به گزارش پرشین خودرو، سعید تاجیک کارشناس اقتصاد و محیط زیست، با تاکید بر چرخه معیوب افزایش دما، آلودگی هوا و بحران آب گفت: بررسیها نشان میدهد در ۲۰ سال اخیر متوسط دما در کشور ۳.۵ درجه افزایش داشته و هر یک درجه افزایش در پیک مصرف به تولید ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافی نیاز دارد. به تبع آن و در حالت خوشبینانه که نیروگاهها با سوخت گاز کار کنند هر ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق موجب انتشار ۴۵۰ تن گاز گلخانهای دیاکسید کربن میشود و اگر مازوتسوزی شود این آلاینده تا حداقل ۷۵۰ تن افزایش خواهد یافت و تولید و انتشار این گاز گلخانهای دوباره موجب افزایش دما میشود.
وی که در خصوص اثرات متقابل ناترازیها و تأثیر مخرب آن بر اقتصاد سخن می گفت، با بیان اینکه اگرچه پدیده گرمایش زمین یک بحران در کل جهان است اما متوسط افزایش دمای کشور ایران ۱.۵ درجه بیش از متوسط جهانی است، اضافه کرد: همچینن هر یک درجه افزایش دما تبخیر آبهای تجدیدپذیر را تا ۱۰ درصد و مصرف آب شرب را تا ۵ درصد و مصرف آب کشاورزی برای تولید یک محصول مشابه را تا ۱۲ درصد افزایش میدهد.
تاجیک با اشاره به شدت افزایش شاخص کیفیت هوا AQI در کلان شهر تهران در روزهای اخیر به پدیده ریزگردها بهعنوان یکی از عوامل مهم آلودگی هوا و بالا رفتن آلاینده ذرات معلق PM ۲.۵ و PM۱۰ در تابستان پرداخت و عنوان کرد که مصرف بالای آب و تبخیر آبهای سطحی و ندادن حق آبه رودخانه و دریاچهها در همان چرخه معیوب موجب ایجاد آلودگی شده است.
به گفته وی، براساس آمار وزارت بهداشت سالانه ۲۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست میدهند و علاوه بر آثار سو اجتماعی، اثر اقتصادی این بحران حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار برآورد میشود.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) همچنین با اشاره به ماده ۱۰ قانون هوای پاک مبنی بر لزوم ایجاد زیرساخت و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به میزان ۵۰ درصد گفت: طبق اظهارات شهردار تهران در حال حاضر ۳۰ درصد حمل و نقل تهران از ناوگان عمومی است و همچینن در حال حاضر حدود ۷۰ درصد موتورسیکلتها، ۴۰ درصد ناوگان باری و ۲۰ درصد ناوگان سواری کشور فرسوده هستند و این موجب مصرف دوبرابری سوخت و تولید آلودگی بیشتر میشود.
تاجیک افزود: خودروهای تولیدی و وارداتی براساس استانداردهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست میبایست استانداردهای سطح یورو ۵ و یورو ۶ را رعایت کنند اما همان خودروها پس از یک سال تردد به دلیل کیفیت پایین سوخت و پرشدن کاتالیست و کاهش راندمان آن به سطوح پایینتری از استاندارد آلایندگی تنزل میکنند و تنها مسیر کنترل آنها نیز مراکز معاینه فنی است که حد مجاز آلایندگی آن تا سه برابر کمتر از استانداردهای تولید است و متاسفانه هیچ مرجع مستقلی برای آزمایش و اعلام نتایج کیفیت سوخت در کشور وجود ندارد.
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، از تعطیلیهای ناگهانی برای کاهش آلودگی بهعنوان چالشی در اقتصاد یاد کرد که بنگاههای اقتصادی و کارآفرینان را با مشکلات جدی مواجه کرده است و طبق بررسیهای مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی، زیان اقتصادی هر یک روز تعطیلی کشور حدود ۵ هزار میلیارد تومان میباشد و پیشنهاد داد: دولت به جای تصمیمگیریهای عجولانه و غیرکارشناسی، تعطیلات برنامهریزی شدهای را برای کاهش آلودگی هوا در پیکهای آلاینده زمستان و تابستان تصویب کند تا شهروندان بتوانند علاوهبر برنامهریزی مناسب برای بهرهگیری از تعطیلات، در رفع بحران ناترازی انرژی موثر باشند.
تاجیک در پایان برای کنترل آلایندگی منابع ثابت نظیر منازل مسکونی، کارخانجات و نیروگاهها، خواستار انجام معاینه فنی ساختمانهای اداری و دولتی، راهکارهای پیشگیرانه به جای جریمههای زیست محیطی در کارخانجات و واگذاری نظارتها به بخش خصوصی و بهرهگیری مناسب از منابع صندوق محیط زیست به منظور حفظ محیط زیست کشور شد.