در نسل بعدی کنسولها، ویژگی Work Graphs در DirectX 12 طی چند سال اول در کنسول PS6 و ایکس باکس جدید استفاده نخواهد شد؛ زیرا این تکنولوژی از تولید رویهای، یکی از ابزارهای مهم بازیسازی در صنعت پشتیبانی نمیکنند.
با توجه به اینکه کنسولهای فعلی در سال ۲۰۲۰ عرضه شدهاند، گزارشهایی درباره قابلیتهای نسل بعدی پلی استیشن و ایکس باکس منتشر شدهاند. به گفته فردی به نام KeplerL2 که اطلاعاتی از AMD را فاش کرده و در انجمن NeoGAF فعالیت دارد، اگرچه توسعه ویژگی Work Graphs برای کنسولهای نسل بعدی در حال انجام است، اما بهنظر میرسد این قابلیت در سالهای اولیه ورود آنها به بازار استفاده نخواهد شد.
برای درک بهتر، Work Graphs ویژگی نسبتاً جدیدی است که در سال ۲۰۲۳ بهصورت آزمایشی معرفی شد. هدف اصلی آن بهینهسازی عملکرد GPU در پردازش رندرهای پیچیده است. این قابلیت شامل فناوریهایی مانند زمانبندی هوشمندتر برای مدیریت جریان داده و همگامسازی است که باعث میشود توسعهدهندگان راحتتر بتوانند با منابع گرافیکی سنگین مانند بافتهای با وضوح فوقالعاده بالا که در موتورهایی مثل Unreal Engine 5 و فناوری Nanite استفاده میشوند، کار کنند.
کاربر KeplerL2 معتقد است که این ویژگی پیشرفته در اوایل چرخه عمر کنسولهای نسل بعدی مورد استفاده قرار نمیگیرد، چرا که آن دوره، دوران گذار بین نسلها محسوب میشود. به این معنا که PS6 در ابتدا بازیهایی را دریافت خواهد کرد که بهطور همزمان روی PS5 هم منتشر میشوند؛ اتفاقی مشابه با نسل قبلی که بازیهایی مانند God of War Ragnarok همزمان برای PS4 و PS5 منتشر شدند.
KeplerL2 همچنین اشاره میکند که سبک فعلی برنامهنویسی گرافیکی مورد استفاده در ابزارهای توسعه بازی بر پایه تولید رویهای (procedural generation) است. برای مثال، صدها درخت در یک جنگل در یک بازی جهانباز بهصورت رویهای تولید میشوند. این نوع تولید محتوا هنوز با Work Graphs سازگاری ندارد. او در ادامه نوشت:
WorkGraphs قطعاً بخشی از نسل بعدی است، اما انتظار نداشته باشید توسعهدهندهها در ابتدا استقبال زیادی از آن داشته باشند، چرا که موتورها و ابزارهایی که استفاده میکنند هنوز از این سبک برنامهنویسی گرافیکی (تولید رویهای) پشتیبانی نمیکنند، بهویژه در دوران بیننسلی.
ادعا میشود در صورت بکارگیری گسترده از این تکنولوژی در توسعه بازیها، شاهد جهش بزرگی در بحث بهینهسازی و بهبود علمکرد فنی آنها باشیم.
source