سازندگان بازی Clair Obscur: Expedition 33 از «بسیار نگران» بودن در مورد اینکه مبادا Oblivion Remastered توجهها را از بازی آنها بدزدد، به جشن گرفتن چند روز بعد از انتشار نقدها و آمار بازیکنان رسیدند.
علیرغم اینکه Clair Obscur: Expedition 33 در ۳۳ روز ۳.۳ میلیون نسخه فروخت (عجیب اما واقعی) و توسط بسیاری به عنوان بازی سال تحسین شد، حال و هوای استودیو در زمان عرضه کاملاً متفاوت بود. Oblivion Remastered به تازگی منتشر شده بود و توسعهدهندگان در Sandfall Interactive در مورد معنای آن برای خودشان «بسیار نگران» بودند.
یوتیوبری به نام SkillUp ویدیوی مفصلی را منتشر کرده است که به روند ساخت بازی Clair Obscur: Expedition 33، از ایدهی اولیه تا وضعیت فعلی آن، میپردازد. با این حال، یکی از بخشهایی که توجهها را به خود جلب کرد، حال و هوای تیم پیش از عرضه و تغییری بود که در عرض چند روز رخ داد.
همانطور که در این ویدیو توضیح داده میشود، Clair Obscur: Expedition 33 از زمان رونماییاش به طور پیوسته سروصدای زیادی به پا کرد. یک بازی RPG نوبتی (turn-based) با ظاهری جذاب و گرافیک جاهطلبانه طبیعتاً چنین اثری خواهد داشت، و Clair Obscur هر زمان که در کمپینهای بازاریابی ظاهر میشد، به جذابیت خود ادامه میداد؛ چه با یادآوری خط داستانی اصلیاش و چه با رونمایی از بازیگران که شامل افرادی مانند چارلی کاکس (Charlie Cox) از سریال Daredevil میشود.
با تعیین تاریخ انتشار برای ۲۴ آوریل، اوضاع خیلی خوب به نظر میرسید؛ در آن زمان بازی AAA RPG دیگری وجود نداشت که تمام توجهات را به خود جلب کند. اما تنها چند روز مانده به زمان انتشار، همه چیز تغییر پیدا کرد. علیرغم اینکه Oblivion Remastered از فاششدهترین راز دنیای بازیها بود، این بازی تنها چند روز قبل، بدون مقدمهچینی زیاد اما با سروصدای فراوان منتشر شد.
کارگردان هنری، نیکولاس مکسون (Nicholas Maxson)، اعتراف میکند که استودیو «کمی نگران» این موضوع بود. هنوز این حس در میان تیم وجود داشت که Clair Obscur: Expedition 33 مخاطبانی دارد که قدردان آنچه که ارائه میدهد خواهند بود، اما مکسون میگوید که همه همچنان «در مورد آن بسیار نگران» بودند.
خوشبختانه، همه چیز به خوبی پیش رفت. Clair Obscur: Expedition 33 با تحسین منتقدان عرضه شد و در یک چرخش سرنوشت، حتی پیام تبریکی نیز از Bethesda دریافت کرد، شرکتی که مشخصاً نمیخواست اینطور به نظر برسد که در حال تحتالشعاع قرار دادن این بازی سبک JRPG است.

همچنین جالب است بدانید که میزان فروش این بازی نیز، از تمام انتظارات داخلی خود استودیوی Sandfall نیز فراتر رفت. طراح ارشد بازی، مایکل نوهرا (Michael Nohra) میگوید:
ما انتظار نوعی موفقیت را داشتیم چون میدانستیم چه بازیای در دست داریم. ما اولین بازیکنان بازی بودیم و واقعاً آن را دوست داشتیم. وقتی تیمی دارید که عاشق بازی خودشان هستند، انتظار دارند که موفق شود. اما صادقانه بگویم، نه در این حد. [موفقیت بازی] بسیار فراتر از چیزی بود که انتظارش را داشتیم.
بازی Clair Obscur: Expedition 33 هم اکنون برای ایکس باکس سری ایکس/اس، رایانههای شخصی و پلی استیشن ۵ در دسترس است.
source