار داده است، اما با پیشروی در بازی و آشکار شدن جنبههای بیشتر داستان و شخصیتها، The Alters از بُعد داستانی به سرعت متحول و به تجربهای عمیق تبدیل میگردد. هر کدام از ورژنهای jan دارای خصوصیات اخلاقی و روحی متفاوتی هستند. برخی از آنها مانند او دانشمند، کاملا منطقی و تاکتیکی فکر میکنند و آنچنان خود را درگیر عواطف نمیکنند و عدهای دیگر، بسیار احساسی هستند و با قلبشان تصمیم میگیرند نه با مغزشان. همچنین هر کدام از آنها، علایق، سلیقهها و خواستههای متفاوتی دارند و بدیهی است این خواستهها و رویکردهای گوناگون، لاجرم در نقاطی به تعارض و تناقض ختم شوند و وظیفه ما، یعنی jan اصلی، این است که تصمیمات سخت بگیریم و شرایط را تحت کنترل خودمان در بیاوریم.

یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی این است که تقریبا چیزی به اسم تصمیم ۱۰۰ درصد درست در آن وجود ندارد و هر تصمیم، چه در دیالوگها و چه در نحوه رهبری تیم، با موافقت و مخالف اعضای تیم روبهرو خواهد شد. این مسئله باعث شده تا در تصمیمگیریها، با دقت عمل کنید.
هر کدام از شخصیتها، یک خط داستانی نسبتا کوتاه نیز دارند که به شناخت بیشتر آنها و انجام خواستههای شخصیشان خلاصه میشود و ابعاد بیشتری از زندگی گذشته jan و نحوه تعامل او با خانواده و به خصوص همسر سابقش را فاش میسازند. همچنین هر شخصیت یک درس و نکته را میتواند به jan بیاموزد؛ از خوشبینی گرفته تا عملگرایی. این درسها در ادامه و در طول دیالوگهای خاص، گزینهها و دیالوگهای جدیدی برای شما آزاد میسازند و به شما این امکان را میدهند بسیار بهتر مکالمات را پیش ببرید و به نتیجه مطلوب نزدیکتر شوید.

در طول بازی، مرتب با زمین ارتباط برقرار خواهید کرد و از افراد مختلف مشورت میگیرید و حتی دستورات جدیدی نیز دریافت خواهید کرد. البته در کل تنها با سه نفر میتوانید تماس داشته باشید و صحبت کنید. نفر اول Maxwell که به نوعی رییس تیم تحقیقاتی است و مرتب دستورات و راهنماییهای جدید صادر میکند، دوم Lucas، دستیار Maxwell که موارد تخصصی را با شما مطرح خواهد کرد و سوم همسر سابق jan که خود در شرکت فضایی مشغول به کار است. هر کدام از این افراد نه تنها اطلاعات و پیشزمینه داستانی در مورد jan و دنیای بازی به مخاطب ارائه میدهند، بلکه در نقاط خاص و مشخص داستانی، به jan برای حل مشکلات پیش آمده، انتخابهای مختلفی ارائه میدهند که هر کدام عواقبی خواهند داشت.
بازی The Alters در بخش داستان، فوقالعاده عمل میکند. نه تنها هر شخصیت جزئیات و پرداخت مناسب و عمیقی دارد، بلکه دنیاسازی در کنار مطرح کردن سوالات اخلاقی و فلسفی بسیار جالب، به خوبی ذهن مخاطب را به چالش میکشد و خوب و بد را به شکل متفاوتی معنا میسازد. به شخصه در چند نقطهی داستان، به شدت با مفاهیم اخلاقی درگیر بودم و بازی به خوبی من را از لحاظ ذهنی درگیر خود کرده بود.

اکتشاف روی سیاره و مدیریت منابع/پایگاه یکی از دو رویکرد محوری بازی نسبت به گیمپلی است. هر روز تا قبل از شروع شب، میتوانید آزادانه به اکتشاف در سیاره بپردازید. البته از لحاظ وسعت، سه منطقه سیاره به نسبت کوچک هستند و انتظار نواحی بزرگ را نباید نداشته باشید. هدف از اکتشاف روی سیاره، پیدا کردن منابع حیاتی مختلف مانند مواد ارگانیک برای تهیه غذا گرفته یا فلزات و منابع معدنی گوناگون است که در ساخت و سازهای مختلف یا نگهداری پایگاه استفاده میشوند. بعد از پیدا کردن هر منبع خاص، باید یک معدن کوچک تاسیس کرده و کل مسیر معدن تا پایگاه را سیم کشی کنید و این نیز به نوبه خود میتواند کمی چالشبرانگیز و وقتگیر باشد. همچنین پیدا کردن Rapidium نیز بسیار حائز اهمیت بوده و برای ساخت موارد مختلف ضروری است.
همچنین هنگام گشت و گذار، ممکن است چمدانهای گمشده و یا چیپست های کامپیوتری نیز پیدا کنید. از چیپستها برای ارتقاء کامپیوتر کوانتومی استفاده میشود و چمدانهای شخصی jan نیز شامل آیتمها و وسایل شخصی او مانند لباس و فیلم و موارد مختلف میشود. این آیتمها میتوانند به هر کدام از Alterها داده شوند تا حال روحی بهتری پیدا کرده و رابطهشان با شما عمیقتر و دوستانهتر شود. همچنین میتوانید کنار تمام Alterها به تماشای فیلمهای مختلف بپردازید و یک رابطه عمیق با آنها به وجود بیاورید.

