شرکت‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که از دیروز برای چندمین بار از زمان جنگ غزه قیمت شکلات، قهوه، نوشابه‌های گازدار و برنج را افزایش داده‌اند، در حالی که ۵۲ درصد اسرائیلی‌ها از وخامت وضعیت مالی خود به‌دلیل گرانی‌ها شکایت دارند.

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ نتایج یک نظرسنجی که توسط شرکت «فاکتو استراتژیک رسرچ» – یک شرکت تخصصی در تحقیقات استراتژیک – به سفارش روزنامه عبری اقتصدادی «کالکالیست» انجام شده، نشان می‌دهد که افزایش‌های پی‌درپی قیمت‌ها در بازار مواد غذایی اسرائیل طی دو سال گذشته، از حد یک موضوع رسانه‌ای فراتر رفته و باعث تغییر واقعی در عادات مصرف شده است. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۹۵.۳ درصد) اظهار داشته‌اند که هزینه‌های زندگی در سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تنها یک سوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی معتقدند که اسرائیل بهترین مکان برای زندگی است و بیش از ۳۰ درصد به دلیل وضعیت اقتصادی در حال فکر کردن به مهاجرت هستند.

دولت اسرائیل  که در اعتراضات تابستان ۲۰۱۱ توجه خود را به تولیدکنندگان و خرده‌فروشان معطوف کرده بود، امسال در کنترل گرانی‌ها ناکام مانده و ۸۰.۱ درصد مردم دولت را مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها می‌دانند، در حالی که تنها اقلیت کمی واردکنندگان یا زنجیره‌های خرده‌فروشی را عامل اصلی گرانی می‌شناسند.آمارها نشان‌دهنده وخامت شدید اقتصادی است؛ ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان از بدتر شدن وضعیت مالی خود در سال گذشته خبر داده‌اند و ۲۵.۲ درصد مجبور شده‌اند برای تأمین هزینه‌های خود به خانواده، دوستان یا مؤسسات خیریه متوسل شوند.شرایط جدید اسرائیلی‌ها را وادار به تغییر رفتارهای مصرفی اساسی کرده است؛ دست‌کم ۹۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به خاطر افزایش قیمت‌ها رفتار خود را تغییر داده‌اند. ۵۷.۵ درصد گفته‌اند که کمتر به رستوران‌ها می‌روند که آن‌ها هم قیمت‌هایشان را به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تأمین‌کننده افزایش داده‌اند، ۴۱.۸ درصد کمتر در فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کنند و ۳۶.۶ درصد کاهش سفارش غذا (مانند سفارش آنلاین) را گزارش کرده‌اند.

با پایان عملیات نظامی در ایران و بازگشت زندگی به حالت عادی، تولیدکنندگان به افزایش مجدد قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در فروشگاه‌های بزرگ روی آورده‌اند. دیروز، اول ژوئیه، افزایش قیمت‌ها اجرایی شده که شامل افزایش تا ۱۶ درصدی قیمت محصولات قهوه و شکلات برند «ایلیت» است.شرکت «شتراوس» این افزایش قیمت‌ها را درست قبل از حمله به ایران اعلام کرده بود. این شرکت توضیح داده است که قیمت‌های مصرف‌کننده پس از تنها شش ماه از افزایش قبلی ۱۴ تا ۱۸ درصدی، دوباره بالا رفته است؛ پس از افزایش شدید ۴۹ درصدی قیمت قهوه و کاکائو در شش ماه گذشته.با وجود کاهش حدود ۱۵ درصدی قیمت شکر و بهبود ارزش شیکل، «شتراوس» می‌گوید افزایش قیمت‌ها فقط تا حدی هزینه‌های بالای مواد خام را جبران می‌کند. این اظهارات شرکت نشان می‌دهد که موج افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و جمله مشابهی در بیشتر تبلیغات شش‌گانه قبلی شرکت در سال‌های گذشته دیده شده است که همواره به دنبال خود افزایش‌های جدیدی داشته است.

اقداماتی که گرانی را تشدید می‌کند

علاوه بر افزایش قیمت توسط تأمین‌کنندگان، شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی نیز با تغییر نام برندهای خاص خود و قیمت‌گذاری مجدد آن‌ها با قیمت بالاتر، در افزایش قیمت‌ها نقش دارند. یکی از این شرکت‌ها همچنین تخفیف‌های خود برای اعضای باشگاه مشتریان را کاهش داده و سیاست قیمت‌گذاری خود را تغییر داده به طوری که تمرکز روی تعداد محدودی از محصولات تخفیف‌دار است، به شرطی که حداقل خرید به ۱۵۰ شیکل برسد، علاوه بر افزایش هزینه ارسال سفارشات آنلاین و موارد دیگر.در دو هفته گذشته، بازار مواد غذایی در اسرائیل شاهد تقاضای استثنایی بوده است؛ به طوری که هزینه‌های کارت اعتباری برای خرید مواد غذایی در هفته اول جنگ ۵۵ درصد و در هفته دوم ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است.

این افزایش خرید به دلیل نیاز مردم به ذخیره‌سازی غذا در شرایط جنگی بود، پس از هفته‌هایی که فروش کاهش یافته بود. طبق داده‌های «شیبا»، هزینه‌های اعتباری در پایان عملیات نظامی ۱۴.۸ درصد کاهش یافت. در شرایط عادی، می‌توان انتظار داشت که روند نزولی فروش ادامه یابد، به‌خصوص برای کالاهای وارداتی یا محصولاتی که مواد خام آن‌ها از آمریکا یا شرق آسیا وارد می‌شود، به دلیل ضعف دلار در برابر شیکل.با این حال، کاهش شدید پروازهای رفت و برگشت به اسرائیل باعث خواهد شد بسیاری از اسرائیلی‌هایی که برنامه تعطیلات تابستانی خارج از کشور داشتند، باقی بمانند و به همین دلیل تقاضا برای مواد غذایی بیش از پیش‌بینی‌ها باقی بماند. این موضوع می‌تواند به تثبیت قیمت‌های بالا کمک کند.

source

توسط wisna.ir