به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واگذاری موفقیتآمیز مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی در اواخر سال گذشته، فعالان اقتصادی را به گسترش این روند در صنعت خودرو ایران امیدوار کرد. پس از تحقق مدیریت بخش خصوصی بر ایران خودرو با تمام فرازونشیبهایی که داشت، همگان امیدوار بودند تا گروه خودروسازی سایپا نیز با موفقیت به بخش خصوصی واگذار شود.
با این وجود هر چه روزهای بیشتری از مدیریت بخش خصوصی بر ایران خودرو گذشت، این امید کمرنگتر شد و امروز به جایی رسیدیم که اخباری از گوشهوکنار مبنی بر انصراف شانس نخست تملک سهام سایپا از فرآیند خرید، مخابره میشود.
کرمان موتور، گروه انتخاب، هلدینگ داتوان، کنسرسیوم قطعهسازان و خودروسازی فرداموتور از جمله متقاضیان خرید سهام تودلی گروه خودروسازی سایپا بودند که از ابتدا در فرآیند قانونی واگذاری سهام شرکت کردند.
در میان نامهای مطرح شده، شرکت کرمان موتور به واسطه سالها فعالیت در صنعت خودروسازی یکی از شانسهای اصلی خرید سهام تودلی سایپا شناخته میشد اما اتفاقاتی که اخیرا در فضای اقتصادی کشور رخ داده است، فرآیند خصوصی سایپا را در هالهای از ابهام فرو برده است.
انصراف متقاضیان سهام تودلی سایپا در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است، زنگ خطر را در صنعت خودرو به صدا درآورده است.
وضعیت در صنعت خودرو آنقدر بغرنج شده است که شاهد انصراف خریداران سهام سایپا باشیم. اگر این انصراف را در کنار گلایههای چند روز پیش قطعه سازان از وضعیت بدهی خودروسازان و جریان تعدیل نیرو در این صنعت قرار دهیم، به وضعیت قرمز در صنعت خودرو کشور پی خواهیم برد.
در شرایطی که زیان انباشته دو خودروسازی بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان و بدهی جاری آنها به ۶۰۰ همت رسیده است، طبیعتا نباید از فعالان بخش خصوصی انتظار داشت وارد گردبادی از مشکلات و چالشهای حل نشده شوند و خود را به وارث چندین سال سوء مدیریت صنعت خودرو، تبدیل کنند.
انصراف ناگهانی مشتاقترین متقاضیان خرید سهام سایپا در شرایط کنونی، برای آنها که اهل اندیشهاند و دستی در صنعت خودرو دارند، پیامهای نامطلوبی دارد. قطع امید شرکتهای بخش خصوصی از این فرآیند نه تنها پای دلالان و فرصتخواران را به صنعت خودرو باز میکند بلکه موجب تکرار تجارب تلخ هفتتپهها نیز خواهد شد.