ساعت 24 – بحران کنونی صنعت خودروسازی اروپا به تهدیدی جدی برای آینده اقتصادی قاره بدل شده است. به همین دلیل اورزولا فندرلاین، رئیس کمیسیون اروپا، قرار است روز جمعه در بروکسل با مدیران ارشد صنعت خودروسازی به منظور یافتن راهحل احتمالی، دیدار کند.
بحران کنونی صنعت خودروسازی اروپا به تهدیدی جدی برای آینده اقتصادی قاره بدل شده است.
استفان سژورنه، کمیسر صنعت اتحادیه اروپا، چند ماه پیش هشدار داد که صنعت خودروسازی اروپا با «خطر مرگ» مواجه است.
فروش پایین، قیمت بالای انرژی، رقابت جهانی شدید و بیثباتی بازارهای تجاری، صنعت خودروسازی اروپا را وارد چرخهای نزولی کرده است.
اورزولا فندرلاین، رئیس کمیسیون اروپا، قرار است روز جمعه در بروکسل با مدیران ارشد صنعت خودروسازی برای یافتن راهحل، دیدار کند.
این نشست سومین و آخرین دور از گفتوگوهای اضطراری درباره آینده این صنعت است. با این حال، بسیاری از ناظران نسبت به امکان تغییر عمده ابراز تردید کردهاند.
اتحادیه اروپا در قالب «برنامه اقدام صنعتی» میلیاردها یورو به فعالیتهای تولیدی و تحقیقاتی در حوزه باتری اختصاص داده است.اما چنین ابتکاراتی نتوانستهاند چشمانداز ناامیدکننده کلی را تغییر دهند.
خودروسازان بهویژه از نبود یک برنامه سیاستگذاری واقعگرایانه برای تحول صنعت خودروسازی ناامید شدهاند، موضوعی که دو شرکت خودروسازی اروپایی در نامهای سرگشاده به فندرلاین به آن اشاره کردند.
آنها در این نامه نوشتند که برنامه تحول صنعت خودروسازی اروپا «باید به دور از ایدهآلگرایی، واقعیتهای صنعتی و ژئوپلیتیک کنونی را بپذیرد. »
به گفته آنها، کاهش هزینههای انرژی برای شارژ باتری، افزایش یارانهها، کاهش مالیات و بهویژه توزیع یکنواخت زیرساختهای شارژ، اقداماتی ضروری برای سوق دادن تعداد قابل توجهی از مصرفکنندگان به سمت خودروهای برقی محسوب میشوند.
آگهی
در حال حاضر، سهم بازار خودروهای برقی در اروپا حدود ۱۵ درصد است که برای پیشرفت این فناوری کلیدی در آینده کافی نیست.
Related
مدیرعامل ولوو: صنعت خودرو باید خود را آماده کند تا با خودروهای برقی چینی رقابت کند
ترامپ بر واردات خودرو به آمریکا ۲۵ درصد تعرفه بست؛ هشدار کارشناسان درباره جنگ تجاری جهانی
جای خالی خودروسازان در کمپین «نه به تصادف»؛ فراموشی اصل ایمنی جادهها و بهبود کیفیت خودروها
کمبود ایستگاه شارژ یکی از عوامل اصلی این رکود است: ۷۵ درصد کل زیرساخت شارژ در سه کشور آلمان، فرانسه و هلند متمرکز شده و برای رسیدن به هدف تعیینشده برای سال ۲۰۳۰ باید شارژرها ده برابر سریعتر از نرخ کنونی نصب شوند.
در سراسر اتحادیه اروپا، در حال حاضر تنها حدود ۸۸۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی در دسترس است. اما طبق برآوردهای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) ، تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۸ میلیون ایستگاه شارژ نیاز خواهد بود.
کارکنان شرکت خودروساز آلمانی فولکس واگن یک ماشین الکتریکی ID.3 را در کارخانه شفاف در درسدن آلمان مونتاژ میکنند
کارکنان شرکت خودروساز آلمانی فولکس واگن یک ماشین الکتریکی ID.3 را در کارخانه شفاف در درسدن آلمان مونتاژ میکنند Copyright 2025 The Associated Press. All rights reserved
صنعت خودرو همچنین از مقررات اتحادیه اروپا مربوط به کاهش دی اکسیدکربن تا سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ ابراز نگرانی کرده و خواستار انعطاف بیشتری در این زمینه شدهاند.
چالش دیگر، عقبماندن اروپا در رقابت جهانی است. چین با هزینههای پایین و تسلط بر زنجیره تولید باتری، به قطب اصلی تولید خودروهای برقی بدل شده و اکنون بزرگترین بازار جهان را در اختیار دارد.
در نمایشگاه مونیخ امسال، حضور شرکتهای چینی ۴۰ درصد افزایش یافت.
در عین حال، تعرفههای ترامپ بر خودروهای اروپایی چالشهای تازهای برای این صنعت ایجاد کرده است. برخی کارشناسان خواستار همکاری بیشتر با چین هستند و هشدار میدهند که سیاستهای تقابلی میتواند به ضرر اروپا تمام شود.
در اروپا بیش از ۱۳ میلیون شغل بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت خودروسازی وابسته هستند، و این صنعت سالانه حدود یک تریلیون یورو به تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا اضافه میکند.
بلژیک داراییهای مسدودشدهٔ روسیه را با وجود برنامههای اتحادیه اروپا منتقل نمیکند – پِرِیوُ
جریمه میلیاردی گوگل در اتحادیه اروپا؛ ترامپ تهدید به اعمال تعرفههای تازه کرد.
یورونیوز
source