رئیس‌کل بیمه مرکزی یا ادمین بی‌مسئولیت؟ | آیا پرویز خسروشاهی از تبعات حقوقی کانال تلگرامی خود مطلع است؟

رویداد۲۴ | رئیس‌کل بیمه مرکزی با مدیریت یک تلگرامی «نکته» تلاش می‌کند که شخصیت حقیقی و حقوقی خود را متمایز از یکدیگر سازماندهی کند. اما او متوجه عبارتی به نام «بار نهادی» نیست. کانال  تلگرامی‌ خسروشاهی_هرچند که به‌ظاهر محلی برای انتشار «دیدگاه‌های شخصی» است_ اما به واسطه جایگاه حقوقی‌ او عملاً به تریبون رسمی صنعت بیمه تبدیل شده، تا جایی‌که مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی نیز بعضاً به پاسخ‌گویی کامنت‌های این کانال می‌پردازد و یا دیدگاه‌های رئیس را در این کانال اشاعه می‌دهد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی یا ادمین بی‌مسئولیت؟ | آیا پرویز خسروشاهی از تبعات حقوقی کانال تلگرامی خود مطلع است؟

آنچه در مورد این کانال اهمیت دارد، باز بودن بخش نظرات و انتشار نظراتی فاقد سند و اعتبار است. مطرح‌شدن نام سایت خبری رویداد۲۴ ذیل یکی از کامنت‌های این کانال، که خبری دروغ را به نقل از ما اشاعه داده بود، سبب شد که نسبت به رفتار‌های رئیس بیمه مرکزی و کانال شخصی او حساس بشویم.

بررسی نظرات منتشر شده افراد در این کانال تلگرامی، که بعضاً جعلی‌بودن نامشان مثل روز روشن است، نشان می‌دهد که خسروشاهی بنا دارد حرف‌هایی را که با شخصیت حقوقی خود قادر به بیان آنها نیست، در قالب نظر دیگران بیان کند.

یک بررسی ساده نشان می‌دهد که این کانال به محلی برای تسویه حساب‌ تبدیل شده است؛ در میان گفت‌وگوهای اخیر بین اعضای این کانال ، پای نام سایت رویداد۲۴ هم به وسط کشیده شده است. 

رئیس‌کل بیمه مرکزی یا ادمین بی‌مسئولیت؟ | آیا پرویز خسروشاهی از تبعات حقوقی کانال تلگرامی خود مطلع است؟

رئیس‌کل بیمه مرکزی یا ادمین بی‌مسئولیت؟ | آیا پرویز خسروشاهی از تبعات حقوقی کانال تلگرامی خود مطلع است؟

در بسیاری از این کامنت ها، افرادی با نام‌های جعلی در بین اظهارنظرهایشان نام شرکت‌هایی را به میان می‌آورده و اتهام‌هایی را علیه بری افراد ثالث مطرح کرده اند و این نظرات از کانال رئیس بیمه مرکزی پاک نشده اند _ اقدامی که نشان دهنده موافقت رئیس با محتوای این پیام‌هاست.

هرچند پرویز خسروشاهی در قامت یک روشنفکر انتقاد‌پذیر، مدعی مدیریت یک تریبون آزاد برای بررسی مسائل و مصائب صنعت بیمه است، اما ذکر این حقیقت برای خود ایشان نیز خالی از لطف نیست که اتهام‌زنی های افراد ذیل مطالب او در این کانال می‌تواند تبعات حقوقی مستقیم برای شخص وی داشته باشد و حق پیگیری حقوقی برای کلیه ذی‌نفعان این ادعا‌ها باقی است. برخی ادعا‌های مطرح شده در این کانال، ذیل مطالب شخصی رئیس بیمه مرکزی به گونه‌ایست که می‌تواند مورد پیگیری نهاد‌های امنیتی و حقوقی و نظارتی نیز قرار بگیرد.

با توجه به حقوق سهام‌داران برخی شرکت‌ها که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، این موضوع می تواند برای مدعی‌العموم هم جالب باشد؛ بد نیست که مدعی‌العموم با رصد مسائل مطرح شده در بخش نظر‌های همین کانال تلگرامی به ظاهر کوچک_ که رفته‌رفته به‌دلیل اشاعه دیدگاه‌های شخصی رئیس‌کل به تعداد کاربرانش اضافه می‌شود_ نسبت به التهاب آفرینی برخی افراد و نظرات در این شرایط کشور حساسیت بیشتری نشان دهدو

سوال این است که پرویز خسروشاهی دارای چه نوع مصونیت سیاسی و یا امنیتی است که در کانالش افراد آزادانه اقدام به اتهام‌زنی‌ می‌کنند؟


بیشتر بخوانید:

پشت پرده نمره منفی‌های مشکوک بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه چیست؟

آیا همتی، وزیر اقتصاد به رئیس کل بیمه مرکزی تذکر می‌دهد؟


سوال بعدی اینکه جواد گودرزی، که اکنون به عنوان مدیر روابط عمومی نهاد ناظر صنعت بیمه مشغول به فعالیت است، در مدیریت این کانال تلگرامی چه مسئولیتی دارد؟ چرا به عنوان سخنگوی مدیر کانال، نسبت به شفاف‌سازی مواضع رئیس‌کل بیمه اقدام میکند؟

مسئله در مورد این کانال زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانید بخش نظرات این کانال به حال خود رها و به میدان جدل‌های بی‌پایان، اتهام‌زنی به مدیران شرکت‌های بیمه و تسویه حساب‌های شخصی بدل شده و مرکز ثقل صنعت بیمه ایران در چشم افکار عمومی به عرصه ای بی‌در و پیکر تقلیل یافته است. ادامه این رویه به بیمه‌گذاران و سهام‌داران شرکت‌ها آسیب خواهد زد.

سوال اینجاست که آیا مرکز حراست و بازرسی وزارت اقتصاد به پرونده تریبون غیررسمی رئیس کل بیمه مرکزی که امروز به پاشنه آشیل صنعت بیمه تبدیل شده، ورود کرده است؟ مدعیان ذیل پست‌های رئیس‌کل نسبت به دروغ‌پراکنی در مورد شرکتی اقدام کرده اند که سهام‌داران آن از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه‌اند.

همین پرسش متوجه بازرسی نهاد ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات نیز هست؛ واکنش آنها نسبت به این التهاب آفرینی‌ها چیست؟

پرویز خسروشاهی نمی‌تواند همزمان «مقام ناظر» و «ادمین بی‌مسئولیت» باشد. او یا باید شأن نظارتی خود را حفظ کزده و قواعد ارتباطی را جدی بگیرد یا بپذیرد که کانال شخصی‌اش، عملاً بخشی از تصویر رسمی نهاد ناظر بیمه مرکزی است و مدیریت محتوای آن جزو مسئولیت‌های غیرقابل انکار اوست. رسانه‌ای کردن برخی اختلافات در کانال تلگرامی «نکته» نتیجه‌ای جز آسیب به سرمایه‌گذاران صنعت بیمه ندارد و او هرچه سریع‌تر باید این گعده مجازی را سامان‌دهی کند، چراکه جامعه به‌خاطر جایگاه او مواضع رئیس‌کل بیمه مرکزی را در این کانال دنبال می‌کند نه پرویز خسروشاهی را که یک شهروند عادی است.

source

توسط wisna.ir