جوان آنلاین: پس از جنگ تحمیلی رژیمصهیونیستی، معاونت اشتغال وزارت کار، با تشکیل تیمی علمی فرایند نظرسنجی و افکارسنجی از هزار نفر از صاحبان کسبوکارها را با معیارهای نمونهگیری براساس اندازه بنگاه (خرد، متوسط و کلان) و رسته فعالیت (صنعت، کشاورزی و خدمات) آغاز و نهایی کرد. بر اساس این نظرسنجی صاحبان بنگاهها با ۶۲درصد کاهش فروش، ۶/۲ درصد افزایش فروش و ۲۵درصد هم بدون تغییر شرایط در این مقطع زمانی فعالیت کردند. از نتایج مهم دیگر این نظرسنجی اظهار بیش از ۵۰درصدی صاحبان کسبوکارها بر ادامه تولید بر اساس توان فعلی در صورت ادامه جنگ است.
بررسیها نشان میدهد مشکلات اساسی بنگاهها و فضای کسبوکار ایران به سالها قبل بازمیگردد و بدون اصلاحات نهادی عمیق، نمیتوان انتظار بهبود پایدار داشت.
به اذعان صاحبنظران حوزه کسبوکار، جنگ تحمیلی رژیمصهیونیستی آثار منفی شدید و ماندگار بر کسبوکارها نگذاشت، با این حال وضعیت فعلی صنایع و تولید به هیچوجه مطلوب نیست و بخش عمده مشکلات، پیش از جنگ وجود داشته است. آنها معتقدند بسیاری از مشکلات بنگاهها ریشه در کمبود تخصص، دانش تولید، ضعف سازماندهی صنعتی و ناتوانی در رقابت بینالمللی دارد، زیرا شاخص پیچیدگی تولید کالا و خدمات در کشور رشد قابلتوجهی نداشته و سیاستهای پولی و مالی طی یک دهه گذشته، هماهنگی و کارآمدی لازم را نداشته است.
اخیراً نشست هماندیشی «اقتصاد در خط مقدم» و تحلیل تأثیرات جنگ تحمیلی ۱۲روزه بر کسبوکارها و افقهای پیش رو در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار برگزار و در این نشست گزارشی از یک نظرسنجی در ایام پساجنگ منتشر شد.
در این نشست معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار دادهمحوری را مبنای سیاستگذاری اشتغال و بازار کار در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال بدون رشد اقتصادی مستمر در بازار کار پایداری ندارد. در تمام دنیا جنگها بر کسبوکارها و اقتصاد کشورهای درگیر آن تأثیراث منفی، مخرب و اجتنابناپذیری دارد. سیدمالک حسینی اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی رژیمصهیونیستی، معاونت اشتغال وزارت کار، با تشکیل تیمی علمی فرایند نظرسنجی و افکارسنجی از هزار نفر از صاحبان کسبوکارها را با معیارهای نمونهگیری براساس اندازه بنگاه (خرد، متوسط و کلان) و رسته فعالیت (صنعت، کشاورزی و خدمات) آغاز و نهایی کرد. این مطالعات و نظرسنجیهای علمی تصویر روشنی از واقعیتهای بازار کار در اختیار سیاستگذاران قرار میدهد.
وی بر سیاست پولی انبساطیتر از وضع موجود با هدف هدایت منابع مالی به سمت حفظ جریان تولید کشور در شرایط اقتصادی پساجنگ تأکید کرد و افزود: مبنای سیاستگذاری اشتغال کشور در دولت چهاردهم اصلاح میشود. بنگاههای خرد زیر ۱۰ نفر سهم ۸۴درصدی دربازار کار دارند. بر این اساس برای کسبوکارهای خرد، کوچک و خانگی در حال طراحی بستههای حمایتی از طریق روشهای تأمین مالی اعتباری هستیم.
«قطعی اینترنت» مسئله اصلی صاحبان کسبوکارها در جریان جنگ تحمیلی
همچنین محمد آقاسی، جامعهشناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی در این نشست گزارشی از نظرسنجی «وضعیت کسبوکارهای اقتصادی در جریان جنگ تحمیلی» اخیر ارائه کرد. وی مهمترین مسئله صاحبان کسبوکارها را در جریان جنگ اخیر، قطعی اینترنت با بیش از ۵۷درصد عنوان کرد و افزود: براساس این نظرسنجی صاحبان بنگاهها ۶۲درصد کاهش فروش، ۶/۲ درصد افزایش فروش و ۲۵درصد بدون تغییر را اظهار کردند. از نتایج مهم دیگر این نظرسنجی اظهار بیش از ۵۰درصدی صاحبان کسبوکارها بر ادامه تولید بر اساس توان فعلی در صورت ادامه جنگ است. آقاسی مهمترین درخواستهای صاحبان کسبوکارها از دولت را حمایت مالی و تسهیلات کمبهره ۲/۲۸ درصد، کنترل تورم و ثبات اقتصادی ۴/۲۰ درصد و رفع مشکلات بیمهای و مالیاتی ۱/۶ درصد عنوان کرد.
source