پورشه تولید ماکان نسل اول را در اروپا در سال گذشته متوقف کرد؛ نه به خواست خود، بلکه به اجبار. این کراس‌اوور بنزینی نتوانست با مقررات جدید ایمنی عمومی اروپا (GSR2) که از ژوئیه ۲۰۲۴ اجرایی شد، مطابقت داشته باشد. به همین دلیل، کمپانی مجبور شد به حیات این مدل در اروپا پایان دهد. با این‌ حال، ماکان همچنان در بازارهایی که از این قوانین پیروی نمی‌کنند عرضه می‌شود. اما پایان تولید آن در سطح جهانی هم نزدیک است، چراکه قرار است تا سال آینده تولید آن به‌طور کامل متوقف شود.

آینده جایگزین ماکان: شاسی‌بلند جدید با موتور بنزینی

پورشه در حال آماده‌سازی یک کراس‌اوور جدید با پیشرانه درون‌سوز است که سرمایه‌گذاری‌های سنگین در توسعه موتورهای بنزینی و هیبریدی در آن تجلی خواهد یافت.

بررسی و تأیید رسمی پروژه جدید

در ماه مارس، پورشه اعلام کرد که در حال بررسی تولید یک مدل مستقل جدید در سگمنت شاسی‌بلندها با پیشرانه بنزینی و هیبریدی است. حالا این پروژه وارد مرحله اجرا شده و قرار است طی سه سال آینده به بازار عرضه شود.

تأیید رسمی توسط مدیرعامل: زمان عرضه در سال ۲۰۲۸

در جریان تماس تلفنی اعلام درآمد شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، مدیرعامل شرکت، آقای «اولیور بلوم»، اعلام کرد که یک شاسی‌بلند جدید بنزینی در سال ۲۰۲۸ وارد بازار خواهد شد. وی این خودرو را «کاملاً با هویت پورشه و متفاوت از نسخه برقی ماکان» توصیف کرد.

توسعه سریع و فشرده

بلوم توضیح داد که فرآیند توسعه این خودرو با سرعت بالا و بازه زمانی بسیار کوتاه انجام می‌شود. هرچند او جزئیات بیشتری درباره نحوه آماده‌سازی خودرو تا سال ۲۰۲۸ ارائه نداد، اما تحلیل‌گران گمان می‌کنند پورشه از پلتفرم «Premium Platform Combustion» گروه فولکس‌واگن استفاده خواهد کرد تا توسعه را تسریع بخشد.

شباهت‌های فنی احتمالی با آئودی Q5 جدید

در صورت استفاده از پلتفرم PPC، این خودرو احتمالاً ویژگی‌های فنی زیادی با آئودی Q5 جدید به اشتراک خواهد گذاشت. این موضوع دور از ذهن نیست، چراکه ماکان قبلی نیز بر پایه پلتفرم MLB ساخته شده بود که با نسل پیشین Q5 مشترک بود.

مزایای همکاری درون گروهی

پورشه پیش‌تر اعلام کرده بود که مدل جدید از «هم‌افزایی‌ها» درون گروه فولکس‌واگن بهره خواهد برد. Q5 جدید اولین شاسی‌بلند این گروه بر پایه پلتفرم PPC است و با موتورهای بنزینی و دیزلی چهار سیلندر، نسخه‌های پلاگین هیبرید و نسخه SQ5 قدرتمند با پیشرانه ۳ لیتری هیبرید ملایم ۳۶۲ اسب‌بخاری عرضه می‌شود.

با این حال، بعید است که نسخه دیزلی 2.0 TDI در کراس‌اوور جدید پورشه عرضه شود، چراکه این شرکت از سال ۲۰۱۸ و پس از رسوایی دیزل‌گیت، به‌طور رسمی از موتورهای دیزلی فاصله گرفته است.

طراحی جدید با امضای پورشه

در حال حاضر که هنوز تست نمونه‌های اولیه آغاز نشده، تنها اطلاعات موجود وعده طراحی تازه‌ای است که مطابق با «نمایه خاص پورشه» خواهد بود. بلوم اعلام کرد که این مدل در همان سگمنت ماکان رقابت خواهد کرد، بنابراین می‌توان انتظار ابعاد و اندازه‌ای مشابه با آن داشت.

نامی جدید برای مدلی جدید

خداحافظی با «ماکان» در نسخه بنزینی

این خودرو به‌هیچ‌وجه با نام «ماکان» عرضه نخواهد شد. پس از بازنشستگی نسل اول ماکان در سال ۲۰۲۶، این نام صرفاً برای نسل دوم تمام‌برقی محفوظ خواهد ماند. بنابراین، بین پایان تولید ماکان اول و ورود جانشین مستقیم آن، حدود دو سال فاصله وجود خواهد داشت.

تغییر مسیر پورشه در برابر واقعیت بازار

در ابتدا، برنامه‌ای برای تولید یک شاسی‌بلند بنزینی جدید وجود نداشت، چراکه پورشه تمام تمرکز خود را روی ماکان برقی گذاشته بود. اما واقعیت‌های بازار نشان داد که خودروهای برقی به‌اندازه انتظار این شرکت محبوبیت نیافته‌اند. همین موضوع باعث شد که مدیریت، مسیر خود را بازنگری کند و به توسعه یک مدل درون‌سوز جدید تن دهد.

source

توسط wisna.ir