تعداد زیادی از بازیهای AA و مستقل به طور کامل تاکنون در سال جاری میلادی بازار را تحت سلطه خود گرفتهاند و نسبت به تعداد محدود عناوین AAA عملکرد بهتری داشتهاند.
سالها قبل بازیهای مستقل بخشی کوچک و ناچیز از صنعت گیمینگ محسوب میشوند، اما به تدریج این روند تغییر کرد. در همین راستا، امسال شاهد انتشار عناوین موفق AA و مستقل بودهایم که این تصور را کاملاً تغییر دادهاند.
بازیهایی مانند Clair Obscur: Expedition 33، Rematch، Split Fiction، Blue Prince و Hollow Knight: Silksong در سال جاری به سوژه داغ جامعه بازیکنان تبدیل شدهاند. این بازیها با عملکرد چشمگیر، تعداد زیادی از بازیکنانی را جذب کردهاند که به دلایل مختلف از عناوین AAA خسته شدهاند.
به همین دلیل، بسیاری از بازیکنان معتقدند که سال ۲۰۲۵ هماکنون به سال بازیهای مستقل و AA تبدیل شده است. اکثر نامزدهای مورد توافق بازی سال از سوی طرفداران، عناوین AA و مستقل هستند که احتمالاً برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی رخ داده است.
بازیهایی مانند Blue Prince و Split Fiction به دلیل ریسکپذیری بیشتر نسبت به عناوین AAA و تمرکز بر خلاقیت و رضایت بازیکن پیش از سود و بودجه، موفقیت چشمگیری کسب کردهاند.
البته در سال جاری شاهد عرضه برخی عناوین موفق AAA مانند DOOM: The Dark Ages، Elden Ring: Nightreign، Metal Gear Solid Delta و… بودیم. با این حال، عرضه بازیهایی مانند Assassin’s Creed Shadows، MindsEye و عناوین دیگر به دلایل مختلف، طرفداران را ناامید کردند.
روندهای فعلی نشان میدهند که به دلیل بودجههای سرسامآور و طولانی شدن زمان توسعه، ممکن است بازیهای مستقل و AA بهتدریج جایگزین فرمول سنتی AAA شوند بنابراین، احتمال دارد در آینده عناوین AAA با بودجههای کلان و در سطح بلاکباستر کمتر شوند.
source