فولکس‌واگن با معرفی نسل دوم T-Roc، مسیر تازه‌ای را در بازار شاسی‌بلندهای کامپکت اروپا آغاز کرده است. خودرویی که حالا بیش از هر زمان دیگری در جایگاه رقیب مستقیم گلف قرار گرفته و حتی از آن در فروش پیشی گرفته است.

تاریخچه‌ای کوتاه؛ از سوسک تا گلف و حالا T-Roc

  • پس از کنار گذاشته شدن مدل مشهور Beetle (سوسک)، گلف به پرفروش‌ترین محصول فولکس‌واگن بدل شد.
  • اما با عرضه‌ی T-Roc در اواخر ۲۰۱۷، تحولی تازه در خط تولید این برند رخ داد. تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه از این مدل فروخته شده است.
  • حالا فولکس‌واگن با احتیاط نسل دوم را معرفی کرده و سعی کرده طراحی آن بدون ریسک بزرگ باشد تا مشتریان فعلی را از دست ندهد.

جایگاه T-Roc در سبد محصولات فولکس‌واگن

  • T-Roc یک کراس‌اوور بر پایه‌ی گلف است که بین مدل‌های T-Cross و Tiguan قرار می‌گیرد.
  • این خودرو در نسل دوم بزرگ‌تر شده است:
    • طول خودرو: ۴۳۷۳ میلی‌متر (۱۲۲ میلی‌متر بیشتر از قبل)
    • فاصله محورها: ۲۶۳۱ میلی‌متر (۲۸ میلی‌متر افزایش)
    • این افزایش ابعاد، فضای پای سرنشینان عقب را بهبود داده است.

طراحی بیرونی؛ پیروی از ترندهای روز

  • مدل نمایش داده‌شده در نسخه R Line تقریباً تمام ویژگی‌های طراحی مد روز را دارد:
    • نوارهای LED جلو و عقب
    • خروجی‌های اگزوز نمایشی بزرگ
    • لوگوهای نورانی
    • تریم مشکی براق گسترده
  • تنها نکته عجیب، قرارگیری نامتعارف لوگوی R روی سپر جلو است که کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

کابین و امکانات داخلی

  • اکثر دکمه‌های فیزیکی حذف شده‌اند و نمایشگرهای بزرگ جایگزین آن‌ها شده‌اند.
  • نمایشگر مرکزی در دو سایز ۱۰.۴ اینچ یا ۱۲.۹ اینچ عرضه می‌شود.
  • کنترل‌های تهویه مطبوع نیز داخل صفحه لمسی منتقل شده‌اند.
  • کنسول وسط ساده‌تر شده، اما حالا یک کنترل‌گر لمسی چرخشی مانند تیگوان بین صندلی‌ها وجود دارد.
  • فولکس‌واگن وعده داده در آینده کلیدهای فیزیکی بیشتری بازگرداند، اما این موضوع در نسل کنونی امکان‌پذیر نیست.

تغییرات فنی مهم

  • حذف کامل گیربکس دستی ۶ سرعته و جایگزینی با دسته‌دنده ستونی.
  • عرضه تنها با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DSG).

پیشرانه‌ها و گزینه‌های فنی

  • در ابتدای عرضه تنها یک موتور ۱.۵ لیتری هیبرید ملایم بنزینی در دسترس است:
    • ۱۱۴ اسب بخار (مدل پایه)
    • ۱۴۸ اسب بخار (تریم‌های بالاتر)
    • هر دو همراه با گیربکس ۷ سرعته DSG و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو.
  • دو پیشرانه هیبریدی جدید نیز در راه هستند، اما همچنان دیفرانسیل جلو خواهند بود.
  • برای علاقه‌مندان به سیستم چهارچرخ محرک ۴Motion، موتور ۲.۰ لیتری بنزینی (با یا بدون هیبرید ملایم) عرضه می‌شود.
  • نسخه تمام‌برقی T-Roc فعلاً در برنامه نیست.

افزایش کارایی و پایداری محیط زیست

  • حجم صندوق بار به ۴۶۵ لیتر افزایش یافته است.
  • در کابین حدود ۴۰ کیلوگرم پلاستیک بازیافتی به کار رفته که برابر با یک‌پنجم کل پلاستیک داخلی خودرو است.
  • ضریب درگ آیرودینامیک به ۰.۲۹ کاهش یافته (۱۰ درصد بهبود).
  • امکان سفارش رینگ‌های ۲۰ اینچی (بیشتر برای زیبایی تا راحتی).

نسخه اسپرت R؛ هیجان دوباره

  • فولکس‌واگن نسخه R پرفورمنس را برای اوایل ۲۰۲۷ تأیید کرده است.
  • این مدل با قوی‌ترین نسخه موتور ۲.۰ لیتری توربو (EA888) عرضه می‌شود که هم‌اکنون در گلف R نیز استفاده شده است.

برنامه عرضه و بازارها

  • عرضه نسل دوم در اروپا از نوامبر ۲۰۲۵ آغاز می‌شود.
  • مدل نسل اول همچنان در نسخه کابریولت تا سال ۲۰۲۷ تولید خواهد شد.
  • برخلاف اروپا، بازار آمریکا این مدل را دریافت نخواهد کرد و کوچک‌ترین شاسی‌بلند فولکس‌واگن در آنجا Taos باقی می‌ماند.
  • در اروپا، T-Roc در هفت‌ماهه نخست سال جاری از گلف پیشی گرفت:
    • فروش T-Roc: ۱۲۷,۳۰۹ دستگاه
    • فروش گلف: ۱۱۹,۹۵۹ دستگاه

جمع‌بندی

فولکس‌واگن با معرفی نسل دوم T-Roc نشان داد که این کراس‌اوور حالا به پرچم‌دار جدید فروش این برند بدل شده است. با ترکیبی از طراحی مدرن، کابین دیجیتال، پیشرانه‌های کم‌مصرف و رویکرد پایدار، T-Roc بیش از هر زمان دیگری در مسیر موفقیت قرار دارد.

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند کامپکت مدرن، اقتصادی و آینده‌نگر هستید، نسل جدید فولکس‌واگن T-Roc می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای شما باشد.

source

توسط wisna.ir