اکتشاف در دنیای بازی، یک سری چالشهای کلی و موارد جزئی را در دل خود جای داده است. برخی مکانها در ارتفاعات قرار دارند و به وسایل نورد کوه یا صخره نیاز خواهید داشت که ابتدا باید مورد تحقیق قرار بگیرند و سپس ساخته شوند. از طرف دیگر، برخی مکانها با سنگ مسدود شده و باید با دریل آنها را باز کنید که اینها نیز میبایست با استفاده از منابع گوناگون ساخته شوند. همچنین یک سری موجود و Anomaly در سطح سیاره وجود دارند که با استفاده از وسیله Luminator که نور شدید ساطع میکند، میتوانید نابودشان کنید.
یکی از نقاط ضعف بازی، مربوط به همین بخش اکتشاف و گشت و گذار است. این بخش آنچنان عمق زیادی ندارد و به نوعی بعد از چند ساعت تکراری میشود و بازی متاسفانه المانهای جدیدی در جریان اکتشافات معرفی نمیکند. هر چند شاهد Anomalyهای جدید هستیم، اما نحوه برخورد با آنها یکسان بوده و در واقع بازی عمق مناسبی را در این بخش فراهم نساخته است.

اگرچه این دسته از بازیها نیازی به مبارزات یا اکشن ندارند، اما اگر حتی به صورت ساده و کلی شاهد مبارزات میبودیم، عمقی قابل توجه شکل میگرفت و از طرف دیگر به بهبود وضعیت اکتشاف نیز میتوانست کمک کند.
بخش منابع و مدیریت بازی به نوعی هسته اصلی تجربهی The Alters است. هر روز، از صبح تا قبل از ساعت هشت شب، خودتان به همراه ورژنهای مختلف میتوانید به انجام کارهای مختلف مشغول شوید. برخی از این کارها داخل پایگاه و برخی دیگر مثل استخراج از معادن، خارج از پایگاه رخ میدهد که میتواند خطر رادیواکتیوی به همراه داشته باشد. هر روز، وظایف و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند. باید به مقدار کافی غذا تولید کرده و در مقابل تشعشعات از فیلترهای ضد رادیواکتیو استفاده کنید که ساخت هرکدام زمانبر است. برای ساخت هر وسیله و آیتم، نیاز به منابع مختلف دارید که طبیعتا از طریق استخراج به دست میآیند و همچنین باید برخی کارهای تخصصی، مثل تحقیقات را به فرد خاص مثلا jan دانشمند، بسپارید. مدیریت روزانه پایگاه، بسیار حیاتی بوده و از آنجایی که هر کار و فعالیتی نیازمند زمان است، باید هوشمندانه از افراد موجود ، بیشترین استفاده و خروجی را دریافت کنید.

این بخش مدیریت، بسیار طراحی دلچسبی دارد و مخصوصا در ساعات ابتدایی، به شدت مخاطب را درگیر خود میکند. اما مشکل جایی آغاز میشود که بازی به یک سوم پایانی خود نزدیک میشود؛ چیزی تقریبا بعد از ۱۵ ساعت ابتدایی بازی. اینجا است که تجربهی اثر، تا حد زیادی دچار یکنواختی شده و حالت تکراری به خود میگیرد. دلیلش چیست؟ اول این که سیستم اکتشاف و زمانی که خارج از پایگاه هستید، در آن نقطه تکراری و خسته کننده میشود و از طرف دیگر، بازی در بخش مدیریت پایگاه نیز چالش، المان یا موارد جدیدی به مخاطب ارائه نمیدهد. شاید اگر شاهد سیستم جدید یا اتفاقات بیشتری میبودیم، این اتفاق به این شدت رخ نمیداد. صد البته هنوز به لطف تعلیق داستان، انگیزه کافی برای اتمام بازی خواهید داشت، اما احتمالا چند ساعت پایانی را با بیحوصلگی تجربه خواهید کرد.
بازی از حیث هنری عملکرد قابل قبولی دارد و بعضا شاهد قابهای سینمایی بسیار جذابی هستیم. طراحی چهرهها به خوبی صورت گرفته و رنگبندی دنیای بازی نیز بسیار مناسب است. بازی اما از یک سری مشکلات فنی و گرافیکی رنج میبرد. از افت فریمهای گاه و بیگاه هنگام ورود و خروج از پایگاه گرفته تا گیر کردن در اجسام که البته به ندرت رخ میدهد. همچنین باید اشاره کنم صداپیشگی jan و Alterها بسیار مناسب صورت گرفته و در انتقال احساسات و مفاهیم، به خوبی عمل میکنند.
The Alters
بازی The Alters تجربه بسیار متفاوت، خاص و جذابی است که ژانر علمی-تخیلی را با المانهای مدیریت پایگاه و بقا گره میزند و اثری متفاوت و سرگرمکننده را ارائه میدهد. با وجود برخی کم و کاستیها در بخش اکتشاف و مشکلات فنی اندک، The Alters به راحتی یکی از بهترین بازیهای امسال به شمار میآید.
نکات مثبت:
- داستان جذاب، متفاوت و خاص که مخاطب را به فکر فرو میبرد
- مدیریت پایگاه و منابع بسیار لذت بخش
- سیستم پیشرفت استاندارد
- تنوع مناسب Alterها
- تعاملات جذاب میان Alterها
- چالش مناسب بازی
- تعلیق بالای داستان
نکات منفی:
- اکتشاف عمق بالایی ندارد و حالتی تکراری و یکنواخت به خود میگیرد
- برخی مشکلات فنی گاه و بیگاه
- بازی در یک سوم پایانی یکنواخت میشود
- سیستم مدیریت منابع به مرور زمان میتوانست عمیقتر شود
۸.۵
این بازی براساس کد ارسالی ناشر (11BitStudios) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

source